استخراج اطلاعات مفید از گزارش های اقتصادی به شما کمک می‌کند تا مدت‌زمان زیادی از وقتتان را صرفه‌جویی کنید.

خواندن اخبار مالی به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید کجا سرمایه‌گذاری کنید. روزنامه‌ها، مجلات و سراچه‌های بسیاری اخبار بورسی را پوشش می‌دهند و مسلماً هرچقدر که شما اطلاعات بیشتری داشته باشید، تصمیم‌گیری بهتری خواهید داشت؛ اما شما وقت آن را ندارید که همه خبرها را بخوانید و همه خبرها هم برای شما نوشته‌نشده‌اند؛ بنابراین شما باید بدانید به چه خبرهایی نیاز دارید و چه گزارش های اقتصادی را دنبال کنید.

نخست شما باید بدانید در شرکت‌ها چه خبر است؟

قبل از سرمایه‌گذاری، شما باید از اتفاقاتی که در شرکت‌ها می‌افتد باخبر شوید. وقتی شما اطلاعات شرکتی را بررسی می‌کنید، خواه اخبار آن باشد که توسط خبرگزاری‌های بورسی منتشرشده و خواه اطلاعات مالی که خود شرکت منتشر کرده و به تأیید سازمان بورس اوراق بهادار رسیده باشد، باید به دنبال پاسخ به سؤالات زیر باشید:

  1. آیا درآمد خالص شرکت نسبت به سال قبل بیشتر شده است؟
  2. آیا فروش شرکت نسبت به سال قبل بیشتر شده است؟
  3. آیا اخبار امیدوارکننده‌ای از شرکت نظیر محصول یا خدمت جدید یا برنده شدن در یک مناقصه مهم منتشرشده است؟

عملکرد مناسب شرکت فارغ از وضعیت عمومی اقتصاد بسیار اهمیت دارد و در درجه اول باید موردبررسی قرار گیرد.

آیا صنایع موردنظر شما در وضعیت خوبی به سر می‌برند؟

در همان حال که مشغول بررسی شرکت‌ها هستید، باید نیم‌نگاهی هم به صنایعی که این شرکت‌ها در آن فعالیت دارند، داشته باشید. اگر صنعت در وضعیت خوبی به سر ببرد، به‌احتمال‌زیاد شرکت موردنظر شما هم روزهای خوبی را پیش رو خواهد داشت. برعکس عبارت بالا هم ممکن است اتفاق بیفتد و صنعت بد، اوضاع را برای شرکت‌های موجود در آن صنعت خراب کند.

چنانچه ضمن بررسی شرکت‌ها صنایع را هم مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهید، شانس موفقیت شما بیشتر می‌شود.

چه اتفاقاتی در اقتصاد می‌افتد؟

شما باید همیشه در جریان شرایط کلی اقتصاد کشور باشید. وقتی اقتصاد در شرایط ثبات قرار دارد و با نرخ ملایمی به رشد خود ادامه می‌دهد، بازار بورس و سهام نیز عملکرد بهتری نسبت به زمانی که اقتصاد با مشکلات بسیاری روبروست خواهند داشت. در شرایط بحران اقتصادی و رکود، سهام شرکت‌ها نیز اوضاع خوبی نخواهند داشت. سعی کنید اطلاعاتتان همیشه در مورد مسائل زیر به‌روز باشد

یک. تولید ناخالص داخلی:

تولید ناخالص داخلی دربرگیرنده ارزش مجموع کالاها و خدماتی است که معمولاً طی یک سال، در کشور تولید می‌شود. شما می‌توانید با جستجوی آن در گوگل، اطلاعات کاملی به دست آورید. افزایش تولید ناخالص داخلی به این معنی است که تولیدات کارخانه‌ها کشور افزایش‌یافته است و این‌یک خبر خوب برای کسانی است که می‌خواهند در سهام سرمایه‌گذاری کنند. اقتصادی که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی آن بیشتر از ۳ درصد است از ثبات و استحکام خوبی برخوردار است. تولید ناخالص داخلی کمتر از سه درصد قابل‌قبول است، اما هرچقدر که کمتر می‌شود اوضاع بدتر می‌شود. در شرایط رکود، تولید ناخالص داخلی منفی است و اقتصاد روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود.

دو. بیکاری:

نرخ بیکاری نشان‌دهنده میزان سلامت اقتصاد و بهره‌وری تولید است. مسلماً افزایش نرخ بیکاری به معنی تعطیل شدن کارخانه‌ها، کاهش تولید و مشکلات اقتصادی متعدد است.

سه. شاخص قیمت مصرف‌کننده:

که عموماً به آن تورم میگویند. این شاخص درواقع تغییرات قیمت مجموعه‌ای از محصولات و خدمات را نشان می‌دهد. تورم پایین برای بازار بورس بهتر است اما برخی شرکت‌ها و صنایع از تورم بالا سود می‌برند.

چهار. نرخ سود وام و سپرده‌های بانکی:

افزایش نرخ وام بانکی باعث می‌شود هزینه تأمین مالی شرکت‌ها برای پروژه‌های خود بیشتر شود و درنتیجه فرآیند شرکت‌ها با مشکلاتی همراه بشود. از طرفی افزایش نرخ بهره سپرده‌های بانکی نیز موجب می‌شود سرمایه‌گذاران ریسک گریز، سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده کنند و درواقع باعث انتقال نقدینگی از بورس به بانک شود.

پنج. عرضه پول:

عرضه پول در ایران توسط بانک مرکزی انجام می‌شود. افزایش یا کاهش عرضه پول در شرایط رونق یا رکود اقتصادی اثرات متفاوتی را بر بازار سهام خواهد گذاشت. برای مثال در شرایط رکود اقتصادی، کاهش عرضه پول باعث تشدید رکود و کمبود نقدینگی در بازار و درنتیجه کاهش معامله سهام و رکود در بازار سهام می‌شود.

شش. نرخ مالیات و عوارض:

دولت می‌تواند با کاهش یا افزایش نرخ مالیات برخی صنایع موجب رونق یا رکود آن‌ها شود. افزایش مالیات در شرایطی که شرکت‌ها قادر به اخذ آن از مشتیان خود نیستند، باعث کاهش سود شرکت‌ها و افت قیمت سهام آن می‌شود. از طرفی عوارضی که دولت بابت ورود و خروج کالاها به کشور وضع می‌کند؛ تأثیر مهمی بر وضعیت شرکت‌های تولیدکننده داخلی خواهد داشت.

دولت و مجلس به دنبال وضع چه قوانینی هستند؟

سعی کنید اخبار و اتفاقات جلسات مجلس و هیئت‌وزیران را دنبال کنند. چون ممکن است قوانینی در این جلسات وضع شود که بر آینده سهام شما تأثیر جدی بگذارد.

جامعه، فرهنگ و تفریحات مردم به چه سمتی درحرکت است؟

شاید برایتان عجیب باشد، اما گرایش‌های اجتماعی و فرهنگی مردم به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر عملکرد سهام شرکت‌ها اثرگذار است. برای مثال پیر شدن افراد جامعه، کاهش نرخ تولد نوزادان، استفاده بیشتر از اینترنت و فنّاوری‌های جدید و ورود خانم‌ها به بازار کار هریک می‌تواند به‌تنهایی موجب رونق یا رکود برخی صنایع و شرکت‌ها شود؛ بنابراین شناسایی شرکت‌هایی که مستقیماٌ از این تغییرات سود خواهند برد و سرمایه‌گذاری در سهام آن‌ها برای شما سودآور خواهد بود.

بنابراین پس خواندن خبرهای اقتصادی شما باید بتوانید تصمیمی درست در مورد انتخاب صنعت و شرکت برتر بگیرید و رویکرد شما در پیگیری اخبار و اطلاعات باید به دست آوردن سرنخ‌هایی برای سودآوری بیشتر است.

در این مقاله سعی کردیم به‌طور خلاصه تمام آنچه شما در خبرهای و گزارش‌ها باید به آن‌ها توجه کنید، به شما آموزش دهیم. در مقالات و آموزش‌های دیگر مدیرمالی توضیحات مفصل‌تری در مورد هر یک از این موارد داده‌ایم.

 منبع: مدیرمالی