تاثیر نرخ بهره بانکی بر وام مسکن چگونه است؟

در این درس به تاثیر نرخ بهره بانکی بر وام مسکن می پردازیم. نرخ بهره وام های مسکن نیز همراه با نرخ بهره سایر وام ها بالا و پایین می‌رود: چرا؟ توضیح ساده آن به این شکل است:

بانک ها از طریق قرض گرفتن پول از افراد در ازای نرخ سود علی‌الحساب و وام دادن آن به دیگران با نرخ بهره مشخص به دنبال کسب سود هستند. تفاوت این دو نرخ برای جبران هزینه‌های بانک و ریسک عدم بازگشت پول توسط وام گیرندگان در نظر گرفته‌ شده است. هر آنچه بیش از این مقدار هزینه باقی بماند، سود بانک به‌حساب می‌آید.

بانک مرکزی نرخ بهره ای را که بانک ها از بانک مرکزی یا دیگر بانک ها می‌توانند وام بگیرند، مشخص می‌کند؛ بنابراین، با افزایش نرخ بهره وام هایی که بانک ها به دنبال آن هستند، بانک ها هم نرخ بهره خودشان را افزایش می‌دهند تا بتوانند سطح سودآوری خود را حفظ کنند.

به‌عنوان‌مثال، بانک مرکزی نرخ پایه را ۲۰ درصد قرار می‌دهد. یکی از بانک ها در سطح ۲۰ درصد قرض می‌گیرد و با نرخ ۲۲ درصد به افراد وام می‌دهد. تفاوت دو درصدی هزینه‌های عملیاتی بانک، مدیریت وام ها و سود بانک را شامل می‌شود. اگر بانک مرکزی نرخ خود را به ۲۳ درصد افزایش دهد، بانک برای اینکه بتواند ۲ درصد سود خود را حفظ کند مجبور است که نرخ بهره وام ها خود را به ۲۵ درصد افزایش دهد.

نکته اصلی آن است که افزایش نرخ سود سپرده های بانکی توسط بانک مرکزی، نرخ های بهره وام های مسکن نیز افزایش می‌یابد. در مقابل، با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، نرخ بهره وام های مسکن نیز کاهش می‌یابد.

نرخ های بهره پایین‌تر برای وام های مسکن به معنای آن است که شما پول کمتری به شکل ماهانه به بانک ها می‌پردازید. به همین دلیل، نرخ بهره پایین‌تر شرایط مساعدی برای اخذ وام است چراکه پرداختی‌های ماهانه شما کمتر است. این مفهوم برای هر خرید بزرگی مانند خانه مصداق دارد.

عکس این قضیه نیز زمانی صادق است که نرخ های بهره بالاست. در این زمان، گرفتن وام برای تأمین مالی خرید خانه بسیار گران خواهد شد. به‌این‌ترتیب در این زمان بهتر است صبر کنید تا نرخ های بهره اندکی کاهش پیدا کند.

جمع‌بندی دوره آموزشی: در امواج خروشان به خود مسلط باشید

هر بحثی که درباره نرخ سود سپرده های بانکی است می‌تواند به‌سرعت پیچیده شود، اما فهم ابتدایی از این مبحث در مدیریت اثربخش و کارآمدتر سبد سهامتان به شما کمک می‌کند. نرخ های بهره را همچون باد و سبد سهامتان را همچون قایق بادی در نظر بگیرید. شما نمی‌توانید باد را کنترل کنید اما اگر بلد باشید همراه با باد قایق خود را به حرکت درآورید مطمئناً به عملکرد و حرکت قایق شما کمک خواهد کرد. حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که افزایش نرخ سود سپرده های بانکی برابر با افزایش ریسک است. این نکته به شما کمک می‌کند تا جهت حرکت قایق خود را از میان سخره‌ها تا حدودی پیدا کنید.

(پایان درس چهارم و پایانی دوره آموزشی آشنایی با نرخ بهره بانکی)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری درباره تاثیر نرخ بهره بانکی بر وام مسکن دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

6 در مورد “تاثیر نرخ بهره بانکی بر وام مسکن: نرخ بهره بانکی چه تاثیری بر بازار مسکن دارد؟”

  1. سلام. با تشکر از مطالب خوبتان…. نرخ بهره بین بانکی از چه طریقی (لینکی) قابل رصد و پیگری است؟

  2. سلام
    بانک ها منابع خود را از محل سپرده های مردم به دست می آورند و آنها را به صورت وام در اختیار افرادی که به منابع مالی نیاز دارند قرار میدهند.
    مثلا فرض کنید پولها را با نرخ ۱۰ درصد از سپرده گذاران میگیرند و با نرخ ۱۵ درصد در اختیار وام گیرندگان قرار میدهند و در این میان ۵ درصد سود میکنند.
    حالا اگر نرخ سود سپرده های بانکی از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد افزایش یابد، نرخ وام ها نیز از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد افزایش می یابد و بالعکس.

  3. من در خصوص وامهایی که بانک ها از بانک مرکزی و دیگر بانکها میگیرن اطلاعی ندارم لطف میکنید کمی اطلاعات در این خصوص بگذارید

  4. نکته اصلی آن است که افزایش نرخ سود سپرده های بانکی توسط بانک مرکزی، نرخ های بهره وام های مسکن نیز افزایش می‌یابد. در مقابل، با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، نرخ بهره وام های مسکن نیز کاهش می‌یابد…
    لطفا در مورد این جمله بیشتر توضیح دهید!

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.