تاثیر تورم بر زندگی خودتان را چگونه می سنجید؟

تورم به‌عنوان درصد افزایش قیمت ها شناخته می‌شود. برای مثال، اگر انتظار می‌رود که امسال تورم ۲۰ درصد باشد، یک بسته شکلات که امسال ۱۰۰۰۰ تومان است سال آینده ۱۲۰۰۰ تومان خواهد بود. همان‌طور که می‌بینید تاثیر تورم بر زندگی ما کاملاً مشهود و قابل درک است.

حالا سؤال اینجاست که چگونه می‌توان تورم را در هر مقطع زمانی محاسبه کرد؟ مطمئناً آن ۲۰ درصد از هوا نیامده است، آمده است؟

تورم به‌وسیله شاخص‌های قیمتی محاسبه می‌شود. شاخص‌های قیمتی تغییرات قیمت یک سبد از محصولات و خدمات را اندازه می‌گیرند. این «سبد» نمونه‌ای از پرمصرف‌ترین مواد غذایی و مایحتاج خانوار است (مواردی که به‌طورمعمول مورداستفاده همه اقشار جامعه قرار می‌گیرد). درصد افزایش قیمت محتویات این سبد به‌عنوان نرخ تورم شناخته می‌شود.

تورم در طی زمان می‌تواند تاثیر به سزایی بر ثروت شخصی شما داشته باشد. به‌این‌ترتیب تورم می‌تواند تهدیدی جدی برای زمان بازنشستگی شما به‌حساب بیاید. با گران شدن کالاها و خدمات، نگه‌داشتن سطح رفاه زندگی به میزان قبلی خود نیز سخت‌تر می‌شود؛ بنابراین آنچه شما در سرمایه گذاری‌ها یا پس‌اندازهایتان نگه‌داشته‌اید ممکن است ازآنچه شما فکر می‌کنید ثمره کمتری برای شما داشته باشند.

نکته مهم هم همین‌جاست. تاثیر تورم بر شرایط فعلی شما بسیار کمتر از تأثیر تورم بر آینده مالی شما خواهد بود. یعنی تورم به گونه‌ای رفتار می‌کند که روز به روز شما را ضعیف‌تر می‌کند و اندوخته کمتری را برای دوران بازنشستگی شما نگه می‌دارد. بنابراین پیدا کردن راهی که بتوانید از تورم پیش بگیرید و بازده بالاتری نسبت به نرخ تورم به دست آورید برای آینده مالی تان واقعاً حیاتی است. اما گاهاً تورم آن‌قدر سرعت می‌گیرد که حتی باتجربه‌ترین افراد هم نمی‌توانند بازده بالاتری از آن به دست بیاورند. به این نوع تورم، تورم لجام گسیخته گفته می‌شود.

تورم لجام گسیخته چیست؟

تاثیر تورم بر زندگی

تورم لجام‌گسیخته به تورمی اشاره دارد که بسیار شدید و خارج از کنترل است. در این زمان قیمت ها آن‌قدر سریع افزایش می‌یابند که مفهوم تورم بی‌معنا می‌شود. در تعاریف کلاسیک تورم لجام‌گسیخته تورمی است که بیش از ۵۰ درصد در ماه باشد.

یکی از مثال‌های اخیر تورم لجام گسیخته در کشور زیمباوه روی داده است. در بیشترین زمان در ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ تورم در این کشور معادل ۶۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ درصد تخمین زده شد! در آن زمان یک قرص نان، قیمتی معادل ۱۰ میلیون دلار زیمباوه داشت و همه مردم زیمباوه را تبدیل به میلیونر و میلیاردر کرده است!

ما در درس بعدی به این موضوع می‌پردازیم که چطور می توان با تورم مبارزه کرد؟

(پایان درس سوم دوره آموزشی تورم چیست)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

5 در مورد “تاثیر تورم بر زندگی: تورم چگونه بر زندگی ما تأثیر می‌گذارد؟”

  1. تورم لجام‌گسیخته به تورمی اشاره دارد که بسیار شدید و خارج از کنترل است.(آیا تورمی هم که در سال ۹۰ تا ۹۲ داشتیم رو میشه تورم لجام گسیخته حساب کرد؟

  2. تورم به‌وسیله شاخص‌های قیمتی محاسبه می‌شود. شاخص‌های قیمتی تغییرات قیمت یک سبد از محصولات و خدمات را اندازه می‌گیرند. این «سبد» نمونه‌ای از پرمصرف‌ترین مواد غذایی و مایحتاج خانوار است (مواردی که به‌طورمعمول مورداستفاده همه اقشار جامعه قرار می‌گیرد). درصد افزایش قیمت محتویات این سبد به‌عنوان نرخ تورم شناخته می‌شود.
    مدیر محترم من فکر میکنم توضیح بالا نیاز به تکمیل داره!!کمی برای من قابل فهم نیست..ثانیا اینکه این کالاها و خدمات چی هستند؟

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.