آیا برای خود هدف مالی مشخص کرده اید؟

امروز با بخش دیگری از سلسله آموزشهای ایمیلی مدیرمالی با شما هستیم. تا اینجای کار شما میزان درآمدها و مخارج خود را به طور نسبتاً دقیقی تعیین و راه هایی برای مدیریت هزینه های خود شناسایی کرده اید. احتمالاً برایتان سوالی ایجاد شده که درآمدهای خود را چگونه افزایش دهیم؟ این سوال مهمی است و اگر درآمدهای شما اندک است حتماً باید فکری به حال آن کنید. اما افزایش درآمد فرآیندی بلندمدت است که پیش از آن لازم است قدمهای مهمی از سوی شما برداشته شود تا بتوان در مورد درآمدها بهتر تصمیم گرفت.

یکی از قدمهای مهم این است که شما کل دارایی ها و بدهی های خود را شناسایی کند. با این کار شما می‌فهمید که داشته هایتان واقعاً چقدر است؟ در واقع شما باید مشخص کنید که ثروت خالصتان چقدر است؟

برای مثال شما صاحب ماشینی هستید که ۲۰ میلیون تومان می ارزد، اما به برادر خود ۲ میلیون تومان و به پدرتان ۷ میلیون تومان بدهکارید. پس با احتساب این داستان شما صاحب همه آن ۲۰ میلیون نیستید. بلکه فقط ۱۱ میلیون تومان سهم شماست!

این مثال ساده اهمیت موضوع دارایی ها و بدهی ها را مشخص میکند. چیزی که ثروت خالص نام دارد. ثروت خالص یعنی دارایی که همه آن مال شماست و قرار نیست چیزی از آن را به فرد دیگری بدهید.

محاسبه میزان دارایی ها و بدهی ها و به دنبال ان محاسبه ثروت خالص کار دشواری نیست. فقط به کمی تعهد از سمت شما نیاز دارد. تعهد به اینکه برای آینده مالی خود و خانواده تان اهمیت قائل باشید و برای آن برنامه ریزی کنید.

ما برای کمک به شما در این مسیر، کنارتان هستیم.

برای محاسبه ثروت خالص خود ابتدا باید تمامی دارایی های خود را لیست کنید، دارایی هایی نظیر: خودرو، خانه، زمین، کلکسیون ماشین های اسباب بازی یا هر چیز دیگری که حاضرید روزی آن را بفروشید و آن را به ارزش مادی تبدیل کنید.

در ادامه لازم است که کلیه بدهی های خود را نیز در لیستی جداگانه محاسبه کنید، هر نوع قرضی که شما باید آن را پرداخت کنید در دسته بدهی ها قرار می گیرد. و در پایان لازم است بدهی های خود را از دارایی های خود کسر کنید تا ثروت خالص شما به دست آید.

ما در مقاله “دستورالعمل محاسبه ثروت خالص” یک دستورالعمل ساده را توضیح داده ایم که با داشتن یک قلم و کاغذ می توانید گام به گام پیش بروید تا ثروت خالص خود را به دست آورید.  تکلیف آموزشی درس فعلی این است که ثروت خالص خود را طبق دستورالعمل ارائه شده محاسبه کنید. این کار از شما زمان زیادی نمی گیرد اما بینش شما را در مورد نقطه ای که در حال حاضر در آن ایستاده اید، تقویت می کند.

اما محاسبه ثروت خالص چه کمکی به شما می کند؟ این عدد زمانی معنی پیدا می کند که شما معیاری برای مقایسه داشته باشید. در غیر اینصورت ثروت خالص فقط یک عدد است و کمکی به شما نمی کند. مسلماً یک فرد ۲۲ ساله که تا به حال مشغول تحصیل بوده است، قروت خالصی ندارد یا در بعضی موارد به علت وام هایی که در دوران دانشجویی گرفته ثروت خالصش منفی است. اما یک فرد کارخانه دار ۵۰ ساله وضعیت مالی کاملاً متفاوتی دارد. توماس استانلی و ویلیام دنکو محققین آمریکایی در کتاب همسایه میلیونر، فرمولی را ارائه کرده اند که به ما کمک می کند تا بفهمیم از لحاظ جمع آوری ثروت چقدر موفق بوده ایم؟

این دو محقق می گویند: درآمد سالیانه‌تان را در سن خود ضرب کرده و نتیجه را بر عدد ۱۰ را تقسیم کن. عدد به دست آمده ثروتی که تا به حال بایستی جمع آوری کرده باشید، نشان می دهد. فردی  ۳۰ ساله با درآمد ماهیانه ۲ میلیون تومان را در نظر بگیرید. درآمد سالیانه این فرد ۲۴ میلیون تومان است. بنابراین طبق فرمول استنلی و دنکو این فرد باید ثروتی در حدود ۷۲ میلیون تومان داشته باشد. ثروت خالص کمتر از این میزان یک هشدار جدی است و ثروت خالص بالاتر علامتی مثبت و امیدوارکننده ست. نتیجه ای که شما در پایان محاسبه ثروت خالص خود به دست می آورید، احتمالاً تکان دهنده خواهد بود و شما را به فکر فرو میبرد.

در محاسبه ثروت خالص سن ورود شما به بازار کار اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر تا سی سالگی دانشجو بوده اید، پس در این سن ارزش خالص شما باید چیزی در حدود صفر باشد اما در نظر بگیرید که شما از سایر دوستانتان که در سنین پایین تر وارد بازار کار شده اند، عقب تر هستید و باید فاصله خود را با این ها روز به روز کمتر کنید.

ما در مقاله ای دیگر تحت عنوان “محاسبه ثروت خالص شخصی” به اهمیت و کاربردهای این موضوع بیشتر پرداخته ایم. خوب است این مقاله را نیز مرور کنید. و با صرف کمی وقت این محاسبات را انجام دهید تا به جزئیات بیشتری در مورد وضعیت مالی خود دست یابید.

موفق باشید

3 در مورد “ثروت خالص شما چقدر است؟”

  1. دروود،
    ممنون از مطالبی که ارسال میکنید.
    ساده کارامد و عملی هستند.
    پاینده باشید

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.