وارن بافت کیست؟

وارن بافت با عناوینی همچون “دانا” و “پیش‌گو”، به‌عنوان یکی از موفق‌ترین سرمایه گذاران تاریخ شناخته می‌شود. او با دنبال کردن اصول بناشده توسط بنجامین گراهام، موفّق شد ثروت شخصی چندین میلیون دلاری، عموماً از طریق سرمایه گذاری در سهام و خرید شرکت ها در شرکت Berkshire Hathaway برای خود جمع کند. ارزش سهام سرمایه گذاران شرکت Berkshire Hathaway که در سال ۱۹۶۵، ۱۰۰۰۰ دلار در شرکت سرمایه گذاری کردند، امروز به بیش از ۵۰ میلیون دلار رسیده است. بافت که حالا در دهه ۸۰ زندگی‌اش به سر می‌برد هنوز حتی یک کتاب هم ننوشته است؛ اما بااین‌حال در بین حرفه‌ای‌های سرمایه گذاری و عموم مردم، هیچ صدایی محبوب‌تر و محترم‌تر از او نیست.

بافت، در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که بیشتر سرمایه ۴۴ میلیون دلاری‌اش در سهام را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس (۳۱ میلیون دلار) و چهار خیریه دیگر (۶ میلیون دلار) که توسط اعضای خانواده‌اش بنیان نهاده شده، وقف می‌کند. وارن بافت متولد سال ۱۹۳۰ در شهر اوهاما از ایالت نبراسکا آمریکا است.

زندگی شخصی وارن بافت

وارن بافت در سال ۱۹۵۰ با مدرک کارشناسی از دانشگاه نبراسکا فارغ‌التحصیل شد. پس از خواندن کتاب “سرمایه گذار هوشمند” اثر بنجامین گراهام، او تصمیم گرفت زیر نظر گراهام به تحصیل خود ادامه دهد، به همین منوال مدرک کارشناسی ارشد بازرگانی خود را در سال ۱۹۵۱ از دانشگاه کلمبیا اخذ کرد.

بافت سپس به اوهاما بازگشت و شرکت سرمایه گذاری Buffet-Falk & Company را تشکیل داد و به‌عنوان بازاریاب سرمایه گذاری طی سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۴ مشغول به کار شد. در این مدّت، بافت رابطه نزدیکی با گراهام برقرار کرد. این تعامل بین استاد سابق و دانشجو نهایتاً به اشتغال بافت در شرکت Graham-Newman Corporation در شهر نیویورک منجر شد، جایی که او به‌عنوان تحلیل گر اوراق بهادار مابین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۶ کار کرد. کار کردن شانه‌به‌شانه در کنار گراهام و تحلیل صدها شرکت، سال‌های آموزنده‌ای بود که بعدها روش و فلسفه بافت برای سرمایه گذاری موفق در سهام را شکل داد.

بافِت که دوست داشت مستقل کار کند، بار دیگر به خانه بازگشت و شرکت سرمایه گذاری خانوادگی خود را در سن ۲۶ سالگی با سرمایه اولیه ۱۰۰۰۰۰ دلار تأسیس کرد. از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۹، یعنی زمانی که شرکت خانوادگی او منحل شد، وارن بافت و همه سرمایه گذاران در آن شرکت، افزایش سی برابری قیمت به ازای هر سهم را تجربه کردند. قبل از تصمیم‌گیری نهایی برای برچیدن شرکت خانوادگی، وارن بافت در سال ۱۹۶۵ شرکت نساجی بدون سود Berkshire Hathaway در شهر نیوبِدفورد ماساچوست را خرید و بعد از مالکیت این شرکت، دست به تغییر و تحول اساسی در ساختار مالی آن زد و جهشی موفقیت‌آمیز برای شرکت Berkshire Hathaway موجب شد. برکشایر با وجود فشارهای زیاد به تجارت نساجی خود ادامه داد، امّا بافت از آن به‌عنوان یک هلدینگ برای سایر سرمایه گذاری ها نیز استفاده کرد. (ما در درس “عملکرد شرکت آقای وارن بافت در برابر شاخص S&P” از دوره آموزشی رایگان “شاخص چیست؟” به تفصیل به عملکرد او در این شرکت پرداخته ایم)

در دوره رکود بازار آمریکا یعنی سال ۷۴-۱۹۷۳ بود که هلدینگ برکشایر فرصت خرید شرکت های دیگر را با قیمت پایین به دست آورد. بافت فرصت را غنیمت شمرد و شروع به خریدن کرد، خریدی که دامنه آن به شرکت واشنگتن پست هم کشیده شد. اکنون Berkshire Hathaway یک شرکت هلدینگ بزرگ با انواع کسب‌وکارهاست و تا پایان سال ۲۰۰۶ مجموع دارایی های آن بالغ بر ۲۴۰ میلیارد دلار و مجموع فروش نیز بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار بود.

روش سرمایه گذاری وارن بافت

آنچه باعث شده وارن بافت برای چندین دهه عملکردی بهتر از شاخص های بازار از خود به جای بگذارد، انضباط، صبوری و سرمایه گذاری در سهام ارزشی است.

جان ترِین (John Train)، نویسنده کتاب “اربابان پول” (۱۹۸۰) توصیف مختصری از روش سرمایه گذاری بافت در اختیار ما گذاشته: «جوهره تفکر بافت این است که دنیای تجارت به تعدادی کسب‌وکار شگفت‌انگیز تقسیم شده است که ارزش سرمایه گذاری در قیمتی منصفانه را دارند، و تعداد زیادی از کسب‌وکارهای بد و متوسط که برای سرمایه گذاری های درازمدت جذاب نیستند. عمدتاً بیشتر کسب‌وکارها ارزش قیمتی را که در آن به فروش می‌رسند ندارند، امّا در اندک مواردی کسب‌وکارهای شگفت‌انگیز هم وجود دارند. وقتی این اتّفاق افتاد و سهام این شرکت‌ها را یافتید شجاعانه اقدام به خرید کنید و به وضعیت اسفناک فعلی اقتصاد و پیش‌بینی‌های بازار سهام هیچ توجهی نکنید.»

معیارهای بافت برای “کسب‌وکارهای شگفت‌انگیز” شامل موارد زیر است:

  • نرخ بازگشت سرمایه آن‌ها مناسب است و بدهی زیادی ندارند.
  • فرآیند کسب‌وکار آن‌ها و راه و روش فروش و سودآوری‌شان قابل‌درک است.
  • از طریق سرعت دادن به جریانات نقدی خود، سودشان را افزایش می‌دهند.
  • مزیتی دارند که آن‌ها را از رقبای خود متمایز می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد محصولات خود را آزادانه قیمت گذاری کنند.
  • اداره شرکت نیازمند به یک نابغه برای ادامه کار نیست.
  • درآمدهایشان قابل پیش‌بینی است.
  • مدیران شرکت، مالکیت بخشی از آن را داشته باشند.

برخی کتاب‌های وان بافت عبارت‌اند از:

همان‌طور که قبلاً گفتیم بافت هنوز دست به تألیف هیچ کتابی نزده، امّا نامه‌هایی که همراه با گزارش های سالانه شرکت Berkshire Hathaway به سهامداران می‌نویسد، می‌تواند جایگزین خوبی برای کتاب باشد. فایل این شاهکارهای ۲۰ صفحه‌ای از سال ۱۹۷۷ تا به امروز به‌صورت سالانه در وب‌سایت برکشایر قابل دانلود است. در زیر نام رخی کتاب‌های مهم از زندگی این مرد بزرگ آمده است:

  • «بافت: خلق یک سرمایه دار آمریکایی» نوشته راجر لوئنستاین (۱۹۹۶)
  • «سخنان وارن بافت: آموزه‌های بزرگ‌ترین سرمایه گذار جهان» (۱۹۹۷)
  • «روش وارن بافت» نوشته راجر هاگستروم (۲۰۰۵)

نقل‌قول‌های مهم وارن بافت:

  • قانون شماره یک این است که هیچ‌وقت پولتان را نبازید، قانون شماره دو این است که هرگز قانون شماره یک را از یاد نبرید.
  • سهم تنها یک تکّه کاغذ خالی نیست. بلکه نشان‌دهنده مالکیت شما در یک کسب‌وکار هستند. پس وقتی به یک سرمایه گذاری می‌اندیشید، مثل یک مالک آینده‌نگر به آن فکر کنید.
  • سرمایه گذاری یعنی انتخاب سهام یک شرکت خوب در زمانی مناسب و نگه‌داشتن آن سهم تا هر وقتی‌که شرکت عملکرد خوبی دارد.
  • نوسانات بازار دوست شما هستند نه دشمنتان… به‌جای مشارکت در رفتارهای احمقانه، از آن‌ها سود کنید.
  • اگر پیش از سرمایه گذاری در یک شرکت به نگه‌داشتن سهام آن برای مدت حداقل ده سال فکر نمی‌کنید، پس وقت خود را بیشتر از ده دقیقه برای تحقیق در مورد آن تلف نکنید.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

خروج از نسخه موبایل