سود شرکت و نسبت قیمت به سود: دو مؤلفه مهم انتخاب

سود شرکت و نسبت P/E یا (قیمت به سود) احتمالاً مشهورترین و پرکاربردترین ابزار تحلیلی است که در اطلاعات سهم ارائه می‌شود. این نسبت به شما اجازه می‌دهد تا در یک نگاه بفهمید بازار برای یک شرکت در قبال درآمدهایش چقدر ارزش قائل است.

بگذارید نگاهی به شرکت خودمان بیندازیم:

نسبت قیمت به سهام

نسبت قیمت به سود از طریق تقسیم قیمت پایانی شرکت بر سود هر سهم آن (EPS) به دست می‌آید. در این مثال، آخرین سود هر سهم شرکت برابر با ۴۵۰ ریال بوده است. با قیمتی معادل ۲۴۱۲ ریال، نسبت P/E برای این شرکت برابر با۵٫۳۶ می‌شود. این نسبت نیز به‌طور حاضر و آماده در وب‌سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران قابل مشاهده است و نیازی به محاسبات شما نیست.

هرچقدر نسبت P/E بالاتر باشد نشان می‌دهد که قیمت سهام نسبتاً گران است. از طرفی نسبت P/E پایین نشان‌دهنده آن است که قیمت سهام نسبتاً مناسب و ارزان است.

نکته: مفهوم حائز اهمیت در این بخش مفهوم نسبتاً است. P/E به‌خودی‌خود بی‌فایده است. این نسبت باید همیشه با سایر شرکت‌های هم‌اندازه، با صنعت شرکت و یا با عملکرد پیشین خود شرکت سنجیده شود و سپس در مورد بالا بودن یا پایین بودن آن اظهارنظر کرد. به عبارت ساده‌تر، همیشهP/E فعلی شرکت را با صنعت و بازار مقایسه کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره نسبت P/E می‌توانید توضیحات مدیرمالی درباره مهمترین نسبت مالی را در بخش دانشنامه مالی مطالعه کنید.

امتحان

فرض کنید شرکت ب دارای سهامی به قیمت ۵۰۰۰ ریال است. سود سال گذاشته این شرکت ۸۰۰ ریال برای هر سهم بوده است. P/E شرکت چقدر است؟

آیا گرفتن سود شما را خوشحال میکند؟

 شرکت‌ها کل پولی را که درمی‌آورند بین سهامدارانشان تقسیم نمی‌کنند. بلکه درصدی از آن را به‌صورت سود نقدی به سهامداران می‌دهند و مابقی را در پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ بنابراین سود تقسیمی هر سهم عبارت است از میزان پول پرداختی از محل سود سالیانه به سهامداران آن. در کشور ما این پرداخت معمولاً به شکل سالیانه صورت می‌گیرد. بگذارید نگاهی به میزان سود پرداختی مثالمان بیندازیم:

سود تقسیمی هر سهم

شما در اینجا دو عدد زیر یکدیگر می‌بینید: ۳۳۰ و ۳۰/۰۴/۱۳۹۳

اولین عدد میزان سود تقسیمی هر سهم به ریال است. برای مثال اگر شما تنها یک سهم شرکت را در اختیار داشته باشید، سودی معادل ۳۳۰ ریال به شما پرداخت خواهد شد. اگر ۵۰ سهم داشته باشید، سود دریافتی شما برابر با ۱۶۵۰۰ ریال خواهد شد. دومین عددی که در اینجا ملاحظه می‌کنید تاریخ تصویب این سود در مجمع سالانه شرکت است.

(پایان درس ششم دوره آموزشی آشنایی با اطلاعات نمادها)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

5 در مورد “سود شرکت و نسبت قیمت به سود: دو مؤلفه مهم انتخاب”

  1. فرض کنید شرکت ب دارای سهامی به قیمت ۵۰۰۰ ریال است. سود سال گذاشته این شرکت ۸۰۰ ریال برای هر سهم بوده است. P/E شرکت چقدر است؟

    ۶,۲۵=۵۰۰۰/۸۰۰ =P/E

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.