راهنمای سرمایه گذاران : نرمش‌های ابتدایی

در همه بازارهای بورس توسعه‌یافته جهان، علاقه‌مندان به سرمایه گذاری قبل از اینکه به‌طور واقعی وارد بازار بورس شوند، در شرایطی کاملاً شبیه‌سازی‌شده قرار می‌گیرند و ابتدا تمرین سرمایه گذاری می‌کنند و زمانی که آمادگی لازم را کسب کردند، وارد دنیای واقعی سهام می‌شوند. دقیقاً همان‌طور که همه ما رانندگی را یاد گرفتیم. در این مقاله آموزشی نکات مهمی را به‌عنوان راهنمای سرمایه گذاران ، قبل از ورود به دنیای واقعی بورس به شما معرفی می‌کنیم.

اگر شما هم قصد دارید سازوکار خریدوفروش سهام را یاد بگیرید، شبیه‌ساز بازار سهام مکان مناسبی برای شروع این یادگیری است. خوشبختانه سازمان بورس و اوراق بهادار، شبیه‌ساز مناسبی را برای تمرین سهامداری و سرمایه گذاری در بورس ایجاد کرده که تالار مجازی بورس ایران (irvex.ir) نام دارد.

در تالار مجازی بورس ایران شما یاد می‌گیرد که بازار بورس کجاست؟ سهام چیست؟ و با خریدوفروش سهام در محیطی واقعی اما با کمک پول یا اعتبار مجازی خریدوفروش سهام را تمرین می‌کنید.

خب… ممکن است شما اطلاعات کافی در مورد خریدوفروش سهام، بازار بورس و سرمایه گذاری داشته باشید، برای مثال شما خودتان تحصیل‌کرده رشته مالی باشید. پیشنهاد ما این است که قبل از ورود به دنیای واقعی سهام، حداقل به مدت یک ماه در تالار مجازی بورس ایران تمرین کنید و اگر به‌اندازه کافی آماده شدید، وارد دنیای واقعی بورس شوید.

اما یک سؤال بسیار مهم که احتمالاً بعد از مدتی برای شما پیش می‌آید، این است که از کجا بفهمیم آماده رفتن به بازار واقعی بورس و پذیرش ریسک از دست دادن سرمایه خود هستیم؟ در این مقاله آموزشی با عنوان راهنمای سرمایه گذاران ، به چند نکته اشاره می‌کنیم تا بفهمید چه زمانی برای ورود به بازار واقعی بورس آماده هستید:

راهنمای سرمایه گذاران – یک. نتیجه سرمایه گذاری، همه چیز نیست

به نظر شما چه کسی برای شروع سرمایه گذاری واقعی در بازار بورس مناسب است: کسی که در تالار مجازی بورس میلیون‌ها تومان کسب کرده و جایزه‌های نقدی بسیاری را برده یا کسی که بیشتر پول مجازی‌اش را از دست داده است؟

جواب این سؤال پیچیده‌تر از آن است که فکر می‌کنید. اگر شما در تالار مجازی بسیار موفق بوده‌اید، ممکن است سه برداشت زیر وجود داشته باشد:

  1. شما وارن بافت بعدی هستید.
  2. شما از یک استراتژی با ریسک بالا استفاده کردید که برای حالا جواب داد، اما ممکن است همیشه و در آینده کار نکند.
  3. شما خوش‌شانسی آوردید.

به خاطر داشته باشید که سرمایه گذاری، یک بازی بلندمدت است. موفقیت به عملکرد خوب یک‌ماهه و حتی یک‌ساله بستگی ندارد، بلکه به داشتن یک استراتژی که در همه‌سال‌ها و در همه شرایط بازار و برای چند دهه آتی موفق باشد، بستگی دارد. اگر از ورود شما به تالار مجازی بورس چند ماه هم نمی‌گذرد، نتایجتان کوتاه‌مدت هستند و هیچ تضمینی برای عملکرد بلندمدت شما در آینده نخواهند بود.

شرایط بازار طی سالیان اخیر بسیار متغیر بوده است.

بازار در یک سال اخیر عملکرد نسبتاً خوبی داشته و شاخص بازار از ۶۵۰۰۰ واحد به ۷۸۰۰۰ واحد رسیده است. اگر سبد سهام شما در این دوره در حال سوددهی بوده، خیلی خوب است… اما آیا این عملکرد خوب ادامه خواهد داشت، یا حداقل ضرر زیادی در دوران افت بازار به‌جای نخواهد گذاشت؟

حالا بیایید شخصی را که در تالار مجازی بورس ضرر کرده، در نظر بگیریم. اگر شما ۵۰% ضرر کرده باشید و سایر بازیکنان سود داشته باشند، شما ممکن است به این نتیجه برسید که برای سرمایه گذاری ساخته نشده‌اید. ممکن است در اشتباه باشید. آیا می‌دانید که شاخص مابین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ نزدیک به ۳۰۰۰۰ واحد افت کرده است؟ نکته‌ای که در اینجا باید به خاطر بسپارید این است که عملکرد مثبت یا منفی کوتاه‌مدت به‌هیچ‌عنوان تضمین‌کننده موفقیت یا شکست در بلندمدت نیست.

بعضی از بهترین سرمایه گذاران تاریخ اشتباهاتی داشته‌اند و از آن‌ها درس گرفته‌اند.

وارن بافت در شروع کار خود، سودهای هنگفتی را با فروش زودهنگام اولین سهامی که خریده بود، از دست داد. او ارزش صبر در سرمایه گذاری را آموخت و این صبوری بعدها تبدیل به روش و استراتژی بافت برای سرمایه گذاری در بورس شد.

نکته بسیار مهم در اینجا، فهمیدن چرایی از دست دادن پول است و اینکه دفعه بعد چه چیزی را متفاوت‌تر انجام دهید تا اشتباه قبلی را دوباره مرتکب نشوید. اگر شما از اشتباهاتتان درس گرفته‌اید، در موقعیت بهتری نسبت به کسی که سود کرده بدون آنکه دلیلش را بداند، قرار دارید. در این مرحله شما سه چیز دارید که به شما به‌عنوان یک سرمایه گذار کمک خواهد کرد: دانش، تجربه و مقدار زیادی فروتنی.

راهنمای سرمایه گذاران – دو. به ابزارهای معامله گری و خریدوفروش سهام مسلط شوید

هدف تالار مجازی بورس، آموزش است. پس قبل از سرمایه گذاری واقعی، چه چیزی را باید دقیقاً یاد گرفته باشید؟

بگذارید با نگاهی به موفق‌ترین سرمایه گذاران تاریخ، افرادی چون بنجامین گراهام، دیوید درمن و کارل ایکال بیندازیم. بیشتر آن‌ها استراتژی های متفاوت سرمایه گذاری را دنبال می‌کردند، اما چیزی که در همه آن‌ها مشترک بود درک قوی از اصول ارزیابی و تجزیه و تحلیل یک شرکت بود.

این چیزی است که سرمایه گذاری در بازار سهام درنهایت به دنبال آن است: تلاش برای یافتن شرکتی که ارزش کنونی آن، چشم‌انداز آینده‌اش را به‌خوبی منعکس نمی‌کند. بدون در نظر گرفتن استراتژی سرمایه گذاری که استفاده می‌کنید، باید قادر باشید تا گزارش سالیانه و صورتحساب های مالی یک شرکت را بخوانید تا دقیقاً بفهمید که هر خط آنچه معنی دارد. پس بهتر است یاد بگیرید که چگونه خودتان به‌صورت کامل و مجدانه تحقیق کنید. پیام‌هایی که در شبکه‌های مجازی و گروه‌ها و کانال‌های مختلف وجود دارد، هیچ موقع جایگزین درک و آگاهی شما از شرکتها نمی‌شوند.

فراتر از ارزیابی یک شرکت، شما باید درک نسبی از تصویر اقتصادی بزرگ‌تر داشته باشد. لازم نیست که دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران باشید، اما داشتن درکی از شاخص های اصلی اقتصاد و چگونگی تأثیر آن‌ها بر بازار سهام در کنار اثر آن بر نرخ های سود و تورم، سودمند است. برای اطلاعات بیشتر مقاله آموزشی “یا اقتصاد را بفهمید یا برای همیشه با بورس خداحافظی کنید” را مطالعه کنید.

و درنهایت اینکه سرمایه گذاری در بازار بورس همه‌اش درباره ریسک پذیری و رابطه ریسک و بازده است که شما می‌پذیرید. شما باید به‌طور مداوم میزان ریسکی که می‌توانید بپذیرید و اینکه آیا پاداش ارائه‌شده ارزشش را دارد یا خیر، ارزیابی کنید. البته منظور ما این نیست که باید به عمق مفاهیمی مثل ارزش در معرض ریسک و یا نوسان پذیری غیرسیستماتیک پی ببرید، چراکه فهم عمیق این مفاهیم وظیفه شما نیست؛ اما باید درک روشنی از ریسکی که با سرمایه گذاری در سهام می‌پذیرید و میزان ریسک پذیری خود داشته باشید. بد نیست نگاهی به مقاله “ریسک سرمایه گذاری چیست و چرا باید به آن توجه کرد؟” بیندازید.

راهنمای سرمایه گذاران – سه. موقعیت مالی خود را به خوبی بشناسید

موضوع بسیار مهمی که قبل از آغاز سرمایه گذاری باید در نظر داشته باشید، موقعیت زندگی خودتان است. سرمایه گذاری در سهام راه خوبی برای پول دار شدن در بلندمدت به‌حساب می‌آید، اما برای یک‌شبه پولدار شدن راه خوبی نیست. حتی اگر شما همه مهارت‌های لازم برای تبدیل‌شدن به یک سرمایه گذار موفق را داشته باشید، همچنان می‌توانید در کوتاه‌مدت بدون اینکه خطایی از شما سر بزند، ضرر کنید.

شما باید سرمایه گذاری در سهام را وقتی آغاز کنید که پول کافی برای پوشش هزینه ها و پرداخت بدهی ها و پس انداز کافی برای پوشش حداقل شش ماه از هزینه هایتان را داشته باشید. اگر نمی‌دانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم مقاله “نقطه شروع برای ورود به بازار بورس کجاست؟” را حتماً بخوانید.

پس اندازهای احتیاطی برای اتفاقات پیش‌بینی‌نشده و هزینه های غیرمنتظره را درجایی امن مثل حساب های پس انداز بانکی نگه‌داری کنید و فقط پول اضافی خود را که در صورت از دست رفتن، لطمه‌ای به جریان زندگی روزمره‌تان نمی‌زند، در بازار بورس سرمایه گذاری کنید.

حتی فکر خوبی است که یک سبد فرضی تشکیل دهید و ترکیبی از سرمایه گذاری های مختلف را در آن قرار دهید. برای مثال بخشی از پول خود را در اوراق مشارکت، بخش از آن را در صندوق های سرمایه گذاری، بخشی را در طلا یا دارایی های فیزیکی و بخش دیگری را در سهام سرمایه گذاری کنید تا با تخصیص سرمایه خود به گزینه‌های مختلف، سبد دارایی های خود را به شکل خوبی متنوع سازی کرده باشید. مقاله “شروع سرمایه گذاری” به شما برای آشنایی با انواع دارایی ها کمک می‌کند.

در چنین شرایطی شما می‌توانید در هر زمان که احساس کردید ریسک سرمایه گذاری در هر یک از گزینه‌ها افزایش یافته، سهم آن دارایی در سبد خود را کاهش داده و به سایر دارایی ها اختصاص دهید.

و اما نتیجه‌گیری راهنمای سرمایه گذاران …

اگر علاقه‌مند به سرمایه گذاری در بورس هستید، قبل از اقدام برای ورود به این بازار، در محیط‌های شبیه‌سازی‌شده نظیر تالار مجازی بورس ایران ثبت‌نام کنید و برای مدتی تمرین کنید و بعد اقدام به دریافت کد سهامداری و خریدوفروش سهام کنید. ضمن اینکه موفقیت در بورس یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و شهرت و ثروت فعلی وارن بافت به خاطر حضور صبورانه چند ده‌ساله او در بورس است. برای موفقیت در بازار بورس ابتدا خود و وضعیت مالی خود را به‌خوبی بشناسید و هرروز چندساعتی را به آموزش دیدن اختصاص دهید. (ما به شما پیشنهاد می کنیم مجموعه مقالات ضروری آموزش بورس را مطالعه کنید)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.