امیدواریم که وقت کرده باشید درس قبلی را بخوانید. ما در درس قبلی در مورد مبحث خودشناسی مالی برای رسیدن به نظم و استقلال مالی و همینطور ۱۰ سوال بسیار مهم در مورد وضعیت مالی شما صحبت کردیم (درس قبلی را میتوانید اینجا بخوانید).

امروز میخواهیم یک گام عملی برداریم و پاسخ سوال زیر را به طور نسبتاً دقیقی پیدا کنیم:

آیا شما به طور دقیق می دانید که در ماه چه مقدار درآمد و چه مقدار مخارج دارید؟

عدم اطلاع از میزان درآمدها و هزینه ها دقیقاً شبیه به آن می ماند که شما بخواهید به قله دماوند صعود کنید، اما ندانید برای رسیدن به قله به چه امکانات سخت افزاری نیاز دارید یا در کیف شما چه مقدار آب یا خوراکی وجود دارد. بنابراین اگر میزان دقیق هزینه ها و درآمدهای خود را ندانید، هیچوقت نمیتوانید برنامه ریزی درستی برای وضعیت مالی خود داشته باشید.

دانستن میزان و درآمد و مخارج به شما کمک میکند تا بتوانید میزان پس انداز ماهیانه تان را تخمین بزنید و نرخ رشد مالی خود را به دست آورید. همینطور برخی افراد، مخارج ماهیانه بیشتری نسبت به میزان درآمدهای ماهیانه دارند. این افراد در شرایط پرخطری هستند که نیاز به اقدامی فوری برای اصلاح الگوی مخارج خود هستند.

اگر هنوز نمی‌دانید که چه منابع درآمدی دارید یا هزینه‌های شما چقدر است، پس سریع اقدام کنید و یک برگ کاغذ و یک خودکار بردارید و صورتحساب جریانات نقدی خود را تهیه کنید. صورتحساب جریانات نقدی ورود و خروج پول به‌حساب شما را کنترل می‌کند، درواقع مشخص می‌کند ماهانه شما چقدر درآمد و چقدر هزینه داشته‌اید.

ما در مقاله ای که به همین منظور در مدیرمالی منتشر کرده ایم، به شما آموزش می‌دهیم که چطور صورتحساب جریانات نقدی خود را تهیه کنید.

برای این کار کافیست روی لینک زیر کلیک کنید:

تهیه صورتحساب جریانات نقدی به زبان ساده

لطفا آموزش مربوط به محاسبه میزان درآمدها و مخارج را به مطالعه کنید. اگر از چندین منبع درآمد کسب میکنید، آنها را به صورت جداگانه لیست کنید و در پایان جمع کل درآمدهای خود را به صورت ماهیانه و سالیانه حساب کنید.

همینطور مخارج خود را از ریزترین آنها تا درشت ترینشان لیست کنید. هزینه هایی مثل هزینه بلیط مترو یا بنزین خودرو شما، تنقلات و بستنی که ممکن است گه گاه برای خود بخرید یا هزینه های بزرگتر مثل اجاره بهای خانه همگی از اهمیت یکسانی در هنگام ثبت در دفترچه شما دارند.

در ابتدا شاید کار شما قدری دشوار باشد. چون به خاطر آوردن همه مخارج روزانه، هفتگی و ماهیانه کار ساده ای نیست. به همین دلیل در ابتدا چندان سختگیر نباشید. برای شروع هر آنچه به خاطر می آورید، لیست کنید. اما پیشنهاد می کنیم همین امروز یک اپلیکیشن حسابداری شخصی بر روی گوشی موبایل خود نصب کنید و همه درآمدها و مخارج خود را به محض آنکه اتفاق افتادند، در اپلیکیشن ثبت کنید. با این کار بعد از گذشت چند ماه در جریان کوچکترین مخارج خود قرار خواهید گرفت.

پس از انجام این تکالیف شما قادر خواهید بود که به سه سوال بسیار مهم زیر پاسخ دهید:

یک. پول از چه منابعی به دست شما می‌رسد؟

دو. پول از چه راه‌هایی از دست شما می‌رود؟

سه. در پایان ماه چقدر پول برایتان باقی ماند؟

لطفاً مطالبی که در این آموزش مطرح شد به طور کامل اجرا کنید. با کمک دستورالعملی که در مقاله تهیه صورتحساب جریانات نقدی به زبان ساده ارائه شد، پاسخ سه سوال بالا را پیدا کنید.

همینطور برای آشنایی بیشتر با موضوع جریانات نقدی و نوع مخارجی که دارید پیشنهاد میکنیم مقاله آموزشی “چطور با کاهش مخارج پس انداز خود را بیشتر کنیم” را بخوانید. بعد از مطالعه این مقاله وسعت دید شما در مورد موضوعی که در این درس مطرح شد، بیشتر می شود.

در پایان لازم است که دوبار تاکید کنیم شما برای اینکه بتوانید برنامه ریزی کنید، به پاسخ سه سوال بالا نیاز دارید. پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید. ما در طول مسیر همراه شما خواهیم بود.