راهنمای پوشش ریسک برای تازه‌کارها: آنچه باید در مورد پوشش ریسک بدانید

پوشش ریسک در ساده‌ترین تعریف، عمل محافظت از خودتان در مقابل رخدادهای پیش‌بینی‌نشده‌ای است که هرلحظه ممکن است به وقوع بپیوندد. بیمه نوعی پوشش ریسک است، مثل خرید یک بیمه‌نامه شخص ثالث یا بدنه برای ماشینتان تا خود را در برابر حوادث و تصادفات محافظت کنید. در موضوع سرمایه گذاری، پوشش ریسک یکی از راه‌هایی است که شما می‌توانید پرتفوی خود را متنوع سازی کنید. با پوشش ریسک می‌توانید مطمئن باشید در صورت افت شدید در بازار بورس، باز هم از پوشش لازم برخوردار هستید. در ادامه راهنمای پوشش ریسک را تا حدی برای شما بازگو می کنیم.

چه زمانی و چگونه پوشش ایجاد کنیم

مردم اگر درباره پرتفوی خود نگران باشند پوشش ایجاد می‌کنند تا از آن محافظت نمایند. اگر شما نسبت به سقوط قیمت گاز نگرانید، پوشش شما تضمین خواهد کرد که اگر قیمت سقوط هم بکند، تأثیر آن بر پرتفوی شما کم خواهد بود. درصورتی‌که قیمت گاز افزایش یابد و شما پوششی در برابر افزایش قیمت ها داشته باشید، سودتان کاهش خواهد یافت. استفاده از پوشش ریسک مثل گذاشتن فیلتر روی عکس‌هایی است که می‌گیرید، پوشش نقص‌هایتان را کوچک‌تر خواهد کرد اما ممکن است زیبایی طبیعی عکس اصلی را نیز کمی از بین ببرد. هنوز، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند یک تصویر هرچند تار داشته باشند تا اینکه هیچ‌چیزی نداشته باشند.

«ایجاد پوشش برای ریسک سرمایه گذاریتان می‌تواند ابزار قدرتمندی باشد، اما ابزاری است که اغلب توسط سرمایه گذاران نادیده گرفته می‌شود.» این را جوزف هوگ از Peer Finance 101 می‌گوید و ادامه می‌دهد: «این باور غلطی است که پوشش ریسک، یک پروسه فنی برای سرمایه داران کله‌گنده است، هرکسی باید به دنبال کاهش ریسک خود از طریق به کار گرفتن چند استراتژی باشد.»

روش‌های مختلفی برای پوشش ریسک وجود دارند. متنوع سازی پرتفوی شما از میان انواع مختلف دارایی ها در صنایع مختلف تضمین می‌کند که از بالا و پایین‌های بازار در امان هستید. متنوع سازی یکی از ساده‌ترین راه‌های پوشش پرتفوی بوده و راهی است که مشاور مالی‌تان هم می‌تواند کمکتان کند. ما در مقاله «آیا می دانید متنوع سازی در سرمایه گذاری به چه معناست؟» به‌طور مفصل در مورد متنوع سازی صحبت کرده‌ایم.

راه دیگر پوشش ریسک خرید اوراق اختیار خرید سهام است که تضمین می‌کند شما می‌توانید سهام موردنظر خود را با قیمتی که می‌خواهید، بخرید و یا به شما اجازه خرید سهام با قیمت ایدئال را می‌دهد.

«اوراق اختیار معاملات سهام، قراردادهایی هستند که مشخص می‌کند دارنده تا تاریخ مشخصی در آینده می‌تواند تعداد مشخصی سهام را به قیمت معین بخرد یا بفروشد.» هوگ این‌چنین ادامه می‌دهد: «اختیارات خرید به شما اجازه می‌دهد تا بر روی قیمتی از سهم قفل شوید درحالی‌که اختیار فروش به شما اجازه می‌دهد تا سهم را با قیمتی مشخص به فروش برسانید.»

با توجه به پایین بودن میزان نقدشوندگی سهام، حجم پایین معاملات و عمق کم بازار بورس تهران، هنوز شرایط لازم برای عرضه اوراق اختیار معاملات برای سرمایه گذاران فراهم نشده است.

چه زمانی از پوشش ریسک استفاده نکنیم

اگرچه حفاظت از دارایی های شما یک گام کاربردی و حیاتی است، اما پوشش ایجاد کردن همیشه نیاز نیست.

«نیاز نیست سرمایه گذاران الزاماً ریسک خود را پوشش دهند» سخنان هوگ این‌گونه ادامه می‌یابد: «به این مورد به شکل ابزار دیگری در جعبه‌ابزارتان نگاه کنید. شما لازم نیست که دو جور چکش داشته باشد، اما دو نوع متفاوت چکش، مثلاً سنتی و چکش تیغه‌ای کمک دقیق‌تری به شما خواهد کرد. پوشش ایجاد کردن نباید برای زمان‌بندی بازار بلکه برای کاهش ریسک برای هدف مشخصی مورداستفاده قرار بگیرد. اگر شما به پول یا سود مشخصی در یک بازه زمانی خاص نیاز دارد، آن‌وقت پوشش ریسک می‌تواند در کاهش ریسک سقوط سرمایه گذاریتان به زیر مقداری که شما نیاز دارد، کمک کند.»

نتیجه‌گیری

گرچه سرمایه گذاران تلاش دارند تا تصمیمات هوشمندانه‌ای درباره عملکرد بازار بگیرند، اما درنهایت همه‌چیز هنوز حدس و گمان است و نمی‌توان روند بازار بورس را به‌طور کامل پیش‌بینی کرد. پوشش ریسک، بیمه‌ای است در برابر این حدس و گمان‌ها. بااینکه پوشش ریسک برای بسیاری از سرمایه گذاران تازه‌کار به‌صورت یک معما باقی می‌ماند، پیاده‌سازی این کار چندان هم سخت نیست و برای کسی که می‌خواهد در سرمایه گذاری جدی‌تر شود انجام این کار نیاز به فکر کردن ندارد.

با یک مشاور مالی درباره بهترین راه‌های درگیر شدن در کار صحبت کنید. شاید وقتی بفهمید که با این کار چقدر احساس امنیت بیشتری خواهید کرد، شگفت‌زده شوید.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری درباره راهنمای پوشش ریسک دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

2 در مورد “راهنمای پوشش ریسک برای تازه‌کارها: آنچه باید در مورد پوشش ریسک بدانید”

  1. سلام مسعود عزیز
    ممنونیم که آموزشهای مدیرمالی رو دنبال میکنید و خوشحالیم که با پیشنهادهای خودتون به ما کمک میکنید تا ایرادات مدیرمالی رو برطرف کنیم و بهتر از قبل بشیم.
    انتقاد شما به جاست. اما این رو دز نظر بگیرید که ما در هر مقاله آموزشی به بخشی از یک موضوع می پردازیم. مثلاً در این آموزش، مفاهیم ابتدایی رو مطرح کردیم.
    پیشنهاد می کنیم حتماً مقالات مرتبطی رو که مابین آموزشها، به شما توصیه کردیم مطالعه کنید تا دیدی جامع تر نسبت به موضوع و راهکارهای عملی پیدا کنید.
    همینطور از طریق جعبه جستجو (بالای صفحه، سمت چپ) واژگان مرتبط با هر مقاله رو جستجو کنید و سایر مقالاتی رو که به موضوع مورد نظر شما پرداخته اند، مطالعه کنید
    مثلاً اگر واژه “پوشش ریسک” رو جستجو کنید دو مقاله آموزشی خیلی خوب و کاربردی، پیدا می کنید. در زیر لینک این دو مقاله رو براتون میذاریم:
    مقاله آموزشی اول: تخصیص داراییها: تکنیک اصلی برای تشکیل سبد سهام
    مقاله آموزشی دوم: تنوع بخشی پرتفوی: دستورالعملی کاربردی برای تنوع بخشی

    یکی از اصول بنیادی مدیرمالی ارائه آموزشهای اصولی و کاربردی متناسب با فرهنگ، اقتصاد و بازار بورس ایران هستش. به همین دلیل از شما درخواست داریم هر انتقاد و پیشنهادی که دارید با آسودگی خاطر به ما اطلاع بدید تا اصلاحات و اقدامات لازم رو انجام بدیم.
    با سپاس مجدد از شما
    برقرار باشید

  2. ممنون از سایت بسیار عالی و پر بار مدیر مالی , ولی بهتر بود در این مطلب راه های عملی و نه صرفا تئوریک و همچنین متناسب با بازار بورس ایران را ارایه می دادید …

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.