اعتماد به پول: مردم چگونه به پول اعتماد می‌کنند؟

خب ما تمامی این مسیر از مبادله کالا به کالا تا تأمین مالی بانک برای ساخت راه‌آهن را باهم بررسی کردیم. هنوز مطالب بسیار زیاد دیگری درباره نحوه فعالیت سرمایه داری و نظام بانکی وجود دارد، موضوعاتی که ما در سایر دوره‌های آموزشی مدیرمالی به آن‌ها خواهیم پرداخت؛ اما اینکه اعتماد به پول چگونه ایجاد شد برای همگان سؤالات فراوانی را ایجاد کرده است.

تا اینجای کار یک نکته خیلی مهم وجود دارد:

اینکه امور در گذشته به چه شکلی اداره و انجام می‌شدند موضوعی است که به نحوه انجام این امور در زمان حال ارتباط بسیاری دارد.

اعتماد به پول های رایج باستانی – شما باید باور داشته باشید…

پول های رایج اولیه مانند سکه‌های طلا، پوسته‌های صدف یا ذرات آهن را در نظر بگیرید، تمامی این نوع پول ها بر مبنای اعتماد بود که به‌مرورزمان به شکل پول رایج درآمده بودند و اعتماد به این نوع پول ها اندک‌اندک شکل گرفت. مردم می‌خواستند که چیزهای مفید مانند دانه‌های گندم، گاو و گوسفند و ظروف گلی را با آن پول مبادله کنند، چراکه آن‌ها به ارزش‌های آن‌ها باور داشتند. زمانی که مردم باور و اعتمادشان را به این پول ها از دست دادند، آن‌ها دیگر ارزشی نداشتند. وقتی کسی ارزشی برای پوسته صدف قائل نباشد، کیسه‌ای از آن به چه دردی می‌خورد؟

اعتماد به پول های رایج مدرن – شما هنوز هم باید باور داشته باشید…

اکنون به یکی از پول های رایج اخیر فکر کنید: بیت کوین (bitcoin). مطالب زیادی در اخبار درباره آن نوشته شده است. کافی است کلمه بیت کوین را جستجو کنید. بیت کوین به عنوان نوعی پول برای مبادلات پایاپای دیجیتال به صورت ناشناس شناخته می‌شود و در اینترنت خریدوفروش می‌شود. بسیاری از فروشگاه‌های واقعی حاضرند به‌جای پول‌های رایجی نظیر دلار و یورو بیت کوین را قبول کنند و افراد زیادی هم هستند که از این پول برای مبادلات روزانه خود در اینترنت استفاده می‌کنند. این وجه رایج چیزی بیش از مجموعه‌ای از کدهای کامپیوتری در بر ندارد. این پول با هیچ اعتبار دولتی پشتیبانی نشده است (برخلاف مثلاً ریال ایران یا دلار آمریکا). از طرفی به دلیل ناشناس بودن مرجع این پول و همین‌طور افرادی که از بیت کوین برای مبادلات خود استفاده می‌کنند، این پول با بسیاری از کسب‌وکارهای ناسالم در ارتباط بوده است.

پس چرا شما با عقل سالمتان باید این پول رایج را بخواهید؟

خوب، این یک سرمایه گذاری به شدت سوداگرانه است؛ اما افراد بسیاری به این نوع پولها اعتماد دارند. آن‌ها فکر می‌کنند که هرچه اقتصاد ما بیشتر و بیشتر دیجیتال می‌شود این پول به تدریج جای پای بیشتری برای خود باز می‌کنند. بسیاری از مردم بر این باور هستند که در دنیای دیجیتال مردم نیازی ندارند که پولهایشان توسط دولت‌ها پشتیبانی شود.

ممکن است دیوانه‌وار به نظر برسد، اما نکته‌ای در دل خود دارد. تا زمانی که مردم به بیت کوین اعتماد داشته باشند پس بیت کوین هم مانند طلا، صدف، آهن… ریال ایران، دلار آمریکا، معتبر خواهد بود.

به‌راحتی باور نکنید…

ما تنها می‌خواستیم این نکته را بیان کنیم که: دانستن تاریخ پول و سرمایه گذاری به شما کمک می‌کند که هر دوی آن‌ها را بهتر بفهمید. اگر شما دارید به بیت کوین فکر می‌کنید، ما به شما توصیه می‌کنیم به یاد داشته باشید که یک پول رایج باید همیشه سه چیز را در خود داشته باشد که مردم بر سر آن‌ها اتفاق‌نظر داشته باشند:

  • وسیله‌ای برای مبادله
  • ابزاری برای حفظ ارزش
  • واحد حسابداری

بدون این سه شاید هنوز زود باشد تا پول جدیدی بتواند جای اسکناس‌های مرسوم در حساب‌های بانکی و کیف پول‌های چرمی را بگیرد.

(پایان درس ششم و پایانی دوره آموزشی تاریخچه پول)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.