شما جزو کدام دسته از سهامدارانید؟

بعد از موج ورود سنگین سرمایه گذاران به بورس و دیدن تلاطمات و بالا و پایین‌های بازار، معامله‌گران باید به سبک معاملات خود پی برده باشند.

اگر شخصی هستید که هنوز به درک درستی از خود و  سبک معاملاتتان نرسیده‌اید و نمی‌توانید خود را در دسته خاصی از معامله گران ببینید این مقاله کوتاه را حتما بخوانید.

آقای ام پامپیان بر اساس ریسک پذیری افراد (یعنی سطح ظرفیت تحمل ریسک) و نوع سوگیری ذهنی که افراد دارند، شخصیت سرمایه گذاران را به 4 دسته تقسیم کرده‌اند

  • افراد تغییرگریز
  • افراد دنبا‌له‌رو
  • افراد انباشتگر
  • افراد مستقل

سرمایه‌گذار تغییر‌گریز

تیپ رفتاری این گونه سرمایه‌گذاران به گونه‌ایست که بیشتر از ریسک‌پذیری و افزایش ثروت، بر امنیت مالی و حفظ ثروت تمرکز دارد.

افراد تغیرگریز به خاطر ترس از اشتباه کردن اغلب در تصمیم گیری راجع به امور سرمایه گذاری با مشکل مواجه می‌شوند. آنها ترجیح می‌دهند از ریسک دوری گزینند و به وضع موجود اکتفا کنند.

از جمله سوگیری های رفتاری که آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد عبارتند از: وسواس نسبت به حفظ دارایی‌ها و رفتارهای بی‌نهایت محافظه‌کارانه که در قالب زیان‌گریزی و تغییر گریزی بروز می‌کنند.

سرمایه‌گذار دنباله‌رو

این افراد کنش‌پذیرند. علاقه اندکی به پول دارند و استعداد زیادی در امر سرمایه‌گذاری ندارند. با توصیه دوستان و همکاران اقدام به تصمیم گیری می‌کنند چرا که ایده ای در مورد سرمایه‌گذاری ندارند.

از نقاط قوت دنباله‌روها؛ به لحاظ ذهنی کمتر گرفتار وسواس پولی هستند و درمقایسه با افرادی که مدام به مادیات فکر می‌کنند سبک زندگی کم استرس‌تری دارند و چون مقوله سرمایه‌گذاری بالاترین اولویت آنها نیست اغلب حساب پرگردشی ندارند و این خود مزیت بزرگی به شمار می‌رود چرا که گردش معاملات پایین نوسانپذیری پرتفوی سرمایه‌گذار را کاهش می‌دهد.

نقطه ضعف آنها بی نظمی و بی انضباطی در طول فرایند سرمایه‌گذاری است. معمولا جذب سهامی می‌شوند که اخیرا عملکرد خوبی داشته و این تمایل می‌تواند سرمایه‌گذاری در بدترین زمان ممکن باشد.

سرمایه‌گذار مستقل:

برخلاف دنباله‌روها به سرمایه‌گذاری بی علاقه نبوده و در بازارهای مالی کاملا درگیر و پویا هستند. این افراد متفکرانی تحلیلی انتقادی هستند. قادرند به استقبال ریسک بروند و قاطعانه وارد عمل شوند. می‌توانند خلاف جریان آب شنا کنند و در عین حال بسیار موفق باشند. از آنجا که تیپ رفتاری افراد مستقل، ذاتی تحلیلی دارند معمولا در جستجوی کم هزینه‌ترین منابع ارائه‌دهنده خدمات هستند.

سرمایه‌گذار انباشتگر

انباشتگرها علاقمند به انباشت ثروت هستند. اصولا ریسک پذیرند. برعکس دنباله روها متکی به خود هستند و می‌خواهند سکان کشتی را خود در دست بگیرند. به توانایی‌های خود بیش از اندازه اعتماد می‌کنند.

قدرت ریسک پذیری سرمایه گذاران انباشتگر بسیار زیاد است اما هنگامی که اوضاع بر وفق مراد نباشد و با زیان مواجه شوند رنج و ناراحتی زیادی بر آنها مستولی می‌شود.

نتیجه گیری

هر یک از این گروه‌ها سطح مشخصی از ریسک پذیری و بازدهی مورد انتظار را قابل قبول می‌دانند. این طبقه بندی کمک زیادی به افراد در شناختن سبک معاملاتیشان می‌کند.

این طبقه‌بندی برای مشاوران سرمایه‌گذاری هم راهنمای قابل اتکایی است. چرا که بسته به نوع شخص سرمایه‌گذار و سوگیری‌های خاص هر گروه، ‌می‌توانند ترکیب دارایی بهینه‌ای را در اختیارشان قرار دهند. به طور مثال پرتفوی سرمایه‌گذار مستقل با پرتفوی سرمایه‌گذار تغییرگریز تفاوت زیادی داشته است.

با فرض پذیرش این دسته‌بندی‌ها، آنالیز دقیق اشخاص، جزء جدانشدنی وظایف واحدهای سرمایه‌گذاری است و لزوم طراحی تست‌های تشخیص طبقه سرمایه‌گذاران بیش از پیش احساس می‌شود.

معامله‌گران نیز با درنظر گرفتن سطح ریسک پذیری و شناخت خطاهای معامله‌گری خود می‌توانند خود را در یکی از این گروه‌ها جای دهند. تشخیص تیپ سرمایه‌گذاری ما را به سمت تصمیم‌های درستی هدایت می‌کند. تصمیمات درست مالی علاوه بر کسب بازدهی قابل قبول باعث تحمل سطح کمتری از استرس در زندگی شخصی و کاری شده و رضایت از عملکرد ما را با خود به همراه خواهد داشت.

شما جزو کدام دسته از سرمایه‌گذارانید؟ نظرات خود در مورد سبک معاملاتی تان را با ما در میان بگذارید.

 

نویسنده: مصطفی محمدی (فارغ التحصیل رشته MBA و علاقمند به حوزه مالی و بازاریابی محتوایی)

منبع: وب سایت مدیرمالی