شما یک مشاور مالی استخدام می‌کنید و طبیعتاً فرض می‌کنید که او در مدیریت پول (ثروت) شما کارش را خوب بلد است.

امّا این نکته را در نظر داشته باشید: یک مشاور مالی خوب همیشه سرش شلوغ است. او باید با مشتریان بالقوه و بالفعل بی‌شماری در ارتباط باشد، کار بودجه بندی را برای آن‌ها انجام دهد، استراتژی‌های سرمایه گذاری را بر اساس نیاز هر مشتری فرمول‌بندی کند و به شیوه‌های مختلفی به دنبال مشتریان جدید باشد (که شامل هر چیزی از قبیل تماس تلفنی کوتاه تا دعوت به شام در رستوران یک هتل ۵ ستاره برای دیدار رودررو است). بعضی از مشاوران انواع بیمه نیز می‌فروشند.

مشاور مالی بودن به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. این‌همه درگیری فکری و کاری چیز خوبی است چون مشاوران را آماده نگه می‌دارد و دانش آن‌ها همیشه به‌روز است، امّا می‌تواند برای شما (مشتریان) نکته‌ای منفی باشد.

کمبود زمان تحقیق و پژوهش برای مشاوران مالی

مشاوران مالی می‌توانند نقشه انواع استراتژی‌ها از بازنشستگی گرفته تا خرید ملک و بسیاری چیزهای دیگر را ترسیم کنند. وقتی صحبت از استراتژی سرمایه گذاری می‌شود، بسیاری از مشاوران مالی با کمبود زمان برای تحقیق درباره بهترین تصمیم مواجه خواهند شد. اینجاست که این موضوع مسئله‌ساز می‌شود.

اگر شما در جستجوی مشاور مالی هستید و یکی را پیدا کردید که عملکرد فوق‌العاده‌ای در دوران رونق بازار داشته است، زیاد هیجان‌زده نشوید. امّا باید درباره مشاوری که در آن دوره عملکرد خوبی نداشته نگران باشید.

دلیل آن ساده است. بیشتر مشاوران مالی شاید به دلیل زمان اندکشان برای هر مشتری، به استراتژی بخر و نگه‌دار برای سهام تکیه دارند. این استراتژی تقریباً همیشه در دوره رونق اقتصادی بازار به‌خوبی جواب می‌دهد؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بازار همیشه در رونق به سر ببرد. یک تصمیم اشتباه از سوی دولت و بانک مرکزی ممکن است بازار را دچار رکودی چند ساله کند. درنهایت سهام به شدّت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و به مدت چنین سال هیچ رونق اقتصادی رخ نخواهد داد. این اتفاق مشخصاً یک نکته منفی برای استراتژی بخر و نگه‌دار است.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که مشاوران مالی وقت کافی برای تحقیق درباره سهام همه شرکت های موجود در بازار ندارند تا بتوانند فرصت‌های موجود در بازار را بشناسند. در عوض، بسیاری از آن‌ها اخبار و منابع یکسانی را مطالعه می‌کنند و ایده‌های یکسانی را نیز با هم به اشتراک می‌گذارند و این را می‌دانند که اگر دچار مشکل شوند در بازار تنها نیستند؛ اما عمل کردن به این شیوه به نتایج خارق‌العاده‌ای نمی‌انجامد.

حالا به دنبال چه چیزی باشیم؟

مشاوران مالی ممکن است در برخی جنبه‌های عمومی می‌توانند توصیه‌های خوبی به شما کنند؛ اما درزمینهٔ خرید سهام و سرمایه گذاری بورس حتماً مطمئن شوید که وقت کافی برای شما دارند.

تنها راه‌حل برای مشاوران مالی پرمشغله استخدام محققین یا تحلیلگرانی است که تصمیمات خود را بر اساس تحقیقات گسترده اتخاذ می‌کنند. این روش گروه‌محور به‌احتمال بیشتری نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت. چرا که مشاور مالی با محققان یا تحلیل گرانی کار می‌کند که در حال فعالیت در زمینه‌هایی هستند که در آن تخصص دارند و قوی هستند. برای مثال، محقق اطلاعات را به مشاور منتقل می‌کند و او هم بهتر می‌تواند منطق تصمیم‌ها و دلایل پشت آن‌ها را به مشتری توضیح دهد.

نتیجه‌گیری

درحالی‌که مشاوران مالی وجود دارند که مدیران سرمایه خوبی هم هستند، اما بیشتر مشاوران زمان کافی برای تحقیق لازم را ندارند، امری که برای دستیابی به نتایج بهینه ضروری است. اگر شما به دنبال یک مشاور مالی هستید که احتمالاً عملکردش در سرمایه گذاری از همتایانش بهتر است، پس به دنبال کسی باشید که یک محقق یا تحلیلگر نیز در کنار خود استخدام کرده باشد.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

5 در مورد “آیا مشاور مالی سرمایه شما را به‌درستی مدیریت می‌کند؟”

  1. از جمله اشتباهات همنوعان ما یکی اینکه وقت اندکی برای مراحل قبل از تصمیم گیری منظور میکنند. از الزامات تصمیم سازی خوب صرف وقت کافی است.

  2. سلام.میشه به من ایمیل بزنید و معرفی کنید بهم؟ اگه امکانش هست ایمیلم رو بذارم

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.