اقتصاد و بورس بدون هم معنایی ندارند!

پیدایش واقعی بازار سهام به شکلی که امروزه آن را می‌شناسیم به سال ۱۶۰۲ میلادی و ورود شرکت Dutch East India به این بازار برمی‌گردد. برخی کارشناسان بورس ادعا می‌کنند که این شرکت، اولین شرکتی بوده است که سهام خود را به سرمایه گذاران عرضه کرده است. از آن زمان اقتصاد و بورس به یکدیگر پیوند خوردند.

بازار سهام شکل گرفت تا شرکت‌ها بتوانند بدون اینکه از بانک‌ها وام بگیرند یا به سراغ ثروتمندان بروند و از آن‌ها تقاضای پول (قرض) کنند، سرمایه خود را افزایش داده و پروژه‌های جدید خود را تأمین مالی کنند. شرکت‌ها سهام خود را به عموم مردم در قالب عرضه اولیه عمومی ارائه می‌کنند. در عرضه اولیه عمومی شرکت به قطعات کوچک تقسیم می‌شود و تمام یا درصدی از آن در قالب سهام به سرمایه گذاران عرضه می‌شود. سرمایه گذاران به خریدوفروش سهام در بازار بورس می‌پردازند و با این عمل موجب بالا یا پایین رفتن قیمت آن می‌شوند. اگر تعداد خریداران از فروشندگان سهم موردنظر بیشتر باشد، به علت پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، قیمت سهم افزایش می‌یابد؛ اما اگر تعداد فروشندگان بیشتر از تعداد خریداران آن باشد، به معنای آن است که سهم شرکت به درد خرید و سرمایه گذاری نمی‌خورد و درنتیجه قیمت سهم کاهش می‌یابد.

بازار سهام می‌تواند هم برای شرکت‌ها و هم برای سرمایه گذاران سودمند باشد چراکه:

  • شرکت‌ها سرمایه خود را به این امید افزایش می‌دهند که کسب‌وکارشان رشد کند.
  • سرمایه گذاران به این امید در شرکت‌ها سرمایه گذاری می‌کنند تا ثروتشان افزایش دهند.

 

(پایان درس سوم دوره آموزشی ورود به بازار بورس)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همینطور با اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.