ترازنامه چیست ؟

خب… شما به مرحله دوم تجزیه و تحلیل شرکتها رسیده‌اید، مرحله‌ای که باید به این سؤال مهم پاسخ دهید که آیا می‌دانید ترازنامه چیست ؟ (اگر دوره قبلی مدیرمالی با عنوان “چگونه یک شرکت را ارزیابی کنیم؟” را مطالعه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا این دوره آموزشی را پشت سر بگذارید و سپس در ادامه این دوره آموزشی را بخوانید). خبر خوب اینکه شما در راه تبدیل‌شدن به یک فرد حرفه‌ای سرمایه گذاری قدم بر می‌دارید و قرار است تا مسئول کارهای مالی خود در آینده باشید. تبریک می‌گوییم!

و حالا خبر بد… ازاینجا به بعد، همه‌چیز خیلی خشک می‌شود. هیچ‌چیز جالبی در کار نخواهد بود و هیچ خوراکی خوشمزه‌ای وجود ندارد. فقط یک رژیم سرد و کسل‌کننده. درواقع آموزش‌هایی که در این دوره آموزشی وجود دارد مباحثی کاملاً مالی و تحلیلی هستند و با اعداد و ارقام و جدول و شکل سروکار دارند؛ بنابراین خودتان را برای این آموزش‌ها آماده کنید.

پس حالا که شما برای آنچه درآینده قرار است اتفاق بیفتد آماده‌شده‌اید، وقت آن است که شروع کنیم. فهم ترازنامه: موضوعی که بسیاری از سرمایه گذاران از آن عاجزند و شاید مهم‌ترین قسمت اطلاعات درباره یک شرکت که شما می‌خواهید، در ترازنامه و وابسته به فهم ترازنامه باشد.

ترازنامه چیست؟

ترازنامه تصویری است که نشان می‌دهد شرکت در یک زمان خاص در کجا ایستاده است. برای درک بهتر این مسئله، به این شکل فکر کنید: هرکس، ازجمله شما، یک ترازنامه دارد.

احتمالاً شما یک ترازنامه مکتوب روی کاغذ ندارید، ولی یک ترازنامه شخصی مطابق آنچه که ما قبلاً آموزش داده ایم، دارید. به همین خاطر است که ترازنامه اساساً شامل دارایی ها و بدهی ها می‌شود؛ و شما هر دوی این‌ها را دارید.

اتومبیل شما، کامپیوترتان، حساب بانکی تان، گوشی موبایل شما، لباس‌هایتان، جعبه جواهرات در کمد، همه این‌ها چیزهایی هستند که شما صاحب آن هستید؛ و چون آن‌ها دارای ارزش هستند (شما هر موقع بخواهید می‌توانید این موارد را دوباره بفروشید)، به‌عنوان دارایی ها در نظر گرفته می‌شوند.

اما در کنار این‌ها بدهی هم دارید. وام دانشجویی، وام خرید خانه، حتی قول شما برای پر کردن باک مازراتی عمویتان بعدازاینکه با آن دوری زدید، شما نسبت به همه این‌ها مقروض هستید و چون آن‌ها دارای ارزش هستند، به‌عنوان بدهی ها در نظر گرفته می‌شوند.

تفریق دارایی هایتان از بدهی ها چیز مهمی به شما راجع به خودتان خواهد گفت: اینکه ثروت خالص یا ارزش ویژه شما چقدر است. مادر شما ممکن است زیاد راجع به آن اهمیتی ندهد، چون او بدون هیچ قید و شرطی شما را دوست دارد، ولی بسیاری از مردم اهمیت خواهند داد. اگر می‌خواهید برای خرید خودرو وام بگیرید، وام مسکنی از بانک اخذ کنید، یا استارتاپی با هم اتاقی تان به راه بیندازید، ثروت خالص شما یک مؤلفه در بین چندین مؤلفه‌ای است که افراد تصمیم‌گیرنده می‌خواهند راجع به آن بدانند. این کار به آن‌ها تصویری از کاری که شما قصد انجام آن را دارید، خواهد داد.

و همین مسئله برای یک شرکت نیز صادق است. ارزش خالص آن در ترازنامه با عنوان حقوق صاحبان سهام نشان داده می‌شود. این حقوق به دو بخش تقسیم می‌شود: یکی سهام توزیع‌شده به سرمایه گذاران و دیگری درآمدهایی که در طول سال‌ها به‌جای پرداخت به سهامداران، ذخیره ‌شده است (سود انباشته) و حقوق صاحبان سهام شرکت نیز یک مؤلفه در بین چندین مؤلفه‌ای است که سرمایه گذاران احتمالی می‌خواهند راجع به آن بدانند. این کار به آن‌ها تصویری از فعالیت‌های شرکت خواهد داد.

همه این‌ها در کنار هم ترازنامه شرکت را شکل می‌دهند و به شکل فرمول زیر بیان می‌گردند:

دارایی ها= بدهی ها + حقوق صاحبان سهام.

امیدواریم تا اینجا متوجه شده باشید که ترازنامه چیست. در درس‌های بعدی به موضوعات مهم دیگری در ارتباط با ترازنامه می‌پردازیم.

(پایان درس اول دوره آموزشی فهم ترازنامه با عنوان ترازنامه چیست)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

3 در مورد “ترازنامه چیست: گام ابتدایی برای تبدیل‌شدن به یک سرمایه گذار حرفه‌ای”

  1. باعرض پوزش در صورت امکان موضوعات در خواستی به ایمیلم ارسال شود.
    سپاس فراوان. اقتدار

  2. سلام.ممنون از مطالب مفیدتان.تقاضا دارم راجع به نحوه ورود به کدال نمادها را و چگونگی بهره برداری از آن را مکتوب فرمائید.با تقدیر وتشکر از شما

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.