یک‌بار برای همیشه تحلیل اطلاعات سهام شرکت‌ها را بفهمید یا به ضرر کردن در بورس ادامه دهید!

اگر تابه‌حال به وب‌سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مراجعه و روی یکی از نمادها کلیک کرده باشید با انبوهی از داده‌ها و جداول مالی روبرو می‌شوید که احتمالاً در نگاه اول برایتان ترسناک بوده است، تحلیل اطلاعات سهام برای موفقیت شما بسیار ضروری است. اگر نمی‌دانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم، لطفاً همین حالا سری به وب‌سایت زیر بزنید و دوباره برگردید:

http://www.tsetmc.com/

این داده‌ها و جداول به شما کمک می‌کنند تا تبدیل به یک سرمایه‌گذار زیرک شوید، به شرطی که بدانید تحلیل اطلاعات سهام چگونه است (اگر چیزی درباره سرمایه گذاری در بورس نمی دانید ابتدا سری به آموزش بورس بزنید). برخی افراد گمان می‌کنند جداول اطلاعاتی شرکت‌ها فقط پیش از سرمایه‌گذاری اهمیت دارند و پس از انتخاب سهام و خرید آن دیگر نیازی به مراجعه به آن‌ها نیست. درصورتی‌که برعکس، شما همواره باید این جداول اطلاعاتی رو رصد کنید و از اوضاع سرمایه‌گذاری خود باخبر بمانید. تحلیل اطلاعات سهام کاری نیست که یک بار انجام دهید و از دست آن راحت شوید، شما باید مراقب سرمایه خود باشید.

نگاه کردن به جداول اطلاعاتی شرکت‌ها بدون اینکه بدانید از این جداول چه چیزی می‌خواهید با ورق زدن مجلات تاریخ گذشته روی میز در مطب دندان‌پزشک یا آرایشگاه هیچ فرقی ندارد. هیچ‌کدام از آن‌ها احساسی را در شما ایجاد نمی‌کند! اما ما به شما کمک می‌کنیم تا نسبت به همه اعداد و ارقامی که در جداول اطلاعاتی شرکت‌ها می‌بینید، آگاهی پیدا کنید (تحلیل اطلاعات سهام را با ما یادبگیرید). جدول فرضی زیر را در نظر بگیرید. در این جدول سرنخ‌های اصلی که برای سنجش عملکرد یک شرکت نیاز دارید، مشخص‌شده است. در ادامه هر یک از این سرنخ‌ها را برای شما شرح می‌دهیم:

نمادبازه سالانه قیمتEPSDPSبازدهحجم معاملاتP/Eقیمت پایانیدرصد تغییرات قیمت
بیشترینکمترین
خبالا۲۱۵۰۰۸۰۰۰۲۷۹۵۰۰٫۲%۳٫۱۴۳M۷۶۲۱۲۵۰۴%
وخوب۴۷۰۰۳۱۷۵۵۹۰۲۳۰۵٫۶%۲٫۷۳۵M۱۸۴۱۰۰-۲%
بارزش۲۵۰۰۰۲۱۰۰۰۴۵۰۰۱۰۰۰۴٫۶%۱٫۸۹۴M۱۲۲۲۰۰۰۱%
چپایین۸۳۰۰۳۳۰۰۴۱۸۶۷۲%۷٫۶۰۱M۸۳۳۵۰-۱٫۵%

وب سایت‌های بورسی، سایت های خبری، روزنامه‌ها اطلاعات موجود در این جدول را به شکل‌های مختلفی ارائه می‌کنند که مدام به‌روزرسانی می‌شود. توجه کنید که این جدول نقطه شروع شما برای سرمایه‌گذاری نیست، بلکه نقطه پایان است و معمولاً وقتی تمام تحقیقات خود را انجام دادید و سهم خود را انتخاب کردید به آن مراجعه می‌کنیم تا از قیمت‌های روزانه مطلع شوید و در جریان روند اخیر آن قرار بگیرید و تحلیل اطلاعات سهام را انجام دهیم.

نماد

نماد، خلاصه صنعت و نام شرکت است. حرف اول نماد، نشان‌دهنده صنعتی است که شرکت در آن صنعت قرار دارد؛ و ادامه نماد، خلاصه اسم شرکت را نشان می‌دهد. در جدول بالا از نمادهای فرضی استفاده‌شده است. مثلاً در نماد فرضی خبالا، حرف خ نشان‌دهنده صنعت خیلی خوب است و حرف بالا، خلاصه نام شرکت بالابلندآسمان است. شما با مراجعه به وب‌سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با نمادها بیشتر آشنا خواهید شد.

بازه سالانه قیمت

بازه سالانه قیمت، محدوده تغییرات قیمت سهام طی یک سال گذشته را نشان می‌دهد و شما در این بخش از بیشترین و کمترین قیمت سهم در یک سال گذشته مطلع می‌شوید. دانستن بیشترین و کمترین قیمت سهام در ۱۲ ماه گذشته به شما کمک می‌کند تا ببینید سهام در حال حاضر در چه وضعیتی به سر می‌برد. سهم خبالا را در نظر بگیرید. بیشترین قیمت آن در یک سال گذشته ۲۱۵۰۰ ریال و قیمت پایانی آن در روز گذشته ۲۱۲۵۰ بوده است. سهم خبالا در قیمت بالایی معامله می‌شود چراکه در محدوده بیشترین قیمت آن در یک سال گذشته نوسان می‌کند. حالا سهام چپایین را نگاه کنید. پایین‌ترین قیمت سهم در یک سال گذشته ۳۳۰۰ ریال و قیمت پایانی آن در روز گذشته ۳۳۵۰ ریال است. در شرکت چپایین اتفاقی افتاده است که قیمت آن به کمترین مقدارش در ۱۲ ماه گذشته نزدیک می‌شود. اگر به سرمایه‌گذاری در شرکت چپایین فکر می‌کنیم، حتماً به دنبال علت این افت شدید قیمت باشید. اگر عوامل مقطعی موجب این کاهش قیمت شده باشد، احتمالاً شانس بزرگی برای خرید این سهم در قیمت پایین وجود دارد؛ اما اگر شرکت چپایین روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد، از خرید سهم آن خودداری کنید.

سود هر سهم یا EPS

سود هر سهم یا به‌اختصار EPS سود خالص سالانه شرکت است که به هر سهم تعلق می‌گیرد و نشان می‌دهد که شرکت در یک سال به ازای هر سهم چه مقدار سود به دست آورده است؟ سود هر سهم معمولاً در ابتدای سال مالی برای سال جدید پیش‌بینی می‌شود و در پایان سال سود هر سهم تحقق‌یافته و پیش‌بینی‌شده باهم مقایسه می‌شوند. شرکتی که عملکرد خوبی داشته باشد، معمولاً سود هر سهم آن نسبت به سال قبل رشد خواهد داشت.

سود تقسیمی هر سهم DPS

سود تقسیمی هر سهم یا به‌اختصار DPS آن بخش از سود سهام یا EPS است که به‌صورت نقدی بین سهامداران تقسیم می‌شود. در ایران شرکت‌ها موظف هستند بخشی از سود هر سهم را به‌صورت نقدی بین سهامداران خود تقسیم کنند. شرکت وخوب به هر سهامدار مبلغ ۲۳۰ ریال سود نقدی پرداخت می‌کند و درصورتی‌که شما ۱۰۰۰ سهم از این شرکت را داشته باشید، ۲۳۰۰۰۰ ریال عایدتان می‌شود. برخی سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به دریافت سود نقدی بیشتر هستند. آن‌ها در سهامی سرمایه می‌کنند که درصد سود تقسیمی بالایی داشته باشند.

بازده

به‌طورکلی بازده، سودی است که شما از سرمایه‌گذاری در سهام به دست می‌آورید و برای محاسبه آن باید سود تقسیمی هر سهم را بر قیمت آن تقسیم کنید. توجه کنید که قیمت هر سهم به‌صورت روزانه تغییر می‌کند، بنابراین بازده نیز همراه با نوسان قیمت سهام، کم‌وزیاد می‌شود.

حجم معاملات

 حجم معاملات به شما می‌گوید که یک سهم در روز چه تعداد خریدوفروش شده است. هرچقدر که حجم معاملات بیشتر باشد، فعالیت آن سهم بیشتر است و درصورتی‌که سهامداری بخواهد سهم خود را بفروشد، سریع‌تر می‌تواند به پول خود برسد. حجم معاملات برخی سهام پایین و حجم معاملات برخی دیگر بالاست. حجم معاملات به‌خودی‌خود نمی‌تواند پیغام‌رسان اطلاعات خاصی باشد، مگر اینکه تعداد آن به شکل غیرعادی زیاد یا کم باشد. در این صورت شما باید علت آن را شناسایی کند. توجه داشته باشید که افزایش حجم معاملات یک سهم ممکن است موجب کاهش حجم معاملات سهم دیگری شود و شما نمی‌توانید حجم معاملات یک سهم را با هر سهم دیگری مقایسه کنید. سهام شرکت‌های بزرگ هرروز در حجم زیادی خریدوفروش می‌شوند، درصورتی‌که سهام برخی دیگر، به تعداد بسیار کمتری معامله می‌شوند. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که افزایش حجم معاملات می‌تواند نشانه اخبار و اتفاقات مثبتی از شرکت باشد.

نسبت P/E

P/E‌ نسبت قیمت پایانی به سود هر سهم را نشان می‌دهد. این نسبت، همواره موردتوجه سرمایه‌گذاران است و از آن برای شناسایی سهام ارزشمند استفاده می‌شود. برخی از P/E برای تشخیص گران یا ارزان بودن سهم استفاده می‌کنند. به‌طور معمولاً P/E باید در حدود ۱۵ باشد. P/E بالا یعنی سهامی که قیمت آن زیاد است و سود هر سهم آن پایین. سهم خبالا را در جدول نگاه کنید.

قیمت پایانی

قیمت پایانی نشان می‌دهد که نماد سهم در آخرین روز معاملاتی با چه قیمتی بسته‌شده است.

درصد تغییرات قیمت

درصد تغییرات قیمت مشخص می‌کند که قیمت سهم در پایان روز نسبت به‌روز قبل چه مقدار افزایش یا کاهش‌یافته است. برای مثال قیمت سهم وخوب نسب به‌روز قبل ۲% کاهش و قیمت سهم بارزش ۱% افزایش داشته است.

تا اینجا شما یاد گرفتید که هر یک از داده‌های بورسی به چه معنی هستند و واکنش ما نسبت به هریک از این ارقام چه باشد. البته داستان در همین‌جا به پایان نمی‌رسد و شما به آموزش‌های بیشتری احتیاج دارید؛ اما قبل از آن لازم است به نکات زیر توجه کنید.

هیچ‌وقت به حرف متخصصان، تحلیلگران، دوستان و آشنایان خود اعتماد نکنید. حتماً قبل از سرمایه‌گذاری به چندین منبع اطلاعاتی مراجعه کنید و سپس تصمیم به خرید یا فروش بگیرید. اولین منبعی که همیشه باید به آن مراجعه کنید وب‌سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و شبکه کدال است و مطمئن باشید هیچ راه میانبری برای موفقیت در بورس وجود ندارد.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

8 در مورد “تحلیل اطلاعات سهام در بورس تهران”

  1. علی حیدری

    باسلام
    مطالب جلبی بود بسیار سپاسگزارم.من مبتدی هستم ولی باخواندن مطالب فوق اطلاعات بنده خوشبین به معامله شدم.

  2. سلام وقت بخیر من تازه واردم نمیدونم چطور سهام خریداری کنم ..کد معاملاتی چیه؟از کجا شروع کنم

  3. علی قدسی افکند

    به نظرمن بورس می تواند شغلی برای جوانان تحصیل کرده باشد که همواره ارزوی شغل دارند ونیز بایاد دادن فنون بورسی به این هموطنان دین خودمان را اداکنیم!

  4. سلام شادی عزیز
    بایستی پیش بینی سود را در سایت codal.ir مشاهده کنید.
    برای محاسبه ارزش ذاتی سهام هم باید بر تحلیل بنیادی مسلط شوید.
    با آرزوی موفقیت برای شما

  5. با عرض سلام
    پیش بینی سود در کدام قسمت هست؟ در واقع من چجوری باید ارزش ذاتی سهام رو بدست بیارم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

  6. سلام امیرحسین عزیز
    در سایت کدال در ستونهای سمت راست زمان انتشار روی ضمائم (ستون ششم) کلیک کنید و گزارش تفسیری مدیریت را مشاهده کنید.
    این آیتم صرفا در گزارشهایی که در سه ماه اخیر منتشر شده اند، قابل رویت است. چرا که انتشار گزارش تفسیری مدیریت اخیراً الزامی شده است.
    با ارزوی موفقیت برای شما

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.