چهار راه برنامه ریزی برای یک بازنشستگی پیش از موعد

اکثر مردم درک روشنی از زمان بازنشستگی خود دارند، اما اغلب مجبور می‌شوند به شکل پیش بینی نشده ای کار خود را رها کنند و بازنشسته شوند. در بعضی موارد، مردم به علت بیماری زودتر بازنشسته می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر از مردم با اخراج و کوچک سازی شرکت و تعدیل نیرو روبرو می‌شوند. به این نوع بازنشستگی، بازنشستگی پیش از موعد گفته می‌شود.

با در نظر گرفتن احتمال بازنشستگی پیش از موعد، مهم است که برای این امر پیش بینی نشده آماده باشیم. اینجا به چهار راه آماده سازی در صورت مواجهه با بازنشستگی زودتر از موعد می‌پردازیم، راه‌هایی مانند خارج شدن از زیر بار قرض تا ایجاد یک پس انداز ضروری.

از شر بدهی های بد خود خلاص شوید

وقتی صحبت از قرض یا بدهی می‌شود، باید بدانید که ما دو نوع بدهی خوب و بدهی بد داریم. یک مثال از بدهی خوب می‌تواند وام مسکن با نرخ بهره یا کارمزد پایین باشد. نمونه بدهی های بد هم وام‌هایی با بهره بالا است که برای خرید یک دارایی ارزشمند گرفته شده اما صرف مخارج روزانه می‌شود یا بدهی هایی که به صورت دستی از دوست و آشنا و فامیل گرفته می‌شود و مدام در حال انباشته شدن هستند. اگر می‌خواهید برای بازنشستگی آماده شوید، لازم است برای پرداخت بدهی های بد خود کاری کنید. حالا در نظر بگیرید اتفاق غیرمنتظره‌ای شما را با بازنشستگی ناگهانی روبرو کرده است و در دریایی از بدهی ها با بهره بالا غوطه‌ور شده‌اید.

آیا در چنین شرایطی پس انداز برای بازنشستگی کار دشواری نخواهد بود؟

اما اگر شما بدون بدهی و یا با بدهی کمی وارد دوران بازنشستگی شوید، پس انداز پول بسیار آسان‌تر از زمانی خواهد بود که بار سنگین وام و پرداخت بدهی ها روی دوشتان باشد. (اگر دوست دارید در این مورد بیشتر بدانید مقاله “تنبلی را کنار بگذارید و فکری به حال بدهی ها ی خود کنید” را بخوانید.)

یک پس انداز ضروری تهیه کنید

یکی از کارهای بسیار مهم برای بازنشستگی پیش از موعد، ایجاد یک پس انداز ضروری است تا بتوانید در هنگام یک پیش آمد غیرمنتظره از آن استفاده کنید. اگرچه مقدار پول کنار گذاشته شده در حساب پس انداز ضروری جای بحث دارد، اما شما باید اطمینان پیدا کنید که به اندازه کافی برای پوشش شش ماه تا یک سال از هزینه های زندگی خود پس انداز کرده‌اید. هرچه پول بیشتری در حساب پس انداز ضروری خود داشته باشید، در مواقع غیرمنتظره کمتر دستپاچه می‌شوید و بهتر می‌توانید فکر کنید تا از شرایط بغرنج رهایی پیدا کنید. (مقاله “پس انداز ماهانه با یک روش ساده” می‌تواند به شما در این مورد کمک کند)

هزینه هایتان را محدود کنید

همه ما اغلب پول خود را صرف چیزهایی می‌کنیم که اگر پول نقد کمتر و محدودتری داشتیم، شاید برای خرید آن کمی بیشتر فکر می‌کردیم. ازآنجایی‌که این موضوع اغلب در بازنشستگی هم مطرح می‌شود، محدود کردن هزینه ها، زمانی که هنوز کارمند هستید می‌تواند به داشتن یک سبک زندگی بهتر اقتصادی در هنگام بازنشستگی بیانجامد. ولخرجی‌های گاه‌وبیگاه مشکلی ندارد ولی اگر هر هفته ریخت‌وپاش می‌کنید یا بیرون غذا می‌خورید، به سینما و خرید می‌روید، باید در عادت خرج کردنتان تجدیدنظر کنید. مرور بودجه خود و اطمینان حاصل کردن از اینکه می‌توانید بدون مشکل هزینه های ثابت مثل اجاره خانه، خدمات رفاهی و غذا را بپردازید هم فکر خوبی است. اگر در پرداخت این مخارج مشکل دارید، پس باید راه های دیگر برای کاهش مخارج خود در نظر بگیرید. (در مقاله “راز بودجه بندی فاش شد: شناسایی و دسته‌بندی هزینه ها” دستورالعملی کاملاً کاربردی به شما ارائه کرده ایم)

ذخیره های دوره بازنشستگی خود را به حداکثر برسانید

این روزها بحث خرید بیمه عمر و پس انداز بسیار داغ است. شرکت های بیمه ای، هر یک برنامه های متنوعی برای شما دارند. سرمایه گذاری در بیمه عمر به شما کمک می‌کند تا علاوه بر پس انداز ماهیانه، از نرخ بهره مرکب هم بر روی سپرده خود بهره‌مند شوید و ضمن اینکه سپرده های ماهیانه شما سودآور خواهد بود، سودهای انباشته‌شده شما نیز مجدداً توسط شرکت بیمه سرمایه گذاری شود و سود دریافت کند. این اتفاق باعث می‌شود سپرده های شما بعد از بیست سال تا ده برابر افزایش پیدا کنید.

از طرفی سرمایه گذاری در بیمه عمر و بازنشستگی برای پس انداز کنندگان جذاب هستند چون این پول ها معاف از مالیات هستند.

همچنین می‌توانید برای پوشش تورم و افزایش سالیانه پس انداز خود، از طرح‌های حق بیمه افزایشی استفاده کنید و هر سال ده تا بیست درصد به حق بیمه پرداختی خود بیفزایید. با این کار در دوران بازنشستگی پس انداز خیلی خوبی خواهید داشت. (پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقاله “چطور از این شش اشتباه مالی مهلک، جان سالم به در ببریم؟!” را مطالعه کنید.)

نتیجه‌گیری

در یک دنیای بی عیب و نقص، ما تاریخ بازنشستگی مان را خودمان تعیین می‌کنیم، کارمان را خودمان تعیین می‌کنیم و بعد از آن هم بی‌خیال دنیا در غروب آفتاب یا در زیر نم‌نم باران قدم می‌زنیم؛ اما در دنیای واقعی افراد بی‌شماری هستند که به هزار و یک دلیل مجبور به بازنشستگی پیش از موعد هستند. فرقی نمی‌کند یک مریضی شما را مجبور به بازنشستگی می‌کند یا اینکه اخراج می‌شوید، آماده شدن برای بازنشستگی پیش از موعد می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که زندگی خود را در دوران بازنشستگی مدیریت کنید. پرداخت بدهی های بد، حداکثر کردن پس انداز در زمان بازنشستگی، محدود کردن هزینه ها و تنظیم دوباره بودجه، همگی راه های فوق‌العاده‌ای برای حصول اطمینان در برابر بازنشستگی پیش از موعد هستند که ممکن است برای هر کسی رخ دهد.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.