تورم چیست ؟ تورم چقدر بر زندگی ما تاثیر می گذارد؟

آیا تابه‌حال پدربزرگتان برایتان تعریف کرده که در روزگاران «خوش» گذشته یک پرس چلوکباب بازار ۵ ریال بوده است؟ خوب این به علت ارزان بودن اجناس در گذشته نیست. بله علت آن تورم است. تورم چیست ؟ تورم قیمت هر چیزی از قیمت غذای موردعلاقه شما تا هزینه یک باک بنزین، میزان پس‌انداز شما برای دوران بازنشستگی و انتظارات شما از قیمت سهام در بورس را تغییر می‌دهد.

تورم

اما بگذارید ببینیم واقعاً تـورم چیست.

تورم عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت ها. این تعریف به معنای آن است که با گذر زمان، تورم باعث می‌شود که قیمت اکثر کالاها و خدمات افزایش یابد. اگرچه ممکن است قیمت برخی از آن‌ها ثابت و گاهی کاهش بیابید اما متوسط و میانگین قیمت همه کالاها و خدمات درنتیجه تـورم افزایش خواهد داشت. نرخ تـورم هرچقدر هم که کم باشد، بازهم برای همه ناخوشایند است. چراکه باعث می‌شود شما نتوانید برای آینده اتان برنامه‌ریزی کنید. برای مثال وقتی ندانید قیمت کالاهای اساسی و همین‌طور هزینه‌های زندگی در ده یا بیست سال آینده چه مقدار خواهد بود، چطور می‌توانید برای آن دوران برنامه‌ریزی کنید؟ آیا درآمد فعلی شما با نرخ تورم رشد خواهد کرد؟ آیا با در نظر گرفتن میزان درآمد و پس‌انداز فعلی شما، آیا بیست سال آینده، همچنان قادر به پرداخت هزینه‌ها و مخارج زندگی‌تان خواهید بود؟ اگر قرار است در آینده‌ای نزدیک بازنشسته شوید، چه درآمدهایی خواهید داشت؟

تورم موجب می‌شود شما هیچ دیدگاه روشنی در مورد مخارج و درآمدهای آتی خود نداشته باشید و نتوانید به‌درستی برنامه‌ریزی کنید و درصورتی‌که کنترل آن از دست دولت خارج شود، اوضاع روزبه‌روز وخیم‌تر خواهد شد.

اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ به عبارتی علت به وجود آمدن تـورم چیست؟

خب، به‌عنوان‌مثال بیایید نگاهی به یک مدل ساده بیندازیم…

لطفاً درس بعدی را بخوانید…

(پایان درس اول دوره آموزشی تورم چیست)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

6 در مورد “تورم چیست؟ آیا می دانید تورم یعنی چه و منظور از آن چیست؟”

  1. سلام مصطفی عزیز
    به طور معمول هیچ الزامی برای تجدید ارزیابی شرکتها وجود نداره، مگر اینکه برای مثال دولت شرکتهای تابعه خودش رو ملزم کنه هر پنج سال یکبار دارایی های ثابتش رو تجدید ارزیابی کنه. یا سایر سازمانها نظیر سازمان بورس یا سازمان امور مالیاتی یا بانک مرکزی قوانینی رو ایجاد کنه که شرکتها رو ملزم یا تشویق به تجدید ارزیابی دارایی هاشون کنند. چرا که به طور کلی در کشورهایی مثل کشور ما که نرخ تورم بالایی دارند، ارزش اسمی دارایی ها معمولاً اختلاق زیادی با ارزش جاری یا واقعی دارایی ها داره.

    اما نکته بسیار مهمی که باید به اون توجه کنید این هستش که شرکتها فقط در زمان ورشکستگی تجدید ارزیابی انجام نمیدند و مشکلات مالی فقط یکی از دلایل تجدید ارزیابی به حساب میاد.
    شرکتی که سالهاست دارایی های خودش رو تجدیدارزیابی نکرده برای گرفتن وام یا ایجاد بدهی جدید با مشکل روبروست. چرا که بر طبق گزارش های مالی شرکت، وقتی نسبتهایی مثل بدهی به حقوق سهام یا نسبت بدهی به دارایی ها محاسبه میشه، این نسبتها بیشتر از استاندارد هستند و ریسک وام دهی به شرکت بالا ارزیابی میشه.
    در چنین شرایطی شرکت با تجدید ارزیابی دارایی های ثابت خودش، شانس اخذ وام رو بالا میبره.
    مثلاً بانکها به همین دلیل و برای اینکه نسبت کفایت سرمایه شون واقعی باشه هر سه تا پنج سال یکبار تدارایی های ثابتشون رو جدید ارزیابی میکنند.

    با وجود همه این مسائل باز هم الزامی برای تجدید ارزیابی دارایی های ثابت وجود نداره و این مدیران شرکت هستند که با بررسی شرایط شرکت تصمیم گیری می کنند.
    این نکته رو هم باید بدونید که درآمدی که شرکت از محل افزایش ارزش دارایی های ثابتش شناسایی میکنه مشمول مالیات مستقیم میشه و همین عامل، مانعی برای تجدید ارزیابی دارایی های ثابت به حساب میاد که بسیاری از شرکت ترجیح میدند زیر بار اون نرند.

    امیدواریم این نکات تونسته باشه به شما کمک کنه.
    چنانچه سوال دیگه ای دارید، با خیال آسوده از ما بپرسید.

  2. آخرین سوال و تمام
    در چه شرایطی شرکت(الزام پیدا می کند)می تواند تجدید ارزیابی انجام بدهد تا مشکلاتشان حل شود}{“:»>؟
    مثلا همین زمین که در سال ۱۳۲۰ به قیمت ۵۰ تومن بوده و امسال ۹۰۰ تومن است آیا موظف به تجدید ارزیابی هستیم و چرابعضی ها انجام نمی دهند
    باز هم ممنون دوستتون دارم شدید

  3. سلام مصطفی عزیز
    نکته اول اینکه ورشکستگی و تورم ارتباطی با یکدیگر ندارند و لزوما شرکتها موظف نیستند در زمان تورم تجدید ارزیابی کنند.
    اما در زمان اعلام ورشکستگی دارایی های شخص یا شرکت باید تجدید ارزیابی شود تا مشخص شود ارزش واقعی دارایی های او دقیقاً چقدر است؟
    برای مثال ممکن است فردی یک قطعه زمین ۱۰۰۰ متری را در سال ۱۳۲۰ به قیمت ۵۰ تومان خریده باشد. این قطعه زمین تا زمانی که تجدید ارزیابی صورت نگیرد در گزارشهای مالی و دفاتر قانونی به همان قیمت ۵۰ توما ثبت و گزارش خواهد شد.
    در زمان ورشکستگی ممکن است آن فرد، یک میلیارد تومان بدهی داشته باشد اما دز دفاتر قانونی ارزش کل دارایی های او به ۸۰۰ میلیون تومان برسد. اما بعد از تجدید ارزیابی و مشخص شدن ارزش واقعی آن قطعه زمین، مشخص میشود که فرد فقط از محل فروش زمین خود به قیمت متری ۱ میلیون تومان میتواند به یک میلیارد تومان پول نقد دست پیدا کند و به این ترتیب کل بدهی های خود را تسویه کند.
    امیدواریم پاسخ سوالات شما را به طور کامل داده باشیم. با این حال اگر سوال دیگری دارید لطفا بپرسید.
    باتشکر

  4. سلام
    چرا زمان ورشکستگی یا تورم می بایست تجدید ارزیابی صورت بگیرد
    اصلا کاربرد تجدید ارزیابی چیست و چرا یه زمانی شرکت مجبور به تجدید ارزیابی می شود

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.