صنایع دوره ای، صنایع تدافعی یا صنایع رو به رشد؟

صنایع مختلف شامل صنایع دوره ای ، صنایع تدافعی یا صنایع رو به رشد از لحاظ پتانسیل رشد، با یکدیگر یکسان نیستند و یکی از اصول ابتدایی برای موفقیت در بورس، سرمایه‌گذاری در گروه برنده‌هاست. از طرفی شناخت صنایع مختلف درک شما را از استراتژی‌های انتخاب سهام بالا می‌برد. یک سرمایه‌گذار موفق که افق زمانی بلندمدت را برای حضور خود در بازار بورس انتخاب کرده است، همان دقتی را که صرف انتخاب سهام ارزشمند می‌کند، برای شناسایی صنایع رو به رشد و پررونق به کار می‌گیرند؛ اما خوشبختانه، انتخاب یک صنعت خوب ساده‌تر از انتخاب یک شرکت خوب است. چراکه احساس شما اصلی‌ترین و مهم‌ترین ابزار برای گزینش یک صنعت عالی است. اگر موافق نیستید احتمالاً بعد از خواندن این مقاله با ما هم‌عقیده خواهید شد.

صنعت در چه دسته‌ای قرار دارد؟

بیشتر صنایع را می‌توان در دودسته منظم جای داد: صنایع دوره ای و صنایع تدافعی. وقتی‌که ادامه مسیر برای صنایع و شرکت‌ها دشوار می‌شود، این دسته‌بندی مشخص می‌کند که جامعه به چه محصولاتی علاقه‌مند است و به چه محصولاتی نیازمند است؟ در دوره رکود اقتصادی که همه با کمبود نقدینگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مردم فقط محصولاتی را می‌خرند که به آن‌ها نیاز اساسی دارند؛ اما وقتی‌که شرایط اقتصادی مساعد است و صنایع و شرکت‌ها در دوره رونق اقتصادی به سر می‌برند، جامعه و مردم علاوه بر کالاها و محصولاتی که نیاز آن را برطرف می‌کند، کالاها و محصولاتی را می‌خرند که به داشتن آن‌ها علاقه‌مند هستند.

صنایع دوره ای

صنایع دوره ای همزمان با رونق اقتصادی یا رکود آن رشد یا افول می‌کنند. به عبارت بهتر، زمانی که اقتصاد و بازار سهام کارشان را خوب انجام می‌دهند، مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران نسبت به شرایط مطمئن هستند و پول خود را به مصرف و سرمایه‌گذاری بیشتر در سهام اختصاص می‌دهند؛ بنابراین صنایع دوره ای از این فرصت بیشترین استفاده را می‌برند. صنایع مرتبط به ساخت‌وساز مسکن و خودرو مثال‌های خوبی برای این دسته از صنایع هستند. موقعیت فعلی شما حس روشنی را در مورد وضعیت صنعت به شما می‌دهد. خودتان را جای مشتریان محصولات شرکت‌ها بگذارید. در شرایط فعلی اقتصاد چگونه رفتار می‌کنید؟ وقتی‌که شما و هزاران نفر دیگر، حس خوبی در مورد شغل، وضعیت مالی و آینده خود دارید، تمایل بیشتری برای خرید و مصرف بیشتر دارید. احتمالاً به این فکر می‌کنید که به‌زودی ماشین یا خانه خود را بهتر کنید، مبلمان منزلتان را تغییر دهید، به سفر بروید و … مصرف بیشتر باعث تقاضای بالاتر محصولات شرکت‌ها و درنتیجه تولید بیشتر آن‌ها می‌شود. تولید و فروش بالاتر موجب رشد شرکت و قیمت سهام آن می‌شود.

صنایع تدافعی

صنایع تدافعی صنایعی هستند که محصولات و خدماتشان در دوره‌های رکود و رونق همواره موردنیاز جامعه است و اتفاقاتی که برای اقتصاد می‌افتد تأثیر بر مصرف آن‌ها ندارد. یک محصول را نام ببرید که شما همیشه مصرف می‌کنید و ارتباطی هم به شرایط مالی‌تان ندارد؟ به محصولاتی فکر کنید که میلیون‌ها نفر مصرف می‌کنند، بدون توجه به اینکه اوضاع مالی‌شان چقدر خوب یا بد است. یک مثال خوب غذاست. شما همواره به چیزی برای خوردن احتیاج دارید. آب و برق و گاز هم همین‌طور است و در روزگار فعلی شاید اینترنت!

در اوضاع بد اقتصادی، سهام صنایع تدافعی عملکرد بهتری نسبت به سهام صنایع دوره ای دارد. برعکس در شرایط خوب اقتصادی، عملکرد صنایع دوره ای بهتر از صنایع تدافعی است. چراکه مردم حتی اگر جیب‌هایشان پر از پول باشد، بازهم دو بار ناهار یا شام نمی‌خورند و یا مصرف آب و برقشان بیشتر نمی‌شود؛ اما سؤال اینجاست که صنایع تدافعی در چه صورتی ممکن است رشد کنند؟

  1. جمعیت کشور رشد کند و بیشتر شود: با این کار مصرف محصولات صنایع تدافعی بیشتر می‌شود.
  2. بازارهای جدیدی به وجود بیاید:‌ صادرات محصولات این صنایع به کشورهای دیگر فرصت رشد بی‌نظیری را فراهم می‌کند.

صنایع رو به رشد

کدام صنایع رو به رشد هستند؟ سؤالی بسیار مهم که هر یک از شما پیش از خرید سهام باید به آن پاسخ دهید! سه نوع سهم مختلف را در نظر بگیرید که هر سه در شرایط مشابهی هستند و شرکت‌ها از استحکام مالی خوبی برخوردار هستند. بااین‌حال شرکت الف در صنعتی فعال است که پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد ۱۵ درصدی را تجربه کند و شرکت ب و ج در صنایعی هستند که به روند گذشته خود ادامه می‌دهند و رشدی کمتر از ۵ درصد را تجربه خواهند کرد؟ شما در کدام سهم سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ درست است… سهم الف.

گاهی اوقات صنعت وضعیت بسیار خوبی دارد اما شرکت از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیست. چه اتفاقی می‌افتد؟ احتمالاً سهام شرکت نسبت به سال قبل رشد خوبی داشته باشد. برای شناخت وضعیت صنعت منابع اطلاعاتی مختلف را بررسی کنید. پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها را بخوانید و اوضاع منطقه‌ای و جهانی را در تصمیم‌گیری خود لحاظ کنید.

رونق و رشد صنایع به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل متعددی بر صنایع اثرگذار هستند. گاهی تغییر سبک و روش زندگی افراد یک جامعه می‌تواند یک صنعت را از بین ببرد یا صنعت جدیدی را به وجود بیاورد. در نظر بگیرید که جمعیت جوان و تحصیل‌کرده ایران از مرز ۶۰ درصد گذشته است. دولت برنامه‌های متعددی برای افزایش نرخ تولد نوزادان دارد.

پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن اینترنت کسب‌وکارهای جدیدی به وجود آورده است. گرایش مردم به شهرها و مهاجرت آن‌ها از روستاها رویدادهایی است که به‌زودی تأثیر خود را بر اقتصاد و شرکت‌های بورسی خواهد گذاشت. آیا تابه‌حال به این تغییرات فکر کرده‌اید؟ شما چه پیش‌بینی می‌کنید؟ کدام صنایع و شرکت‌ها می‌توانند از این فرصت‌ها سود ببرند و کدام‌یک زیان می‌کنند؟

آیا صنایع به یکدیگر وابسته‌اند؟

مسلماً بله. در نظر بگیرید که خریدوفروش مسکن برای دوره ای متوقف شود. صنعت ساختمان‌سازی دچار رکود می‌شود و به دنبال آن صنایع دیگری نظیر سیمان، آهن‌آلات و لوازم‌خانگی دچار دست‌انداز می‌شوند؛ بنابراین هنگام تشکیل سبد سهام توجه به این نکته بسیار مهم است.

دولت چه تأثیری بر رکود یا رونق صنعت دارد؟

دولت می‌تواند با مداخلات خود کار را برای برخی صنایع دشوار کند و مسیر پیشرفت شرکت‌ها را کند و آهسته کند. از طرفی با برخی اقدامات خود می‌تواند به رشد صنایع نیز کمک قابل‌توجهی کند. برخی از این اقدامات عبارت‌اند از:

  • کم کردن قوانین منع‌کننده: گاهی قوانین دولتی به شرکت‌ها و صنایع اجازه نمی‌دهد که وارد حوزه‌ای خاص شوند. برداشتن این قوانین بازار بزرگی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.
  • کم کردن مالیات: مالیات بخش اساسی هزینه شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد. کمک‌های مالیاتی دولت به برخی صنایع موجب رونق بیشتر آن‌ها می‌شود.
  • سرمایه‌گذاری مستقیم: سرمایه‌گذاری دولت در برخی حوزه‌ها باعث امنیت بیشتر در آن صنعت و حوزه می‌شود و دارندگان سرمایه را تشویق به سرمایه‌گذاری بیشتر می‌کند.

اگر علاقه‌مندید در مورد تحلیل صنایع و شرکت‌ها بیشتر بدانید، مقالات دیگر مدیر مالی را بخوانید.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

2 در مورد “صنایع دوره ای ، صنایع تدافعی یا صنایع رو به رشد؟”

  1. سلام بهروز عزیز
    ما برخی منابع معتبر در حوزه صنایع را بررسی کردیم. همینطور در میان وب سایت های خارجی هم به دنبال این نوع صنعت گشتیم. متاسفانه هیچ توضیحی در ارتباط با این نوع صنعت پیدا نکردیم.
    در بررسی وب سایت های فارسی هم واژه صنعت ادواری معکوس فقط یک بار و در یک مقاله مورد استفاده قرار گرفته که آن مقاله توسط چندین سایت بازنشر شده است.
    حدس ما بر این است که چنین اصطلاحی وجود ندارد و ضعف علمی نویسنده یا مترجم آن مقاله باعث ایجاد چنین ابهامی شده است.
    با آرزوی موفقیت برای شما

  2. بهروز جعفرزاده

    با عرض سلام
    در تحلیل بنیادی و بخش تحلیل صنعت انواع صنعت به صورت تدافعی، ادواری و ادواری معکوس دسته بندی می شوند که برای ادواری معکوس همه جا صنعت معادن طلا مثال زده شده و توضیح چندانی داده نشده است. اگر اطلاعی در این زمینه دارید یا میتوانید استدلالی در ارتباط با ادواری معکوس بودن صنعت معادن طلا بیاورید لطفا راهنمایی کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

خروج از نسخه موبایل