تاثیر نرخ بهره بر بازار بورس چگونه است؟

همان‌گونه که ما قبلاً هم اشاره کردیم، اقتصاد کلان به مطالعه بازار به‌عنوان یک کل می‌پردازد. داشتن دیدگاهی کلی نسبت به اقتصاد اهمیت بسیاری دارد، چراکه با داشتن یک دیدگاه جامع، خواهیم فهمید که عوامل مختلف چگونه با یکدیگر در تماس هستند و کاربردهای آن‌ها چیست؟ تمرکز اقتصاد کلان بر سه موضوع بسیار مهم است: نرخ های بهره و تورم و بیکاری. ما در ادامه این دوره آموزشی با شما در مورد این عوامل صحبت خواهیم کرد و نشان می‌دهیم که چه عواملی موجب رکود اقتصادی در کشور می‌شود؟ همچنین راه‌هایی که علم اقتصاد برای رشد اقتصادی پایدار و بهبود استاندارهای زندگی معرفی کرده است، مطرح می‌کنیم. نخست به تاثیر نرخ بهره بر بازار بورس می پردازیم.

تاثیر نرخ بهره بر بازار بورس

نگاهی به وام مسکن، وام دانشجویی یا لیزینگ خودرو بیندازید – نرخ های بهره همه‌جا هستند! اما نرخ های بهره با توجه به رابطه آن‌ها با بازار بورس کمتر موردتوجه قرارگرفته‌اند؛ بنابراین این سؤال مطرح می‌شود که چرا و چگونه نرخ های بهره بر بازار سهام تأثیر می‌گذارند؟

اگر دولت و بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه دهند تا نرخ سود سپرده‌های بانکی را افزایش دهند، نگه‌داشتن پول در حساب‌های بانکی برای شما به‌شدت جذاب می‌شود چراکه در این صورت سود بدون ریسک بیشتری به دست خواهید آورد. سه نتیجه این اتفاق عبارت‌اند از:

  1. افراد کمتر سرمایه گذاری می‌کنند. پس انداز و سرمایه گذاری به‌شدت به یکدیگر وابسته هستند. هرچقدر بیشتر پس انداز کنید، کمتر سرمایه گذاری خواهید کرد. عکس این رابطه نیز صادق است. (توجه داشته باشید که منظور ما از سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در بازار بورس است، چراکه هدف و تلاش ما آموزش شما برای ورود و موفقیت در این بازار است)
  2. سرمایه گذاری کمتر به معنای آن است که شرکت‌های بورسی پول کمتری در اختیار خواهند داشت. این اتفاق رشد را برای شرکت‌ها سخت‌تر می‌کند.
  3. زمانی که نرخ های بهره بالا می‌رود هم مردم و هم شرکت‌ها کمتر به وام گرفتن تمایل پیدا می‌کنند. دلیل این امر آن است که هزینه بازگرداندن وام افزایش می‌یابد. طبیعتاً اگر افراد کمتر وام بگیرند، کمتر هزینه می‌کنند و اگر شرکت‌ها کمتر هزینه کنند، کمتر هم رشد خواهند کرد – برای پول درآوردن باید پول داشته باشید، این‌طور نیست؟

بنابراین درمجموع نرخ های بهره بالاتر منجر به شکل‌گیری بازار بورس ضعیف‌تر می‌شود. بنابراین تاثیر نرخ بهره بر بازار بورس معکوس است. ما در مورد نرخ بهره به‌صورت مفصل در دوره آموشی جداگانه با شما صحبت می‌کنیم.

(پایان درس هفتم دوره آموزشی اقتصاد چیست)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.