شش توصیه هوشمندانه برای سرمایه گذاری پول اضافی خود

در روزهای منتهی به دی ماه سال ۹۲ هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که شاخص به ناگاه روند معکوسی پیدا کند و در کمتر از ۱۴ ماه نزدیک به ۳۰۰۰۰ واحد افت کند. همه انتظاری افتی کوتاه مدت داشتند اما این روند منجر به رکود بیشتر از دو سال طول کشید تا همه به پدیده رکود اقتصادی اذعان کنند.

وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های خبری معروف شروع به استفاده از تیترهایی مثل «ریزش شاخص بورس» و «رکود تاریخی» کردند که به اضطراب موجود در بازار می‌افزود، اما در چنین شرایطی سرمایه گذاران باید چقدر نگران باشند؟ حالا که بورس در پی تغییر و تحولات اخیر دوباره روند نزولی پیدا کرده و شاخص رشد قابل‌توجهی داشته است چه‌کار باید کرد؟ اگر اتفاقی مشابه قبل رخ دهد، چه می‌توان کرد؟

در حقیقت، اگر شما سرمایه اضافی دارید که می‌خواهید در جایی آن را به کار ببندید یا سرمایه گذاری کنید، آیا الان زمان آن فرا رسیده است؟ این بهترین توصیه ماست.

توصیه اول : آرام باشید و محکم سر جایتان بنشینید

اگر شما پول نقد آماده دارید اما دانش کافی برای سرمایه گذاری در بورس ندارید، فعلاً هیچ کاری نکنید. یک ضرب‌المثل قدیمی بین سرمایه گذاران در دوره رکود بازار وجود دارد که می‌گوید:«هیچ موقع سعی نکنید یک چاقوی در حال سقوط را با دستان خود بگیرید» درحالی‌که بازار مدام در حال نوسان بوده و روند فعلی شاخص هم رو به پایین است، زمان مناسبی برای ورود نیست.

منتظر ثابت شدن موقعیت بمانید. به خاطر بسپارید که حتی اگر بازار ۳ یا ۴ درصد قبل از خرید شما بالا برود، شما هنوز به نسبت فقط یک هفته قبل، تخفیف فوق‌العاده‌ای گرفته‌اید و نیازی به افسوس خوردن نیست.

توصیه دوم برای سرمایه گذاری پول : سعی نکنید سریع پولدار شوید.

در شرایطی که بازار از رکود خارج شده و قیمت ها به سرعت بالا می‌روند رسانه‌ها این‌طور می‌گویند که بازار، «بازار معامله گران» است نه سرمایه گذاران؛ اما بسیاری از معامله گران هم ضرر می‌کنند. در حقیقت، گزارش‌ها و مطالعات جهانی نشان می‌دهد که بسیاری از معامله گران کوتاه مدت سوددهی بالایی ندارند. ممکن است درست باشد که بالا و پایین رفتن‌های بی‌رحمانه قیمت ها در بازار یک فرصت تجاری خوب به حساب می‌آید اما برای بسیاری از افراد که دانش کمی دارند بهتر است آن را از دست بدهند. به خاطر داشته باشید که در هیجانات معامله گری، تعداد کمی برنده می‌شوند، بیشتر معامله گران ضرر می‌کنند. اگر شما پول اضافی دارید، آن‌را با دید درازمدت سرمایه گذاری کنید.

توصیه سوم : به دنبال سهامی باشید که در گذشته سابق پرداخت سود نقدی خوبی دارد.

درحالی‌که ممکن است رسانه‌ها از کلماتی مثل “بحران” یا “رکود” استفاده کنند، حرفه‌ای‌های عرصه سرمایه گذاری کلماتی مثل “فروش”، “خرید ارزان” و “فرصت خرید” را به کار می‌برند. بعضی از بهترین سهام بورسی حالا با یک تخفیف حسابی معامله می‌شوند. وقتی سهام شرکتی که معمولاً سود نقدی بالایی به سهامداران پرداخت می‌کند دچار افت قیمت بزرگی می‌شود، بازده سود نقدی دریافتی آن بالا می‌رود. این بدین معنی است که بهتر است به‌جای اینکه فقط به قیمت ها نگاه کنید، دست به خرید بزنید.

فراموش نکنید که فقط باید به شرطی خرید کنید که تحقیق خودتان را انجام داده و باور داشته باشید سهام شرکت موردنظر شما، آینده خوبی خواهد داشت. اگر مطمئن نیستید که چگونه سهام انتخاب کنید؟ ما در مدیرمالی می‌توانیم به شما کمک کنیم. لطفاً سری به دوره آموزشی آشنایی با سهام بزنید.

توصیه چهارم برای سرمایه گذاری پول : میانگین هزینه ثابت مستمر در سرمایه گذاری

هیچ‌کس نمی‌داند که بازار سهام یک ماه یا یک سال دیگر کجا خواهد بود. ازآنجایی‌که شما نمی‌توانید آینده را پیش بینی کنید، پول خود را آهسته اما به صورت مداوم وارد بازار کنید. میانگین هزینه ثابت مستمر در سرمایه گذاری یعنی خرید در یک سری فواصل زمانی مشخص. شاید شما ۱۰۰ سهم شرکت فرضی شناسا را حالا و اگر ۲ درصد هم کاهش داشت، ۱۰۰ تای دیگر را بعداً خریداری می‌کنید. برای آشنایی با این تکنیک مقالات تکنیک میانگین هزینه ثابت مستمر در سرمایه گذاری و  سرمایه گذاری در بورس با ماهی ۱۰۰ هزار تومان برای ۲۰ سال را بخوانید.

توصیه پنجم : تدافعی فکر کنید

وقتی بازار روند نزولی دارد، از مزیت‌های آن بهره ببرید. به دنبال سهام شرکت های تدافعی باشید، شرکت هایی که در به چالش کشیدن بازار به خوبی عمل می‌کنند. شرکت های بخش سلامت، خدمات رفاهی و بعضی شرکت های غذا و نوشیدنی مثال‌هایی از شرکت های تدافعی هستند. این سهام اغلب سود نقدی پرداخت می‌کنند و در درازمدت عملکرد خوبی دارند. پس‌ازآن اگر شما پول اضافی برای سرمایه گذاری در اختیار داشتید و بازار در وضعیت بهتری قرار داشت، سهام سایر شرکت ها را بخرید.

توصیه ششم برای سرمایه گذاری پول : سهام نخرید

دانش کمی برای خریدوفروش سهام دارید و ترجیح می‌دهید در سهام سرمایه گذاری نکنید؟

صندوق های سرمایه گذاری، اوراق مشارکت، صندوق های سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت و یا صندوق های سرمایه گذاری در سهام را در نظر بگیرید و در آن‌ها سرمایه گذاری کنید.

نتیجه‌گیری

گوشتان را به روی ترس و وحشت بازار ببندید. بازار بورس وارد دوره اصلاح و تعدیل خواهد شد، اما این همیشه بدین معنی نیست که یک مشکل اساسی و عمیق وجود دارد که نمی‌تواند خودش را اصلاح کند. در حقیقت، سرمایه گذاران حرفه‌ای، رکود بازار را به‌عنوان فرصتی برای خرید سهام موردعلاقه خود با قیمت های کمتر می‌دانند.

اگر شما یک سرمایه گذار با تجربه نیستید، شرکت های بزرگ و با ثباتی که سود سهام پرداخت می‌کنند، در حال حاضر با یک تخفیف قیمت گذاری شده‌اند که این بهترین گزینه برای سرمایه گذاری پول اضافی است.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

9 در مورد “شش توصیه هوشمندانه برای سرمایه گذاری پول اضافی خود”

  1. سلام
    حدود ۵۰ م در بورس سرمایه گذاری کردم فکر میکنید آینده ی بورس چطور خواهد بود و سهام چه شرکتهایی ارزش خرید دارن
    بهداشتی؟شیمیایی خودرو دارو

  2. سلام و وقت بخیر
    تا زمانی که شرایط شما به لحاظ سن و سال، وضعیت زندگی، میزان پس انداز و درآمد مورد بررسی قرار نگیره نمیتونیم یک نسخه واحد ارائه کنیم
    اما به نظر میرسه بازار مسکن دچار یک رکود بلندمدت خواهد بود، همینطور انتظار میره بازار ارز و سکه هم در کوتاه مدت ثابت یا اندکی با کاهش ارزش روبرو شن. اما چشم انداز بازار بورس تا پایان سال صعودی هستش و با عرضه اولیه هایی که در راهه انتظار میره همچنان با رشد همراه باشه
    بررسی کنید و اگر آمادگی ورود به بازار بورس رو دارید میتونید با شرکتهای معتبر برای سبد گردانی تماس بگیرید یا در صندوقهای سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کنید
    اگر آمادگی هم ندارید میتونید در صندوقهای بادرآمد ثابت بانکها که بین ۲۰ تا ۲۳ درصد بازده دارند سپرده گذاری کنید
    موفق باشید

  3. باسلام
    من حدود ۲۵۰میلیون تومن پول دارم بنظر شما تو چ حوزه ای سرمایه گذاری کنم که رشد خوبی تا آخر سال داشته باشه

  4. سلام پیمان عزیز
    به زودی کلاسهای آموزشی آنلاینی برگزار خواهیم کرد و شما میتونید به طور تضمینی از آموزشهای ما استفاده کنید.
    موفق باشید

  5. سلام رویای عزیز
    اگر درست فهمیده باشم، منظور شما از ملک، یک ملک مسکونی است. اصلا اهمیتی نداره که این ملک رو چقدر گرون خریدید. مهم اینه که شما در حال حاضر یک سرمایه گذاری بسیار مطمئن دارید که پشتوانه شما در ادامه مسیر زندکیتون هستش. تصمیم به فروش این ملک و تبدیل اون به زمین یا باغ در دماوند اصلن کار درستی نیست. چون سرمایه گذاری در زمین یک فعالیت کاملا حرفه ایست و شما باید از محل و زمین مورد نظر شناخت کامل داشته باشید وگرنه حتمن سرتون کلاه میگذارن یا اون رو گرون بهتون میفروشن یا زمین نامرغوبی رو بهتون پیشنهاد میدن و شما میخرید.
    اما فروش ملکتون با توجه به اینکه تنها دارایی شما هم هست فروش اون و آوردنش تو بازارهایی مثل ارز و سکه و بورس هم کاملا اشتباهه اگر دانشی در مورد این بازارها ندارید.
    پیشنهاد ما به شما اینه که مسکن خودتون رو حفظ کنید و مطمئن باشید تو بلندمدت ارزش پول شما رو حفظ میکنه. و در کنار اون شروع کنید به آموزش در زمینه سرمایه گذاری در هر حوزه ای که بهش علاقه مندید. همچنین کار و تلاش کنید تا پول بیشتری به دست بیارید و اون پول اضافه تون رو در جاهایی که دانش کافی در موردشون دارید سرمایه گذاری کنید.
    با آرزوی موفقیت برای شما

  6. با عرض سلام و تشکر از مدیر محترم سایت
    بنده سوالی داشتم در مورد سرمایه گذاری امن و در عین حال با بازدهی مناسب در سال ۹۸ به بعد در کدام حوزه است با دید ۵ ساله بنده کل داراییم در بخش مسکن است که از بازدهی مناسبی برای الان و اینده برخوردار نیست و چون تمام سرمایه زندگیم است بسیار نگران هستم و چون این ملک را با قیمت بالا نیز خریداری کردم الان اینده مناسبی برای ان نمیبینم از طرفی راه دیگری نیز نمیدانم .و اینکه ایا ملک تبدیل به زمین در دماوند نمایم مناسبتر است ؟ .بسیار سپاسگزار هستم بنده را راهنمایی بفرمایید .

  7. سلام معین عزیز
    بهترین سرمایه گذاری، سرمایه گذاری بر رو خودتون و ایده های کسب و کاریتون هست.
    بازارهایی مثل مسکن هم معمولا مورد توجه افراد است که نیاز به دانش و سرمایه بیشتری دارد.
    سایر بازاره نظیر بازار ارز و سکه در ایران متاسفانه جنبه دلالی و واسطه گری به خود گرفته و ار قالب یک فعالیت اقتصادی و حرفه ای خارج شده است.
    به نظر میرسد بازار بورس برای انجام یک فعالیت سرمایه گذاری بلندمدت و ادامه دار مناسب ترین بازار باشد
    با آرزوی موفقیت برای شما

  8. سلام
    ضمن عرض خسته نباشید بابت تلاش هایتان و مطالب مناسب و روشن فکرانه
    ی سوالی داشتم
    بغیر از سهام جایی مناسب تر برای سرمایه گذاری کدام است
    در کل اگر انواع سرمایه گذاری را دسته بندی کنید ممنونتون میشم

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.