اگر هنوز آمادگی خریدوفروش سهام را ندارید، در صندوق های سرمایه گذاری مشترک کنید

هر موقع صحبت از سرمایه گذاری در بورس می‌شود، لازم است بدانید که سرمایه گذاری در بورس فقط از یک‌راه و آن‌هم سرمایه گذاری در سهام انجام نمی‌شود، بلکه شما می‌توانید در صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک یکی از روش‌های سرمایه گذاری غیرمستقیم است که گاهی از سرمایه گذاری مستقیم در بورس و خرید سهام بهتر است، به‌خصوص برای سرمایه گذارانی که ریسک گریز هستند.
شناسایی و خرید یک سهم فوق‌العاده، آرزوی هر آدمی است، اما گاهی شرایطی به وجود می‌آید که جستجو برای یافتن این نوع سهام، تبدیل به یک بازی خطرناک می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود سرمایه گذاران ریسک گریز و محافظه کار ، برای کاهش ریسک خود حتماً بخشی از سرمایه خود را به صندوق های سرمایه گذاری مشترک اختصاص دهند.

صندوق های سرمایه گذاری مشترک ، نوعی از شرکت های سرمایه گذاری هستند که پول‌های اندک سرمایه گذاران را جمع‌آوری می‌کنند، آن را یک‌کاسه می‌کنند و همه‌ی آن وجوه را در مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر ابزارهای مالی سرمایه گذاری می‌کنند. فرض کنید هر واحد سهام صندوق سرمایه گذاری فرضی بیتا ۱۰۰۰ تومان باشد. این شرکت مجموعاً یک‌میلیون واحد منتشر کرده، بنابراین با فروش این واحدهای سرمایه گذاری به اشخاص و نهادهای مالی می‌تواند یک میلیارد تومان پول جمع‌آوری کند و این مبلغ را در دارایی‌های متنوعی سرمایه گذاری کند. حالا فرض کنید شما ۵۰۰۰۰۰ تومان پول داشته‌اید و با آن ۵۰۰ واحد از سهام صندوق را می‌خرید. با این کار شما توانسته‌اید در مجموعه متنوعی از سهام و اوراق بهادار و دارایی‌ها سرمایه گذاری کنید و ریسک سرمایه گذاری خود را به‌شدت کاهش دهید، درصورتی‌که اگر می‌خواستید خودتان به‌تنهایی در همه این ابزارها سرمایه گذاری کنید، با ۵۰۰۰۰۰ تومان کار بسیار دشواری بود و احتمالاً امکان‌پذیر نبود.

رابطه ریسک و بازده را فراموش نکنید

مزایا و معایب سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

تا سال ۱۳۸۷ سرمایه گذاران فقط می‌توانستند در سهام سرمایه گذاری کنند، اما از آن سال به بعد، صندوق های سرمایه گذاری مشترک فعالیتشان را در بازار بورس آغاز کردند و سرمایه گذاران جایگزین جدیدی برای سهام یافتند. حالا سرمایه گذاران می‌توانستند به‌جای یک سهم در مجموعه‌ای از سهام و ابزارهای مالی سرمایه گذاری کنند. درواقع صندوق ها پول‌های اندک سرمایه گذاران را جمع می‌کنند و در سبدی از سهام و ابزارهای مالی سرمایه گذاری می‌کنند.

از طرفی سرمایه گذاران از مدیریت حرفه‌ای سبد سهام هم بهره‌مند بودند. زیرا مدیران صندوق ها عمدتاً افراد آگاه و متخصص در حوزه سرمایه گذاری هستند و به جدیدترین اطلاعات و اخبار دسترسی دارند که این مورد، مزیت بزرگی برای سرمایه گذاری در صندوق ها به‌حساب می‌آید.

به‌علاوه متنوع سازی سهام برای سرمایه گذاران کار بسیار دشواری است. چراکه نه سرمایه کافی دارند و نه دانش لازم را؛ اما سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری این امکان را ایجاد کرد که تنوع بخشی سبد دارایی‌ها به‌طور کامل و بهینه انجام شود.

سرمایه گذاری در صندوق گزینه مناسبی برای تازه‌کاران بازار بورس است؛ اما معایبی هم دارد. برای مثال سرمایه گذاران هیچ اختیاری در نوع سرمایه گذاری صندوق ها ندارند. برای مثال نمی‌توانند تعیین کنند صندوق در چه سهمی سرمایه گذاری کند. همچنین نقدشوندگی این صندوق ها هم پایین‌تر از سهام است و معمولاً شما وقتی دستور فروش واحد صندوق خود را می‌دهید در حدود پنج روز طول می‌کشد تا وجه حاصل از آن را دریافت کنید.

انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترک در ایران چگونه‌اند؟

سه عامل زیر صندوق های سرمایه گذاری را از یکدیگر متمایز می‌کنند:

  1. میزان سرمایه و اندازه صندوق سرمایه گذاری: که صندوق ها را به‌اندازه کوچک و اندازه بزرگ تقسیم می‌کند و مشخص‌کننده حداقل و حداکثر تعداد واحدهای سرمایه گذاری است که صندوق مجاز است منتشر و صادر کند.
  2. ماهیت سرمایه گذاری صندوق ها (سهام، اوراق با درآمد ثابت و مختلط): صندوق های سرمایه گذاری در ابتدای فعالیت خود مشخص کرده‌اند که هدف تشکیل آن‌ها، سرمایه گذاری در چه دارایی‌هایی است. برخی مجاز به سرمایه گذاری در سهام هستند، برخی اوراق با درآمد ثابت و برخی هم مختلط‌اند.
  3. قابل معامله بودن یا نبودن سهام آن‌ها در بورس: برخی صندوق های سرمایه گذاری در بازار بورس معامله نمی‌شوند و شما برای سرمایه گذاری در آن‌ها باید به نمایندگی‌های صندوق مراجعه کنید و مستقیماً واحدهای سرمایه گذاری را از خودشان خرید کنید؛ اما برخی دیگر از صندوق ها، قابل معامله در بورس هستند و واحدهای سرمایه گذاری آن‌ها در قالب سهام در بورس خریدوفروش می‌شود؛ اما تعداد صندوق های قابل معامله در بورس نسبت به سایر انواع صندوق ها اندک است. (تا زمان نگارش این مقاله در خرداد ۱۳۹۴ فقط ۱۱ صندوق قابل معامله در بورس در مقایسه با ۱۳۴ صندوق غیر معامله در بورس)

این اطلاعات را می‌توانید با مطالعه امیدنامه صندوق ها به دست آورید.

چطور می‌شود صندوق ها را باهم مقایسه کرد؟

ساده است. ابتدا به وب‌سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران یا هر وب‌سایت اطلاع‌رسانی دیگر مراجعه کنید و به بخش صندوق های سرمایه گذاری بروید. در آنجا با انواع صندوق ها، عمر آن‌ها، ارزش خالص هر واحد و ارزش خالص کل دارایی های آن‌ها آشنا می‌شوید.

ارزش خالص هر واحد، مبلغی است که شما در صورت تمایل به سرمایه گذاری در آن صندوق باید بپردازید؛ بنابراین اگر پول زیادی ندارید، صندوق هایی را بررسی کنید که ارزش خالص هر واحد آن‌ها کمتر است.

قبل از تصمیم به سرمایه گذاری سری هم به وب‌سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران بزنید. در این سایت اطلاعات دقیق‌تری در مورد بازده روزانه، ماهانه و سالانه صندوق به دست می‌آورید، نشانی وب‌سایت صندوق ها نیز در این پایگاه اطلاعاتی موجود است و می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت صندوق ها امیدنامه، نحوه سرمایه گذاری در صندوق و هزینه‌های سرمایه گذاری را مطالعه کنید.

درنهایت تصمیم به سرمایه گذاری در صندوق بگیرید.

نکته پایانی اینکه اگر نسبت به توانایی و دانش خود در مورد سرمایه گذاری در سهام تردید دارید یا هنوز آمادگی لازم برای ورود به دنیای سرمایه گذاری سهام نشده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم عجله نکنید، به گشت‌وگذار در وب‌سایت مدیرمالی ادامه دهید، مقالات آموزشی را بخوانید و گام‌به‌گام با ما، خود را برای خرید سهام آماده کنید (مقاله آموزش بورس را نیز می توانید مطالعه کنید)؛ اما تا آن زمان فرصت سرمایه گذاری در صندوق ها را از دست ندهید و با کمی تحقیق و پرس‌وجو، کار خود را در بازار سرمایه با سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری شروع کنید.

منبع: مدیرمالی

6 در مورد “چرا باید در صندوق های سرمایه گذاری مشترک سرمایه‌ گذاری کنید؟”

  1. سلام من به این نوع از سرمایه‌گذاری علاقه مند شدم و مبتدی هستم برای کسب اطلاعات بیشتر و تجربه کافی از کجا و با چه مطالبی باید شروع کنم

  2. سلام و وقت بخیر
    تفاوتی وجود ندارد
    فقط برخی صندوقها امکان ثبت سفارش خرید و فروش آنلاین را دارند
    اما برخی صندوقهای دیگر ممکن است چنین امکانی را نداشته باشند
    در هر دو شما میتوانید در صندوق مورد نظر سرمایه گذاری کنید
    موفق باشید

  3. با سلام و تشکر از مقاله شما ، تفاوت میان خرید یونیت با مراجعه حضوری و خرید آنلاین یونیت صندوق سرمایه گذاری چیست ؟

  4. سلام
    بزودی چنین اتفاقی میوفته
    سامانه سجام سازمان بورس برای همین منظور طراحی شده و به زودی به بهره برداری میرسه
    با آرزوی موفقیت برای شما

  5. بهرام محمدنژاد

    در این عصر که تکنولوژی این همه پیشرفت کرده باید بیشتر امورات رایانه ای بشه و فرد بخاطر سرمایه گذاری در صندوق به کارگزاری مراجعه نکند چون در هر شهر نماینده کارگزاری نیست

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.