رعایت سه نکته ساده می تواند به شدت به تنوع بخشی پرتفوی سهامتان کمک کند.

وقتی کتاب‌ها و مقالات مرتبط با ریسک را می‌خوانید، می‌بینید که چنان از ریسک سرمایه گذاری سخن گفته‌اند که گویی نویسنده نیز از تصور آن مو به اندامش سیخ شده است، چه برسد به خواننده! درست است… سرمایه گذاری ریسک زیادی دارد، اما خوشبختانه می‌توان آن را مدیریت کرد و به حداقل مقدار ممکن رساند. ما در این مقاله روش‌هایی (مانند تنوع بخشی ) را به شما آموزش می‌دهم که بتوانید با رعایت این روش‌ها بازده خود را حداکثر و ریسک خود را حداقل کنید.

همیشه در حال آموزش دیدن باشید:

بعضی از افراد برای خرید یک گوشی تلفن همراه ۵۰۰ هزارتومانی ساعت‌ها در اینترنت جستجو می‌کنند، سپس با چندین نفر از دوستانشان تماس می‌گیرند و درنهایت با مراجعه به چندین فروشگاه در بازار موبایل و فروشگاه‌های اینترنتی تصمیم به خرید می‌گیرند؛ اما حوصله تجزیه‌وتحلیل شرکتی که قصد دارند ۱۰ میلیون تومان از پس‌انداز خود را آنجا سرمایه گذاری کنند، ندارند. باید بدانید که فقدان دانش بزرگ‌ترین ریسکی است که سرمایه گذاران تازه‌کار را تهدید می‌کند. بنابراین کاهش ریسک با افزایش دانش در مورد بازار بورس و سهام و همین‌طور یادگیری مستمر آغاز می‌شود.

تنوع بخشی

هرچقدر که دانش شما در مورد سازوکار بازار سرمایه ، عوامل مؤثر بر ارزش سهام و موارد این‌چنینی بیشتر باشد، بهتر می‌توانید از کنار مشکلات عبور کنید و سود خود را به حداکثر برسانید. همان دانشی که باعث شود شما سودتان را حداکثر کنید، کمک خواهد کرد تا ریسک خود را نیز به حداقل برسانید. ما در وب‌سایت مدیرمالی به شما کمک خواهیم کرد تا هرروز مطالب بهتر و جدیدتری بیاموزید. بعد از خواندن این مقاله به گشت‌وگذارتان در وب‌سایت ادامه دهید و تمام آنچه را که لازم دارید بیاموزید.

ابتدا کمی تمرین کنید، سپس وارد بازار بورس شوید:

اگر نمی‌دانید سهام چیست، پس چرا می‌خواهید سرمایه گذاری کنید؟ بسیاری از افراد فقط به دلیل جذابیتی که سرمایه گذاری دارد، وارد بازار بورس می‌شوند. درحالی‌که سرمایه گذاری در سهام برای کسانی جذاب و سودآور است که آگاهی کافی در مورد سهام داشته باشند. ممکن است شما در مورد یکی دو صنعت در بورس آگاهی خوبی داشته باشید. با همین‌ها شروع کنید. لازم نیست پول خود را در سهام شرکت ها یا صنایعی سرمایه گذاری کنید که هیچ شناختی از آن‌ها ندارید. می‌توانید خارج گود منتظر بمانید و در عوض برای خود مقداری سرمایه، برای مثال ۲۰ میلیون تومان فرض کنید و در تالارهای مجازی مثل تالار مجازی بورس ایران به آدرس www.irvex.ir تمرین سرمایه گذاری و خریدوفروش سهام کنید. چندین سهامی که فکر می‌کنید قیمت آن‌ها افزایش می‌یابد خرید کنید، آن‌ها را برای مدتی نگه‌دارید و ببینید عملکرد سهام خریداری‌شده شما چگونه می‌شود. بعد از مدتی خواهید فهمید که قیمت‌ها چگونه بالا و پایین می‌روند و اتفاقات و اخبار روزانه چه تأثیری بر شاخص و سهام می‌گذارد. این کار به شما کمک می‌کند که با فرآیند سرمایه گذاری در محیطی بدون ریسک و احتمال از دست دادن سرمایه‌تان، آشنا شوید و کم‌کم برای ورود به بازار واقعی سهام آماده شوید.

با پشتوانه مالی محکم وارد بازار بورس شوید:

لازم نیست همه سرمایه خود را همان روز اول در بورس سرمایه گذاری کنید. در درجه نخست مطمئن شوید که به‌اندازه کافی پس‌انداز در بانک دارید که اگر همه پولی که در بورس سرمایه گذاری کردید، از دست بدهید، بازهم به مشکلی نخورید. اگر دراین‌باره مطمئن نیستید پیشنهاد می‌کنم پیش از ورود به بازار سرمایه، بیشتر فکر کنید.

در چندین سهام متنوع سرمایه گذاری کنید:

سرمایه گذاری در سهام متنوع (تنوع بخشی) یک استراتژی مناسب برای کاهش ریسک است، به این صورت که شما پول خود را در چندین شرکت مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنید. جمله‌ای که بارها و بارها خواهید شنید این است: «همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید!» اما چگونه می‌توان پول خود را میان چندین شرکت تقسیم کرد؟

ساده‌ترین روش برای تنوع بخشی سبد سهام شاید انجام ندادن کارهای زیر باشد:

  1. همه پول خود را در یک سهم سرمایه‌گذاری نکنید: ممکن است شما یک سهم را آگاهانه انتخاب کرده باشید و در مورد آن تحلیل کافی داشته باشید و با سرمایه‌گذاری در آن سهم سود خوبی به دست بیاورید، اما توجه کنید که با سرمایه‌گذاری همه پول خود در یک سهم، شانس‌های فوق‌العاده‌ای را برای سرمایه‌گذاری در سهام دیگر از دست می‌دهید. بهتر است نسبت کمی از پول خود را در هر سهم سرمایه‌گذاری کنید و به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری در یک سهم، نه مجموعه‌ای از چندین سهم، مانند سکه دو رو دارد، یک روی آن سود است و روی دیگر آن زیان غیرقابل‌جبران!
  2. همه پول خود را در یک صنعت سرمایه گذاری نکنید: برخی افراد، پول خود را در سهام شرکت‌های مختلفی سرمایه گذاری کرده‌اند، اما متأسفانه همه آن شرکت‌ها در یک صنعت خاص مثلاً صنعت محصولات شیمیایی فعالیت دارند. اگر اتفاقی بیفتد که آن صنعت دچار مشکل شود، برای مثال قانونی وضع شود که مستقیماً بر صنعت محصولات شیمیایی اثرگذار باشد، ممکن است شما از این اتفاق آسیب ببینید و ضرر کنید.
  3. همه پول خود را در یک نوع سرمایه‌گذاری، قرار ندهید: سرمایه گذاری در سهام ممکن است بسیار سودآور باشد، بااین‌حال لازم است شما مقداری پول در بانک، سپرده‌های بانکی، طلا و ارز و در صورت امکان در دارایی های فیزیکی مثل زمین و ساختمان داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند اگر یکی از این حوزه‌های سرمایه گذاری دچار رکود شد، بتوانید از رونق سایر حوزه‌ها سود ببرید. با این کار متنوع کردن سهام شما (تنوع بخشی) به‌طور کامل انجام می‌شود.

بسیار عالی… شما یاد گرفتید که چه‌کارهایی را انجام ندهید؛ اما تا وقتی‌که یک سرمایه گذاری حرفه‌ای در بورس شوید نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  1. در هیچ سهمی بیشتر از ۵ تا ۱۰ درصد ثروت خود سرمایه‌گذاری نکنید: فرض کنید ۱۰ میلیون تومان پول برای سرمایه‌گذاری در بورس کنار گذاشته‌اید و در نظر دارید در سهم فرضی فراپیکر سرمایه‌گذاری کنید. شما مجازید فقط به‌اندازه ۵۰۰ هزار تومان یا نهایتاً یک‌میلیون تومان در این سهم سرمایه‌گذاری کنید. مابقی را به سهام دیگر اختصاص دهید.
  2. حداقل در چهار یا پنج شرکت مختلف از صنایع متفاوت سرمایه‌گذاری کنید: صنایع قدرتمند را انتخاب کنید، صنایعی که تولیداتشان مصرف بیشتری دارد یا کمتر تحت تأثیر اتفاقات اقتصادی و سیاسی قرار دارد. مثلاً شرکت‌هایی که دارو یا مواد غذایی تولید می‌کنند کمتر تحت تأثیر اتفاقات دور و اطراف هستند. ما همیشه به غذا و دارو نیازمندیم؛ اما سرخود را بیش‌ازحد شلوغ نکنید. حداکثر در ده تا دوازده شرکت سرمایه‌گذاری کنید. سعی کنید جدیدترین اخبار و اطلاعات را از این شرکت‌ها به دست آورید.

شما حالا آماده ورود به بازار بورس هستید. پس حرفه‌ای باشید و فراموش نکنید که سرمایه‌گذاری برای یادگیری دانش جدید، سودآورترین سرمایه گذاری در بورس است. اگر علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری دراین‌باره به دست آورید می‌توانید سری هم به دوره آموزشی آموزش بورس و ورود به بازار سهام بیندازید. در این دوره آموزشی ما به‌طور مفصل دراین‌باره صحبت کرده‌ایم. این مقاله (تنوع بخشی) نیز برگرفته از مطالب همین آموزش است.

منبع: مدیرمالی

 

4 در مورد “تنوع بخشی سبد سهام، از حرف تا عمل”

  1. سلام من چند روزه با سایتتون آشنا شدم،واقعا که مطالب رو بسیار عالی وساده توضیح دادین،برای من که خیلی خیلی مفید بود.
    واقعا سپاسگزارم.
    خسته نباشید و خدا قوت.

  2. سلام من امروز با سایت مدیر مالی آشنا شدم ، مطالب بسیار ارزشمندی رو در سایت شما مطالعه کردم ، خواستم از تلاش و کمک به افزایش آگاهی افرادی مثل من صمیمانه تشکر کنم .

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.