چگونه طرح کسب و کار یا طرح توجیحی کسب و کار کامل برای ایده خود بنویسیم

نوشتن طرح کسب و کار به شما کمک می کند تا به اهداف کارآفرینی خود برسید. یک برنامه کاری و طرح توجیحی کسب و کار شفاف و قانع کننده میتواند راهنمایی برای ایجاد یک شرکت موفق در جهت دستیابی به اهداف شخصی و مالی شما فراهم کند. همچنین طرح کسب و کار یا بیزنس پلن می تواند به ترغیب دیگران از جمله بانکها برای سرمایه گذاری در آنچه میخواهید ایجاد کنید، کمک نماید.

بخش اول نوشتن طرح کسب و کار: وظایف ابتدایی خود را انجام دهید

 

1- بازار بالقوه کسب و کار خود را آنالیز کنید.

 

۱٫ برای تدوین طرح توجیحی کسب و کار ابتدا بازار بالقوه کسب و کار خود را آنالیز کنید.

برای نوشتن بیزنس پلن ایده خود بررسی کنید که چه بخشی از جمعیت محلی (یا جهانی) قرار است از محصول یا خدمات شما استفاده کنند. بر روی این بخش بیش از آنچه که حدس می زنید باید کار کنید. لازم است تحقیقات گستره و دقیقی روی این موضوع داشته باشید. در ادامه باید تحقیقات خود را با داده های موجود و تحقیقات دیگران مقایسه کنید و به تحلیل آنها بپردازید. زمینه های تحقیقاتی زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا بازار مناسب و ماندگار برای محصول یا خدمتی که می خواهید ارائه دهید وجود دارد؟
  • مشتریان بالقوه شما چند سال دارند؟
  • محصول شما چه تاثیری بر روی زندگی آنها دارد؟
  • آیا محصول یا خدمات شما برای بخش خاصی از جامعه یا طبقه اقتصادی خاصی جذاب است؟
  • آیا فقط ثروتمندان قادر به تهیه و استفاده از محصول یا خدمت شما هستند؟
  • آیا مشتری ایده آل شما در محله یا منطقه خاصی زندگی می کند؟

 

اندازه بازار بالقوه را مشخص کنید.

 

۲٫ در طرح توجیحی کسب و کار خود اندازه بازار بالقوه را مشخص کنید.

مهم است که تا حد امکان از نظر بازار و محصول خود خاص باشید. برای مثال اگر می خواهید یک کسب و کار تولیدی صابون را شروع کنید، ممکن است تصور کنید که هر بدن کثیف به محصول شما احتیاج دارد، اما نمی توانید با تمام دنیا به عنوان بازار اولیه خود شروع کنید. حتی اگر یک کالای مورد نیاز جهانی تحت عنوان صابون تولید کرده باشید، ابتدا باید یک گروه مشتری کوچکتر و هدفمند را شناسایی کنید، مانند کودکانی که زیر هشت سال دارند و ممکن است در حمام حباب معطر را دوست داشته باشند یا صابون تهیه شده برای مکانیکها. از این طریق میتوانید اطلاعات جمعیتی را بطور خاص تجزیه و تحلیل کنید:

  • در هر جامعه خاص چه تعداد مکانیک خودرو به صابون احتیاج دارد؟
  • در حال حاضر چند کودک در کشور زیر ۸ سال هستند؟
  • چه مقدار صابون در یک ماه یا یک سال استفاده خواهند کرد؟
  • چند تولید کننده صابون دیگر در حال حاضر مالک سهمی از بازار هستند؟
  • رقبای بالقوه شما چقدر بزرگ هستند؟

 

نیازهای اولیه شرکت خود را مشخص کنید.

 

۳٫ نیازهای اولیه شرکت خود را مشخص کنید.

برای شروع به چه چیزی نیاز دارید؟ ممکن است بخواهید یک شرکت موجود را با ۳۰۰ کارمند بخرید یا با افزودن یک خط تلفن اضافی به میز کار خود، یک شرکت راه اندازی کنید. باید لیستی از موارد مورد نیاز خود تهیه کنید. برخی ممکن است ملموس باشند، مانند پانصد پوشه پرونده و یک کمد بزرگ برای بایگانی آنها، برخی ممکن است نامحسوس باشند، مانند زمان ایجاد یک محصول یا تحقیقات بازار در مورد مشتریان بالقوه. برای نوشتن طرح کسب و کار کامل و عالی باید این بخش را با دقت مشخص کنید.

 

یک نمونه از محصول خود تولید کنید.

 

۴٫ قبل از ارائه بیزنس پلن یک نمونه از محصول خود تولید کنید.

قبل از اینکه طرح کسب و کار خود را بنویسید، نمونه محصول را آماده کنید. اگر می خواهید یک تله موش بهتر بسازید، ممکن است یک نمونه اولیه از تیوبهای خمیردندان استفاده شده و گیره های کاغذ خم شده در خانه درست کنید، اما برای نشان دادن نمونه محصول به سرمایه گذاران بالقوه به یک مدل محکم تر و جذاب تر نیاز دارید.

  • تله موش شما دقیقاً شبیه چه چیزی خواهد بود؟
  • به چه موادی نیاز دارید؟
  • آیا برای پیشرفت در ساخت تله موش، به پول بیشتر و تحقیق و توسعه نیاز دارید؟
  • آیا برای تهیه نقشه های دقیق تولید نیاز به مهندس دارید؟
  • آیا باید اختراع خود را ثبت کنید؟
  • آیا شما نیاز به بررسی استانداردهای ایمنی در مورد تله موش دارید؟

 

مکانهای ممکن و مناسب را برای کسب و کار خود شناسایی کنید.

 

۵٫ مکانهای ممکن و مناسب را برای کسب و کار خود شناسایی کنید.

با یک مشاور املاک تماس بگیرید و به مکانهای واقعی خرده فروشی در محل هایی که میخواهید رستوران خود را باز کنید، نگاه کنید. یک نمودار از گرانترین و کم هزینه ترین مکانها را بر اساس موقعیت مکانی و مساحت تهیه کنید. سپس تخمین بزنید که چقدر فضا نیاز دارید و چقدر پول برای اجاره مورد نیاز خواهد بود. هنگام تدوین طرح کسب و کار این مرحله ممکن است قدری شما را مایوس کند، اما نگران نباشید و ادامه دهید.

 

هزینه راه اندازی خود را تعیین کنید.

 

۶٫ برای نوشتن طرح کسب و کار لازم است هزینه راه اندازی خود را تعیین کنید.

هنگام نگارش طرح توجیحی لیستی از تمام منابع ملموس و نامشهود موردنیاز برای پیشبرد کار خود تهیه کنید. قیمت کلی مواردی که حدس می زنید مورد نیاز شما باشد، هزینه راه اندازی کسب و کار شما خواهد بود، چه کامپیوترهای بسیار پیشرفته بخرید و چه اینکه یک خط تلفن جدید را روی میز کار خود نصب کنید. اگر موردی در تخمینهای شما وجود دارد که به نظر زیاد غیر منطقی است، گزینه های دیگر را بررسی کنید.

اما به خاطر داشته باشید که بهتر است هر عنصر مورد نیاز خود را همراه با برآورد معقول و صادقانه در نظر بگیرید، وام یا سرمایه اولیه خود را از پیش تمام نکنید. در برآوردهای خود صادق و محافظه کار باشید، اما تا حدودی نیز خوش بین باشید. در ابتدا به دنبال بهترین چیزها نباشید. شما می توانید از وسایل گران قیمت چشم پوشی کنید و در ابتدا به اصول اولیه بپردازید. آنچه را که مقرون به صرفه است و برای شما کار میکند و در واقع مورد نیاز است خریداری کنید و اصطلاحا زباله نخرید.

 

کفش های سرمایه گذاران بالقوه خود را بپوشید.

 

۷٫ کفش های سرمایه گذاران بالقوه خود را بپوشید.

از خود بپرسید ، “اگر من قصد دارم مبلغ X ریال را برای یک ایده یا حتی یک محصول سرمایه گذاری کنم، چه چیزی را می خواهم بدانم؟” تا آنجا که میتوانید اطلاعات مفید و معتبر را جمع آوری کنید. بسته به نوع محصول، ممکن است نیاز به جستجوی طولانی و سخت برای اطلاعات مربوطه داشته باشید. اگر مشاهده کردید که بعضی از ایده های خود یا حتی همه آنها قبلا انجام شده است،  مایوس نشوید و در عوض بر روی آن کار کنید. آیا باز هم میتوانید کار بهتری نسبت به کارهای موجود انجام دهید یا محصول بهتری نسبت به رقبا ارائه دهید؟ در بسیاری موارد این احتمال وجود دارد که شما بتوانید بازار و چگونگی ایجاد ارزش افزوده را با توجه به روش هایی که رقبا انجام نمی دهند، شناسایی کنید و محصولات بهتری را ارائه نمائید.

 

سرمایه گذاران بالقوه را شناسایی کنید.

 

۸٫  در طرح کسب و کار خود سرمایه گذاران بالقوه را شناسایی کنید.

بانکها و منابع دیگر تامین مالی با تکیه بر این دلیل که افراد دارای ایده های جالب تجاری، انسانهای خوبی هستند، به آنها وام نمیدهند. آنها دستورالعملهای خاصی را دنبال می کنند که برای اطمینان از کسب درآمد با سرمایه گذاری و یا وام دادن به کسب و کار شما طراحی شده اند. وام دهندگان معمولاً در هنگام پرداخت وام به سرمایه شرکت (company’s Capital)، ظرفیت (Capacity)، وثیقه (Collateral)، شرایط (Conditions) و شخصیت (Character) یا آنچه به عنوان ۵C وام معروف است، توجه میکنند. باید قبل از اقدام به تامین مالی، تمام این موارد را به خوبی پوشش داده باشید.

بخش دوم تدوین طرح کسب و کار: به کسب و کار خود ساختار ببخشید.

 

کسب و کار خود را معرفی کنید.

 

۱٫ هنگام نوشتن طرح توجیحی کسب و کار خود را معرفی کنید.

تا زمانی که مطمئن نباشید شرکت شما برای چه چیزی وجود دارد، طرح شما یک طرح تجاری مفید نخواهد بود.

چه چیزی را برای دیگران به ارمغان می آورید؟

چه محصولات و خدماتی تولید یا ارائه خواهد شد؟

شما کدام نیازهای مشتریان را برآورده میکنید؟

سرمایه گذاران بالقوه باید بدانند که تجارت شما برای افرادی که میتوانند از محصول یا خدمات شما استفاده کنند، قابل فروش خواهد بود. بنابراین بر روی نیازهای خارجی که شرکت شما به دنبال برآورده کردن آن است متمرکز شوید.

محصول یا خدمات شما باعث می شود افراد کدام کارها را بهتر، ارزانتر، ایمن تر یا کارآمدتر انجام دهند؟

آیا رستوران شما با بشقابهای غذا با طعم و مزه جدید در اختیار مشتریان قرار خواهد داد؟

 

یک استراتژی برنده انتخاب کنید.

 

۲٫ در نوشتن طرح کسب و کار ، یک استراتژی برنده انتخاب کنید.

پس از ایجاد مزیت رقابتی که کسب و کار شما ارائه میدهد، میتوانید بهترین استراتژی را برای رسیدن به هدف خود انتخاب کنید. چگونه محصول یا خدمات خود را از دیگران متمایز خواهید کرد؟ اگرچه میلیونها نوع کسب و کار وجود دارد، اما در واقع فقط چند استراتژی اساسی وجود دارد که میتواند برای موفقیت هر سازمانی مورد استفاده قرار گیرد. اولین قدم برای انتخاب یک استراتژی مؤثر، شناسایی مزیت رقابتی برای محصول یا خدمات شما است. مزیت رقابتی شما ممکن است شامل طراحی ویژگیهای خاصی باشد که در محصولات رقیب یافت نمیشود. این ویژگیها ممکن است خدماتی مانند تحویل سریعتر، قیمت پایین تر یا فروش بیشتر باشد.

 

شرکت خود را طراحی کنید.

 

۳٫ شرکت خود را طراحی کنید.

در هنگام نوشتن طرح توجیحی کسب و کار در نظر بگیرید که چگونه نیروی کار خود را استخدام و سازماندهی خواهید کرد. زمانی که به این مرحله در مورد مفهوم بالقوه کسب و کار خود رسیدید، احتمالاً ایده خوبی در مورد تعداد افرادی که به آنها نیاز دارید و مهارت های لازم برای پیشرفت و کار در شرکت خود دارید.

به خاطر داشته باشید که بدون شک با رشد شغلی، برنامه های اولیه شما تغییر خواهد کرد. برای نظارت بر پرسنل در حال گسترش یا ایجاد دپارتمان های جدید برای برآورده کردن خواسته های جدید مشتری ممکن است شما نیاز به استخدام مدیران بیشتری داشته باشید. رشد و توسعه پیش بینی شده برای شرکت شما باید در برنامه کاری شما ذکر شود، اما تمرکز اصلی بر روی آن نیست. در حال حاضر شما می خواهید تامین کنندگان مالی خود را متقاعد کنید که سودآوری خواهید داشت.

 

موارد عملی اجرای کسب و کار را در نظر بگیرید.

 

۴٫ موارد عملی اجرای کسب و کار را در نظر بگیرید.

به نقش خود به عنوان رهبر یا رئیس کسب و کار فکر کنید. همانطور که به استخدام پرسنل و سازماندهی نیروی کار خود فکر میکنید، باید توانایی خود برای یک رئیس خوب را نیز بسنجید. تصمیم بگیرید که چگونه کارمندان خود را مدیریت خواهید کرد. به عنوان مثال، حقوق و دستمزد، مزایای بیمه و بازنشستگی آنها و همچنین تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به مالیات را به چه شکلی می خواهید تحت کنترل خود داشته باشید؟ سرمایه گذاران می خواهند بدانند که آیا شما قادر به اداره کار هستید؟ آیا شما نیاز دارید که مدیران باتجربه را بی درنگ بیاورید؟ آیا برخی از کارمندان موجود را حفظ خواهید کرد یا افراد جدید را استخدام می کنید؟ و این کارمندان بالقوه را کجا مییابید؟

منابع مالی همچنین میخواهند بدانند که آیا شرکای شما انتظار کار در کنار شما را دارند یا اینکه تعهدات آنها فقط مالی است. برنامه شما باید شغلها و نقشهای کلیدی مدیریت را مشخص کند.

 

در مورد برنامه بازاریابی تصمیم بگیرید.

 

۵٫ در مورد برنامه بازاریابی تصمیم بگیرید.

یکی از مهمترین نقص برنامه ها، عدم موفقیت کارآفرین در توصیف دقیق دستیابی به مشتریان و ارائه محصولات به آنها است. سرمایه گذاران، کارمندان و شرکای احتمالی تا زمانی که روشهای کارآمد در ارتباط با مشتریان خود را ایجاد نکرده اید به کسب و کار شما اطمینان نخواهند داشت. بنابراین هنگام نوشتن طرح توجیحی کسب و کار، به این فکر کنید که چگونه به مشتریان خود دست خواهید یافت. چه چیزی برای ترغیب مشتریان خواهید گفت که محصول یا خدمات شما دارای ارزش بالاترو مفیدتر برای مصرف کننده نسبت به محصول یا خدمات رقیب است؟ اگر در حال حاضر رقیبی ندارد، چگونه هدف و نیاز مصرف کننده به محصول را به درستی توضیح میدهید؟ کجا می توانید لیستهایی از بزرگترین جمعیت کودکان زیر ۸ سال یا هر گروهی که بازار شما را تشکیل میدهد، پیدا کنید؟ چه اقدامات تبلیغاتی را به کار خواهید گرفت؟

 

یک سیستم فروش پویا بسازید.

 

۶٫ یک سیستم فروش پویا بسازید.

کلمه “فروش” کلیه موارد مربوط به برقراری ارتباط با مشتریان واقعی را هنگامی که مشخص کرده اید که چگونه از طریق کمپین بازاریابی خود به آنها برسید ، شامل می شود. به طور خلاصه ، این بخش از برنامه کاری شما مربوط به چگونگی جذب مشتری برای محصول یا خدمات است. فلسفه فروش اصلی شما چه خواهد بود؟ ایجاد روابط طولانی مدت با چند مشتری اصلی یا مشتریان کوتاه مدت؟

بخش سوم نوشتن طرح کسب و کار: یک طرح کسب و کار عالی برای خود بنویسید

 

تمام اطلاعات مربوط به کار خود را سازماندهی کنید.

 

۱٫ تمام اطلاعات مربوط به کار خود را سازماندهی کنید.

گام اول نوشتن طرح توجیحی کسب و کار این است که شروع به ایجاد عناوین بخش کرده و اطلاعات مناسب را در زیر عناوین مناسب قرار دهید. جداسازی موثر رویکرد منحصر به فرد کسب و کار شما برای هر یک از این عناوین، برنامه شما را به شکلی که سرمایه گذاران مفید بدانند سازماندهی میکند.

  • صفحه عنوان و فهرست مطالب
  • خلاصه اجرایی که در آن دیدگاه خود را برای شرکت خلاصه می کنید
  • توضیحات عمومی شرکت که در آن شما یک نمای کلی از شرکت و خدمات قابل ارائه به بازار خود را بیان می کنید
  • محصولات و خدمات که در آن شما با جزئیات، محصول یا خدمات بی نظیر خود را توصیف می کنید
  • برنامه بازاریابی که در آن شما توضیح میدهید که چگونه محصول خود را به مصرف کنندگان خود می رسانید
  • برنامه عملیاتی که در آن شما نحوه عملکرد مشاغل به صورت روزانه را شرح می دهید
  • مدیریت و سازمان که در آن ساختار سازمان خود و فلسفه حاکم بر آن را توصیف می کنید
  • برنامه مالی که در آن شما الگوی کاری خود را برای امور مالی و انتظار خود از سرمایه گذاران را نشان می دهید.

 

خلاصه اجرایی را آخر بنویسید.

 

۲٫ خلاصه اجرایی را آخر بنویسید.

خلاصه اجرایی اساساً درخواست شما برای سرمایه گذاران یا هر کسی که برنامه کسب و کار شما را میخواند، به صورت خلاصه بیان خواهد کرد. در این بخش باید کمتر به جزئیات دقیق عملکرد بپردازید و بیشتر اطلاعاتی درباره دیدگاه شما برای شرکت و اینکه به کدام سمت هدایت می شود، باشد.

 

تمام اطلاعات را جمع آوری کرده و پیش نویس های مختلفی را تهیه نمائید.

 

۳٫ تمام اطلاعات را جمع آوری کرده و پیش نویس های مختلفی را تهیه نمائید.

تا اینجا تمام کارهای سخت را برای نوشتن طرح توجیحی انجام داده اید، تصمیم گرفته اید که کسب و کار شما در مورد چیست، هدف گذاری و نحوه فروش آن کدامند. وقت آن است که برنامه های کسب و کار را در کنار هم قرار داده و تمام تفکرات و تحقیقات را در یک توصیف جامع از ساختار و خدمات خود بیان کنید. در ابتدا نگران سرمایه گذاری و انشای نگارش نباشید. تنها چیزی که شما باید نگران آن باشید این است که ایده های خود را روی کاغذ بیاورید. وقتی فرم کلی طرح کسب و کار ساخته شد، آنگاه می توانید برای تصحیح برنامه های خود و تصحیح اشتباهات وقت صرف کنید. از شخص دیگری بخواهید که آن را بخواند، به نظرات او توجه کند.

 

خود و کسب و کار خود را بفروشید.

 

۴٫ خود و کسب و کار خود را بفروشید.

ایده نوشتن طرح توجیحی این است که خود را به بهترین شکل ممکن نمایش دهید. استعدادها، تجربه و اشتیاقی که شما به شرکت می آورید بی همتاست. این عوامل، قانع کننده ترین دلایل را برای تأمین مالی ایده ارائه می دهند. به خاطر داشته باشید که سرمایه گذاران بیش از ایده، در افراد سرمایه گذاری می کنند. حتی اگر کسب و کار بالقوه شما رقبای زیادی داشته باشد یا در مرزهای دانش و صنعت قرار نگیرد، صلاحیت ها و تعهدی که در برنامه خود نشان می دهید می تواند دیگران را ترغیب کند تا شما را از پشتیبانی خود بهره مند کنند. رزومه کاری شما در انتهای برنامه در پیوست جداگانه درج خواهد شد. از تأثیر بخشی از پیشینه خود که حتی ممکن است با سرمایه گذاری جدید شما بی ارتباط باشد غافل نشوید. روی تجربیات گروهی، فرصت های رهبری و موفقیت در همه سطوح متمرکز شوید.

 

اطلاعات مالی خود را ارائه و توضیح دهید.

 

۵٫ هنگام نوشتن طرح توجیحی کسب و کار اطلاعات مالی خود را ارائه و توضیح دهید.

در هنگام نوشتن طرح توجیحی کسب و کار چگونه دیگران را متقاعد خواهید کرد که در کسب و کار شما سرمایه گذاری کنند؟ با داشتن اطلاعات مالی شفاف و واقع بینانه نشان میدهد میدانید در مورد چه چیزی صحبت میکنید و چیزی را پنهان نمی کنید. دقت در ارقام و پیشبینی های مالی برای متقاعد کردن سرمایه گذاران، منابع وام و شرکا بسیار مهم است و باعث می شود کسب و کار مورد نظر شما شایسته پشتیبانی باشد. داده ها همچنین باید کاملاً صادقانه و کاملاً واضح باشند.

 

در پایان اگر علاقه مندید نوشتن طرح کسب و کار را به صورت عملی و گام به گام بیاموزید پیشنهاد میکنیم از محصول آموزشی نگارش طرح کسب و کار دیدن کنید، این محصول اموزشی یک راهکار عملی و کاربردی برای نوشتن یک طرح کسب و کار عالی  است.

 

منبع: وب سایت ویکیهاو

ترجمه: وب‌سایت مدیرمالی