مثل بقیه نباشید و بازبینی سبد سهام را فراموش نکنید!

خب… اگر تا به حال تکالیفتان را به درستی انجام داده باشید، حالا شما پرتفوی‌تان را تشکیل داده‌اید. پرتفوی با ۲ سهم مختلف. (منظور ما از پرتفوی هما سبد سهام است). حالا نوبت به بازبینی سبد سهام رسیده است.

یک پیشنهاد فوق‌العاده مهم و حیاتی: بعد از تشکیل سبد سهام، آن را فراموش نکنید.

سرمایه گذاری در سهام نیازمند بازدیدهای دوره‌ای است تا شما را مطمئن کند که همه‌چیز خوب پیش می‌رود. آیا هنوز هم با سرمایه گذاری‌تان در آن شرکت‌ها راحت هستید و از آن لذت می‌برید؟ آیا قیمت سهام و ارزش پرتفوی شما به شکل معناداری بالا یا پایین رفته است؟ در کل وضعیت بازار چگونه است؟

آیا یکی از سهام شما خیلی تغییر کرده است؟

تصویر کنید که شما سال گذشته سهام شرکت فرضی سمپل را برای پرتفوی‌تان خریده‌اید. از آن زمان سهام شما، تقریباً ۱۰۰% رشد کرده و قیمتش دو برابر شده است. به‌این‌ترتیب، اگر شرکت سمپل در آن زمان ۱۰% از پرتفوی شما را تشکیل داده باشد، اکنون ممکن است ۱۸% از پرتفوی شما را به خود اختصاص دهد. از منظر مدیریت ریسک، این میزان ممکن است درصد بسیار بزرگی برای یک سهم در پرتفوی باشد (فارغ از اینکه اصلاً این سهم متعلق به چه شرکتی است).

بنابراین شما با یک تصمیم روبه‌رو هستید:

آیا باید تعدادی از سهام این شرکت را بفروشید تا مجدداً نسبت سهم این شرکت در پرتفوی‌تان به میزان قبلی خود بازگردد؟

فروش ممکن است اقدامی غیرعقلانی به نظر برسد. درنهایت، سهام شرکت سمپل به روند صعودی خود ادامه می‌دهد؛ اما از منظر مدیریت ریسک، این کار اقدامی درست است. هیچ سهمی تا ابد صعودی باقی نخواهد ماند و هر چه که یک سهم بخش بزرگ‌تری از پرتفوی شما را تشکیل دهد، تأثیر بیشتری هم بر عملکرد کل پرتفوی و سودآوری شما خواهد داشت (این عبارت را مجدداً به یاد بیاورید که: «تمامی تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید»). اگر قیمت آن کاهش یابد، می‌تواند کل پرتفوی شما را با خود به پایین بکشد و زیان بزرگی را برای شما به‌جا بگذارد.

سرمایه گذارانی که به مدیریت اثربخش ریسک پرتفوی‌شان اهمیت می‌دهند، مقدار کافی از سهامی که به‌شدت رشد کرده است را می‌فروشند و از پولی که از فروش آن به دست می‌آورند، استفاده می‌کنند تا سهام شرکت‌هایی را بخرند که قیمتشان کاهش یافته است و وقت خرید سهامشان فرارسیدهاست. پرتفوی‌تان را همیشه متنوع نگه‌دارید!

نکته اصلی آن است که هیچوقت بازبینی سبد سهام خود را فراموش نکنید و به طور مرتب (برای مثال هر سه ماه یک بار) آن را مورد بررسی قرار دهید و سهامی که شرایط خوبی ندارند از پرتفوی خود خارج کنید!

اما راه بهتر بازبینی سبد سهام چیست؟

فروختن سهمی که قیمت آن افزایش یافته است (حتی فروختن بخشی از آن) شما را وادار به پرداخت کارمزد فروش و مالیات می‌کند که در حدود ۱% از قیمت فروش سهم است؛ بنابراین اگر می‌خواهید سهم شرکت سمپل را همچنان در پرتفوی خود نگه دارید و کارمزد و مالیات هم پرداخت نکنید، یکی از بهترین راه‌های ممکن، آوردن سرمایه جدید به بازار بورس است. زمانی که شما پول اضافی دارید و قصد دارید آن را وارد بازار بورس کنید، بهتر است از آن برای بازبینی سبد سهام و همگن کردن پرتفوی و خرید سهام سایر شرکت‌ها استفاده کنید. شما مجبور نیستید حتماً سهام شرکت سمپل را بفروشید، بلکه با خرید سهام شرکت‌های دیگر می‌توانید وزن سهم شرکت سمپل را در پرتفوی‌تان کاهش دهید و پرتفوی خود را متعادل کنید.

این فرآیند را بازبینی مجدد پرتفوی یا بازبینی سبد سهام می‌نامند که می‌تواند در دوره‌های زمانی مشخص اتفاق بیفتد (مثلاً هرماه یا هر سه ماه یا بیشتر) و یا زمانی انجام شود که نسبت یکی از سهام در پرتفوی شما خیلی بزرگ می‌شود (مثلاً ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از آن میزانی که شما برای آن در نظر گرفته بودید)

(پایان درس دهم دوره آموزشی آشنایی با سهام)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همینطور با اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

2 در مورد “مثل بقیه نباشید و بازبینی سبد سهام را فراموش نکنید! (درس دهم)”

  1. سلام محمدرضا عزیز
    ما در بحث ارزیابی پرتفوی معمولاً به ارزش کل پرتفوی توجه میکنیم. فرض کنید شما سه هم الف و ب و ج را به قیمت ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ تومان میخرید. امروز ارزش کل پرتفوی شما ۶۰۰ تومان است و سهم الف یک ششم، سهم ب یک سوم و سهم ج یک دوم پرتفوی شما را تشکیل می دهد.

    حالا فرض کنید بعد از گذشت یک ماه قیمت این سه سهم به ترتیب به ۳۰۰، ۴۰۰ و ۲۰۰ تومان میرسد. بنابراین ارزش روز پرتفوی شما ۹۰۰ تومان شده است. با این تفاوت که بعد از گذشت یک ماه قیمت سهم الف بیشتر شده و حالا یک سوم پرتفوی شما را به خود اختصاص داده است. همین اتفاق برای سهم ب هم افتاده و به جای یک سوم حالا چهار نهم پرتفوی شما به این سهم تعلق دارد. از طرفی قیمت سهم ج کاهش داشته و بنابراین سهم ج حالا به جای یک دوم تنها دو نهم پرتفوی شما را تشکیل داده است.

    در مثالی که در این آموزش مطرح شده، اتفاقی اینچنینی می افتد.
    لطفا اگر همچنان موضوع برایتان مبهم است بفرمایید تا بیشتر توضیح دهیم.
    با آرزوی موفقیت برای شما

  2. با سلام
    ببخشید، من این قسمت رو متوجه نشدم:
    « تصویر کنید که شما سال گذشته سهام شرکت فرضی سمپل را برای پرتفوی‌تان خریده‌اید. از آن زمان سهام شما، تقریباً ۱۰۰% رشد کرده و قیمتش دو برابر شده است. به‌این‌ترتیب، اگر شرکت سمپل در آن زمان ۱۰% از پرتفوی شما را تشکیل داده باشد، اکنون ممکن است ۱۸% از پرتفوی شما را به خود اختصاص دهد.»

    چطوری از ۱۰% می رسه به ۱۸%؟

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.