قانون الاکلنگ (ریسک و بازده) در بازار بورس!

سرمایه گذاران همواره با انواع مختلف ریسک‌ها مواجه هستند. ساده‌ترین تعریفی که از ریسک می‌توان ارائه داد این است که «یک سرمایه گذار احتمال دارد بخشی یا همه سرمایه خود را از دست بدهد». نترسید، اگر انواع مختلف ریسک را بشناسید و برای روبرو شدن با آن برنامه‌ریزی کنید، آسیبی به شما نخواهد رساند. ابتدا لازم است قدیمی‌ترین رابطه‌ای را که در دنیای سرمایه گذاری وجود دارد، به شما معرفی کنم… بله رابطه ریسک و بازده.

رابطه ریسک و بازده بیان می‌کند که اگر بخواهید بازده بالاتری به دست آورید، باید ریسک بیشتری را هم تحمل‌کنید و اگر نمی‌خواهید ریسک کنید، پس بازدهی سرمایه گذاری شما هم زیاد نخواهد بود. درست مانند الاکلنگ، هرچقدر الاکلنگی که سوار شوید کوچک‌تر باشد، هنگام بازی ارتفاع شما از زمین نیز کمتر می‌شود و درنتیجه هیجانی نیز به شما وارد نمی‌شود. برعکس اگر سوار یک الاکلنگ خیلی بزرگ شوید، ارتفاع شما از زمین بیشتر می‌شود و هنگام پایین و بالا رفتن هیجان شما افزایش می‌یابد و بیشتر کیف می‌کنید! حالا بیایید به موضوع اصلی بازگردیم. اگر بازده بیشتری (هیجان بیشتر) می‌خواهید، باید بیشتر ریسک کنید (الاکلنگ بزرگ‌تر)، در این صورت احتمال سود و زیان شما (بالا و پایین رفتن الاکلنگ) نیز بیشتر می‌شود.

حالا بیایید چند نکته کوتاه در مورد درباره ریسک و بازده سهام را با هم مرور کنیم:

  • در کوتاه‌مدت (بگذارید بگوییم کمتر از دو سال)، کاملاً قابل‌درک است که سرمایه گذاری شما می‌تواند ارزشی کمتر از میزان پرداختی شما داشته باشد و این یعنی بدشانسی، باید با زیان از بازار خداحافظی کنید؛ اما رفتار بازار بورس به این شکل است که سرمایه گذاری بلندمدت را دوست دارد. در طول دوره‌های زمانی ۵ تا ۱۰ سال قیمت سهام ممکن است مدام نوسان کند و بالا و پایین برود، اما درنهایت بازار پاداش صبوری شما را خواهد داد و سود خوبی عایدتان می‌شود.
  • ریسک و بازده رابطه مستقیم دارند و اگر سود بالاتری می‌خواهید باید ریسک‌پذیرتر باشید (ریسک و بازده دو روی یک سکه هستند). به خاطر داشته باشید که تابه‌حال هیچ‌کس از سرمایه گذاری در سپرده‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت بانکی ثروتمند نشده است.
  • سرمایه گذاری در سهام قطعاً دارای ریسک است؛ اما معمولاً برای سرمایه گذارانی که صبور هستند و در برنامه‌ریزی مالی خود منظم هستند، این ریسک به نتیجه مطلوب منجر می‌شود.

سؤال کوتاه:

در تاریخ ۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۲ شما در بازار سهام تهران ۵۰۰۰ سهم از شرکتی را با قیمت ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنید. آن‌ها سالیانه سود به میزان ۳۰ تومان تقسیم می‌کنند. در تاریخ ۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۳، سهم شرکت ۳۰۰ تومان شده است. شما روی کاغذ چقدر سود به دست آورده‌اید؟

پاسخ خود را در بخش نظرها برای ما یادداشت کنید.

(پایان درس ششم دوره آموزشی آشنایی با سهام)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همینطور با اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

12 در مورد “قانون الاکلنگ (ریسک و بازده) در بازار بورس!”

  1. سلام
    اگر خیلی ساده بخوایم حساب کنیم :
    بازای هر سهم ، ۱۰۰ تومان بازدهی ناشی از تغییرات قیمت
    و بازای هر سهم ، ۳۰ تومان بازدهیِ ناشی از DPS
    پس بازدهی کل بازای هر سهم = ۱۳۰
    بازدهی کل = ۱۳۰*۵۰۰۰ = ۶۵۰٫۰۰۰ تومان (۶۵% بازدهی انتهای دوره)

  2. سلام و وقت بخیر
    اینطور نیست که حتما باید دو سال صبر کنید تا نتیجه سرمایه گذاری خود را ببینید. در بازار افراد با اهداف سرمایه گذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت فعالیت دارند. برخی مدام و به صورت هفتگی و ماهانه خرید و فروش میکنند و برخی نیر سهمی را در قیمت پایینتر از ارزش ذاتی میخرند و منتظر میمانند تا سهم آنها رشد خود را آغاز کند و به ارزش واقعی خود برسید. در کل ورود به بازار بورس، نیازمند کسب دانش و مهارت لازم برای تحلیل سهام است.
    در بازار بورس هیچ تضمینی وجود ندارد و ممکن است معامله سهام شرکتی که شما به تازگی در آن سرمایه گذاری کردید، به دلایلی متوقف و نماد بسته شود و تا سالها نماد باز نشود و شما نتوانید سرمایه خود را آزاد کنید. یا سهمی را به قیمت بالا مثلا ۴۰۰۰ تومان بخرید و بعد اطلاعاتی مبنی بر تقلب یا پنهان کاری مدیران شرکت منتشر شود و قیمت سهمی که در اختیار دارید به نصف یا کمتر از نصف برسد.
    باید توجه کنید که اصل این موضوع هم صادق است. ممکن است سهمی را ۱۵۰ تومان بخرید و بعد از انتشار اطلاعات با اهمیت سهم شما به یکباره به قیمت های بالایی مثلا ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ تومان در بازار معامله شود.
    در کل موضوع ریسک و بازده به همین موضوعات اشاره دارد و شما به هر میزان که ریسک کنید میتوانید انتظار بازده بالاتری را نیز داشته باشید.
    با آرزوی موفقیت برای شما

  3. سلام
    اگر درست متوجه شده باشم، این مقاله داره اشاره می کنه که درآمد حاصل از افزایش ارزش سهام، عموما دو سال پس از خرید سهام خودش رو نشون میده (یعنی ارزش سهام از سرمایهذاری اولیه بیشتر میشه). اگر برداشت بنده رو درست بگیریم، من اینجا چند تا نکته مبهم دارم که امیدوارم بتونم از شما کمک بگیرم.
    با توجه به اصل “سرعت” و “اعتماد” در تجارت
    چه تضمینی وجود داره که دو سال سرمایه گذاری مثلا با ورشکستگی سازمانی که سهامش رو خریدیم به باد نره؟ اگر به باد رفت که می گند بورس حمایت قانونی داره با توجه به اصل “سرعت” اصل و خسارت زمان و پولی که گذاشتیم به چه سرعتی، جبران میشه؟(الان هر جلسه دادسرا حدود سه ماه نوبت داره)

  4. سلام مهدی عزیز
    در شرکتهای سهامی تصمیمات مربوط به تقسیم سود و سایر مسایل مربوط به شرکت در مجامع عمومی سالیانه اخذ میشود. بنابراین اگر در مجمع عمومی شرکت تصمیم به تقسیم سود نقدی گرفته شود، این سود تقسیمی فقط به سهامدارانی تعلق میگیرد که در زمان تشکیل مجمع، سهامدار شرکت بوده اند.
    چنانچه شما قبل از تشکیل مجمع سهام خود را بفروشید، فقط از افزایش قیمت سهام نفع میبرید و اگر علاقه مندید از سود تقسیمی هم بهره مند شوید باید تا زمان تشکیل مجمع سهام خود را نگهدارید.
    با ارزوی موفقیت برای شما

  5. سلام اگه درست متوجه شده باشم اگهتا پایان سال سهام رونگه نداریم از سود تقسیمی چیزی به سرمایه گذار نمیرسه و اگر سودی هم بکنه از افزایش قیمت سهام هستش این یک سوال لطفااا راهتمایی کنید و ربطی به سوال شما نداره با تشکر

  6. بهزاد اسماعیلی

    مچکرم از توضیحات شما
    پس بنابراین باتوجه به اینکه هر سهم ۱۳۰ تومان سود کرده باشد میشود.
    ۶۵۰=۵۰۰۰×۱۳۰ هزار تومان سود خالص این شخص در یک سال

  7. سلام بهزاد عزیز
    پاسخ دوستمون پیمان درست نبود. ما در پاسخ به ایشون توضیح دادیم
    اگر درس قبلی این دوره آموزشی رو مطالعه کرده باشید، ما آموزش دادیم که سرمایه گذاران از دو منبع سود به دست می آورند. یکی افزایش قیمت هر سهم، و دیگری سود نقدی دریافتی
    در سوال مطرح شده در این درس، افزایش قیمت هر سهم ۱۰۰ تومان و سود تقسیمی هر سهم هم ۳۰ تومان است. بنابراین هر سهم طی یک سال ۱۳۰ تومان سود عاید مالک خود کرده است.
    لطفا نگاهی به درس قبلی “چگونه با خرید سهام سود می‌کنید؟” بیندازید و چنانچه سوالی داشتید از ما بپرسید.

  8. بهزاد اسماعیلی

    سلام
    با توجه به اینکه قیمت سهام در سال ۹۲ ، ۲۰۰ تومان بوده و شخص ۵۰۰۰ سهم خریده است که قیمت پرداختی می شود.
    ۱۰۰۰۰۰۰=۵۰۰۰×۲۰۰
    و در سال ۹۳ باتوجه به اینکه قیمت هر سهم از ۲۰۰ تومان شده ۳۰۰ تومان پس می شود.
    ۱۵۰۰۰۰۰=۵۰۰۰×۳۰۰
    پس در نتیجه سود شخص می شود ۵۰۰۰۰۰ تومان.

    در صورتی که در بالا دوستمان ۷۵۰۰۰۰ تومان در آورده است.
    لطفا توضیح دهید؟
    ممنون

  9. سلام پیمان عزیز
    نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که قیمت سهام در بازار عملاً ارتباطی با سود سالیانه شرکت و سیاست های تقسیم سود نخواهد داشت. چرا که قیمت سهم براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تغییر می کند و ممکن است افزایش یا کاهش بیابد. اما سود سهام به عملکرد مدیران و چندین عامل دیگر بستگی دارد. ضمن اینکه سود هر سهم با سود تقسیمی بین سهام داران تفاوت دارد. ممکن است طی یک سال سود هرسهم یا EPS‌ افزایش پیدا کند. اما در مجمع عمومی سالیانه تصویب شود که سود تقسیمی DPS نسبت به سال قبل تغییری نکند یا حتی کمتر شود.
    اما در مورد پاسخ شما قسمت B صحیح است. اما قسمت A بنا به توضیحات گفته شده، همیشه صحیح نیست و سود تقسیمی در محاسبات ۳۰ تومان در نظر گرفته میشود.
    موفق باشید

  10. اگر اشتباه نکنم در اینجا دو منبع درآمد داریم:
    ۱- سود ناشی از تقسیم سالیانه سود بین صاحبان سهام که بر اساس EPS یا سود پرداختی به ازای هرسهم است
    ۲- درآمد ناشی از فروش خود سهام به عنوان حق مالکیت سهامدار
    A)چون ارزش سهام شرکت از ۲۰۰ به ۳۰۰ تومان افزایش یافته است (+۵۰ درصد) پس طبیعتا سود هر سهم بایستی از ۳۰۰ ریال به ۴۵۰ ریال افزایش یابد که با یک محاسبه سرانگشتی داریم: ۵۰۰۰x450=2250000 ریال
    B) درآمد ناشی از فروش سهام شرکت در سال بعد : ۵۰۰۰x3000=15000000 ریال
    اگر حساب کنیم که برای این سرمایه گذاری و خرید سهام مبلغ ۵۰۰۰x2000=10000000 ریال هزینه کرده ایم آنگاه:

    سود حاصل از این سرمایه گذاری: ۱۵+۲٫۵-۱۰=۷٫۵ میلیون ریال

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.