دوره بازنشستگی به این معنی نیست که مجبورید دست از کار بکشید!

خواه مجبور شوید یا خواه خودتان انتخاب کنید که بعد از فرا رسیدن دوره بازنشستگی همچنان دست از کار نکشید و به کار کردن ادامه دهید، درنهایت نتایجی عاید شما خواهد شد که ممکن است صرفاً مالی نباشند اما برای شما بسیار مفید خواهند بود.

طبق آنچه مطالعات نشان می‌دهد، کار کردن می‌تواند اثرات مثبتی (از داشتن تناسب‌اندام تا تحریک مغز) بر زندگی شما داشته باشد. مشغول به کار بودن همچنین از انزوای اجتماعی که برای سلامتی بزرگسالان بسیار مضر است، جلوگیری می‌کند.

در کل اگر نمی‌دانید که بعد از فرا رسیدن دوره بازنشستگی (عموماً مابین سنین ۵۵ تا ۶۵ سالگی) چه‌کار می‌خواهید بکنید و برنامه‌تان برای ادامه زندگی چیست، از شغلتان کنار نکشید. همه ما نیاز داریم هدفی در زندگی خود داشته باشیم و این نیاز با تماشای تلویزیون و تجدید دیدار با دوستان قدیمی به‌سختی پاسخ داده می‌شود. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ توسط روزنامه Occupational Health Psychology انجام شد نشان داد افرادی که بعد از دوره بازنشستگی به‌صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت کار می‌کنند، عموماً سالم‌تر و شادتر از آن‌هایی هستند که به‌طور کامل دست از کار می‌کشند.

با به تأخیر انداختن دوره بازنشستگی ، شما دوره پس‌انداز کردن خود را طولانی خواهید کرد

مزایای مالی که با به تأخیر انداختن زمان بازنشستگی خود به دست می‌آورید، در نظر بگیرید. متخصصین توصیه می‌کنند که اگر پس انداز کافی ندارید یا نگران هزینه های رو به افزایش زندگی خانوادگی‌تان هستید، بهترین استراتژی می‌تواند ماندن بر سر شغل قبلی باشد. کار کردن به شما اجازه می‌دهد تا پس اندازتان را افزایش دهید و همچنان از مزایای افزایش حقوقتان برای پوشش هزینه های زندگی استفاده کنید.

ما به زوج‌هایی که یکی زودتر از دیگری بازنشست شده است، پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از اینکه یکی مجبور باشد به‌تنهایی به پارک رود و تفریح کند درحالی‌که دیگری هر روز صبح به اداره برود، همسر مسن‌تر چند سال اضافه‌تر کار کند تا دیگری به سن بازنشستگی برسد و به این صورت دوره بازنشستگی هر دو با هم هماهنگ شود.

لازم نیست همان کار سابق را انجام دهید. تنوع برای سلامتی و تجدید روحیه مفید است.

بهترین ایده‌های کار برای بازنشسته هایی که نمی‌خواهند بازنشسته شوند چیست؟

  1. اگر شما شغلتان را دوست دارید و مهارت‌هایتان مورد تقدیر است، همان کار را ادامه دهید. اگر در همان شغلتان باقی بمانید، کاهش ساعات کار و تغییر از کار تمام‌وقت به پاره‌وقت ممکن است امکان‌پذیر باشد.
  2. به‌عنوان یک مشاور در زمینه کاری خود مشغول به کار شوید، خصوصاً اگر مهارت‌های شما مورد نیاز کسب‌وکارها باشد. شما سال‌ها تجربه و همچنین ارتباطات زیادی دارید و یک شرکت ممکن است به مشاوری که خدمات موردنیاز آن را بدون دریافت مزایای اضافی مهیا می‌کند، حقوق بهتری پرداخت کند. چون این شکل از کار به‌صورت انفرادی انجام می‌شود پس بهتر است از همین امروز به دنبال روابطی باشید تا در صورت نیاز، جایگاه آتی شما را تضمین کند.
  3. مهارت خود را به حیطه سازمان‌های غیرانتفاعی و یا استارتاپ ها ببرید تا به دیگران آموزش دهید. اگر شما پیش‌زمینه‌ای از یک کسب‌وکار کوچک یا مهارت‌های اجتماعی دارید، ممکن است بتوانید به ایجاد یک سازمان غیرانتفاعی و مردم‌نهاد که به جامعه خدمت‌رسانی می‌کند، کمک کنید. اگر شما قبلاً بازاریابی کرده‌اید یا تجربه سازمانی و اداری دارید، یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی که می‌خواهید شرکت خود را راه بیندازد، می‌تواند از مهارت شما برای دیده شدن و پیشرفت سریع‌تر استفاده کند؛ شخصی با پیس زمینه آموزش و پرورش می‌تواند خدماتی مثل آموزش، تمرین یا کار در مهدکودک‌ها را مدنظر قرار دهد.
  4. یک کسب‌وکار کوچک برای خود دست‌وپا کنید، مخصوصاً اگر مجموعه ارزشمندی از کتاب‌ها، اشیای قدیمی و بعضاً عتیقه یا کلکسیون ماشین‌های اسباب‌بازی دارید. امروزه تبلیغات و فروش می‌تواند به‌صورت آنلاین و بدون هیچ هزینه‌ای یا با هزینه‌ای بسیار اندک در سایت‌هایی مثل ایسام یا شیپور انجام شود. همین‌طور می‌توانید با اجاره غرفه‌ای در نمایشگاه یا جمعه‌بازارها، مجموعه خود را مستقیماً به فروش برسانید.
  5. کار پاره‌وقت ممکن است برایتان جذاب باشد، با استرس و مسئولیت کم‌تر. شاید شما خرده‌فروشی، آموزش و یا حتی پرستاری از بچه‌ها را در نظر بگیرید. بااین‌حال بعضی از مشاغل پاره‌وقت مزایایی خواهند داشت که ممکن است ارزش حقوق کمشان را داشته باشند. برای مثال، کار کردن در سالن‌های سینما و تئاتر این شانس را به شما می‌دهد تا هیچ فیلمی را از دست ندهید. همین‌طور با روزانه با افراد بسیاری در ارتباط باشید. بیشتر رستوران‌ها هم به کارکنان خود در طول تغییر شیفت، غذای رایگان می‌دهند.
  6. حرفه‌های جدید که به شما مهارت‌های دیگری آموزش می‌دهند، فرابگیرید. اگر شما به زبان انگلیسی مسلط هستید، با جستجویی ساده در اینترنت و سایت‌هایی نظیر lynda و youtube می‌توانید به گنجینه‌ای عظیم از آموزش‌های کاربردی در هر حوزه‌ای از کشاورزی گرفته تا کامپیوتر و طراحی گرافیک دسترسی پیدا کنید. در غیر این صورت افراد و شرکت‌های زیادی هستند که مهارت‌های کاربردی را با دریافت مبالغ نه‌چندان زیاد آموزش می‌دهند. نقطه قوت بسیاری از این مهارت‌ها این است که شما می‌توانید در خانه بمانید و از خانه کار کنید. اگر نمی‌دانید چه مهارتی بیشتر موردنیاز کارفرمایان است، بد نیست سری به وب‌سایت پونیشا بزنید. این وب‌سایت یک بازار کار آنلاین است که کارفرمایان با استخدام پروژه ای افرادی که مهارت خاصی دارند، پروژه خود را در زمان و با هزینه مناسب انجام می‌دهند.
  7. از کارهای هنرمندان پیروی کنید و خودتان را مشغول نگه دارید. هنرمندان، نویسندگان و خواننده‌ها بعد از سن بازنشستگی‌شان هم به‌خوبی به کارشان ادامه می‌دهند، معمولاً به این خاطر که کارشان را دوست دارند. آن‌ها کارشان را دوست دارند چون صاحبش هستند، این را فرد وتس (Fred Vettese)، نویسنده کتاب «بازنشستگی واقعی: چرا شما می‌توانید بهتر از آنچه فکر می‌کنید باشید و چگونه این امر را ممکن کنید.» می‌نویسد. همه‌چیز را تحت کنترل داشتن، مخصوصاً اگر کار و زندگی‌تان را به شکلی با خلاقیت ترکیب کنید، یک تجربه سودمندتر و طولانی‌تر را برای شما تضمین می‌کند.

نتیجه‌گیری

چه مجبور باشید بعد از بازنشستگی کار کنید چه خودتان ادامه کار را انتخاب کنید، برایتان مزایای زیادی خواهد داشت. پیدا کردن بهترین شغل برای سال‌های بعد از بازنشستگی چالش برانگیز ولی با ارزش است. ماندن در کار، مشاوره، آموزش، بازآموزی یا راه انداختن کسب‌وکاری کوچک گزینه‌های بسیار مناسبی برای این دوره هستند. ما در مقاله‌ای دیگر به بررسی آمادگی برای بازنشستگی پیش از موعد پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم حتماً این مقاله را بخوانید.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

1 در مورد “برای دوره بازنشستگی چه برنامه‌ای دارید؟”

  1. سلام و تقدیر از مطالب فوق العاده مفیدی که منتشر میکنید. همیشه بهروز باشید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.