راه های غیر سنتی برای پس انداز پول در جوانی چه راه هایی هستند؟

یافتن راه‌های ساده پس انداز پول، چالشی است که همه با آن مواجه هستند؛ اما مدیریت پول مشخصاً برای آن‌هایی که در دهه سوم زندگی‌شان هستند (پس انداز پول در جوانی)، منحصربه‌فرد است. در این دهه ما برای اولین بار شروع به پول درآوردن می‌کنیم و درحالی‌که می‌دانیم باید پس انداز کنیم، آزادی عمل کافی هم داریم (مثلاً نه همسری، نه فرزندی و نه وامی) تا هر هزینه‌ای که فکر می‌کنیم بعدها امکان انجامش را نخواهیم داشت در این دوره انجام دهیم.

آیا می‌توانیم همه این کارها را باهم انجام دهیم؟ آیا می‌توانیم تعادلی بین حساب پس انداز و خوش‌گذرانی‌ها و کافه گردی‌های آخر هفته برقرار کنیم؟ شاید… اما این کار نیازمند چند راهکار خلاقانه مدیریت هزینه است.

در اینجا ۹ راه منحصربه‌فرد پس انداز پول در جوانی و در دهه سوم زندگی را بررسی می‌کنیم:

شما باید این کارها را آن‌قدر انجام دهید که ملکه ذهنتان شود و بعد از مدتی به‌صورت خودکار انجام دهید.

#۱: حق بیمه سالیانه خود را ۵% افزایش دهید.

دلیلی ندارد که ما برای هزارمین بار از فواید داشتن و خرید بیمه عمر برای شما صحبت کنیم. چراکه احتمالاً تا حالا یکی از این بیمه نامه ها برای خود تهیه کرده‌اید؛ اما اگر حق بیمه سالانه‌ای که پرداخت می‌کنید ثابت است، بهتر است با بیمه گر خود تماس بگیرید و از او بخواهید قرارداد شما را جوری تغییر دهد که سالانه ۵ درصد به حق بیمه شما اضافه شود. این کار برای شما فقط چند دقیقه طول خواهد کشید و بعدازآن به‌صورت خودکار در آغاز هر سال بیمه ای ۵% به حق بیمه پرداختی شما اضافه می‌شود.

دو نکته مطلوب افزایش حق بیمه این است که:

  1. خودکار است. شما یک‌بار این کار را انجام می‌دهید و دیگر هرگز مجبور نیستید راجع به آن فکر کنید. (این دقیقاً نوعی از اتوماسیون بدون مغزی است که نسل ما برای آن زندگی می‌کند. این کار را همین حالا انجام دهید!)
  2. فقط ۵ درصد است. مطمئنیم شما با پرداخت ۵ درصد بیشتر نسبت به قبل، آواره کوچه و خیابان نمی‌شوید؛ اما چیزی که ما از آن به‌عنوان “۵% ناچیز” یاد می‌کنید می‌تواند با سرمایه گذاری در پس اندازهای بازنشستگی شما به کارتان بیاید و به‌صورت نمایی رشد کند. به عبارتی یک کاهش کوچک در کیف پول شما، یک تغییر مثبت بزرگ برای آینده‌تان.

#۲: پس اندازهایتان را به‌صورت خودکار از حقوقتان جدا کنید

همه ما می‌دانیم که وقتی پول در جیبتان باشد، پس اندازش سخت می‌شود. پس چرا از پیشرفت‌های فناوری برای این کار استفاده نمی‌کنید؟ چرا میزانی که می‌خواهید پس انداز کنید را به‌صورت خودکار به‌حساب پس انداز یا سرمایه گذاریتان ارسال نکنید؟

اگر هنوز از امکانات اینترنتی بانک خود استفاده نمی‌کنید، به شعبه بروید و درخواست حساب اینترنت بانک بدهید. مهم‌ترین انگیزه شما برای باز کردن حساب اینترنتی بانک، می‌تواند رهایی از دست کارمند بداخلاق بانک باشد؛ اما این حساب کاربردهای زیاد دیگری هم دارد. از طریق اینترنت بانک می‌توانید یک حساب دیگر بدون کارت بانکی برای خود باز کنید. سپس در بخش انتقال وجه، یک دستور انتقال وجه مستمر ایجاد کنید.

به‌صورتی‌که هر ماه یک روز بعد از واریز حقوق به حساب بانکی شما، بخشی از آن به حساب شماره دو که مخصوص پس انداز است به‌صورت خودکار منتقل شود.

این یک روش دیگر پس انداز پول در جوانی است که شما یک‌بار آن را اجرا می‌کنید و دیگر لازم نیست حتی به آن فکر کنید. کارایی همراه با تنبلی، آنچه موردعلاقه ماست!

#۳: بیشتر بخوابید

یک هشدار “نه چندان جذاب” داشتن یک ساعت خواب خودکار و “ساعات خاموشی” مطمئناً هزینه‌های ماهیانه شما را کاهش خواهد داد. شما برق کمتری مصرف می‌کنید، هیچ‌وقت تا دیروقت مشغول خوردن و تماشای تلویزیون نخواهید بود و از مزایای سلامتی به خاطر خواب کافی هم بهره‌مند می‌شوید. البته نباید همراه گوشی موبایل خود به رختخواب بروید. شب‌ها قبل خواب wifi گوشی خود را قطع کنید، یکی دو صفحه کتاب بخوانید و در آرامش بخواب بروید.

#۴: خود را از شر اپراتورهای مختلف ارائه‌دهنده اینترنت خلاص کنید

اگر شما بیشتر اوقات روز را در منزل یا محل کار هستید، دلیلی ندارد که هزینه اضافی متحمل شوید و اینترنت همراه برای خود داشته باشید. در مواقعی که به اینترنت رایگان یا ارزان دسترسی دارید از آن استفاده کنید. در غیر این صورت صبر کنید تا به منزل برسید و در این فاصله از پیامک برای تماس با دوستانتان استفاده کنید. مطمئن باشید آن‌ها بعد از مدتی عادت می‌کنند که برای ارتباط رایگان با شما قدری صبر کنند.

#۵: کلاس‌های تناسب‌اندام را آنلاین ببینید

داشتن تناسب‌اندام در هر سنی مهم است، اما برای یک جوان بیست‌وچندساله که هنوز به‌صورت کامل مستقل نشده و در فکر ازدواج است، ارزش بیشتری دارد. احتمالاً شما هم با ما موافقید که باشگاه‌های بدن‌سازی به‌طور میانگین ماهیانه ۵۰ هزار تومان برای شما هزینه خواهد داشت. این یعنی ۶۰۰ هزار تومان در سال که در دنیای دیجیتال امروز، نیازی به خرج کردن چنین پولی نیست. امروزه راه‌های متعددی برای داشتن تناسب‌اندام بدون هزینه باشگاه وجود دارد. مثلاً:

  • کفش‌های ورزشی‌تان را به پا کنید، لذت بردن از طبیعت و امکانات پارک‌ها مجانی است!
  • به دنبال حرفه‌ای‌های عرصه تناسب‌اندام و مربیانی بروید که کلاس‌هایشان را به‌صورت آنلاین منتشر می‌کنند، سپس در خانه خودتان به‌راحتی ورزش کنید.
  • چند وزنه و بارفیکس بخرید. این هزینه که یک‌بار انجام می‌دهید خیلی کمتر از هزینه عضویت سالیانه تمام می‌شود. در وب‌سایت آپارات، یوتیوب و همین‌طور کراسفیت آموزش‌های آنلاین زیادی وجود دارد.

#۶: دوشاخه‌ها را از پریز بکشید

خوشبختانه حالا ما به‌اندازه کافی بزرگ شده‌ایم تا قبل از خروج از اتاق چراغ‌ها را خاموش کنیم؛ اما آیا می‌دانستید، حتی اگر چراغ‌ها خاموش شود، برق تا زمانی که دوشاخه‌ها داخل پریز باشند مصرف خواهد شد؟ در مقاله‌ای در وب سایت energystar توضیح داده‌شده است که:

«در حالت آماده‌به‌کار (standby) انرژی توسط بعضی از محصولات الکترونیکی، زمانی که خاموش هستند ولی هنوز به پریز متصل‌اند مصرف می‌شود…یک خانوار متوسط آمریکایی سالیانه ۱۰۰ دلار برای پول برق محصولات خاموشی که هنوز در پریز برق هستند (یا در حالت آماده‌به‌کار قرار دارند) پرداخت می‌کند. ازنظر ملی، حالت آماده‌به‌کار بیش از ۱۰۰ کیلووات ساعت از مصرف برق ایالات‌متحده و بیش از ۱۰ میلیارد دلار هزینه انرژی سالیانه در بر دارد.»

پس شارژر موبایلی که همیشه به پریز کنار تختتان وصل است را که می‌شناسید؟ بله آن را از پریز بکشید.

#۷: خودتان را “اَپی” کنید

خدا می‌داند که ما همین‌الان چقدر با گوشی‌مان وقت می‌گذرانیم، خوب است از این وقت‌هایمان زمانی هم برای رصد کردن هزینه ها خرج کنیم. آیا برای مدیریت و پس انداز پول، از اپلیکیشن ها استفاده می‌کنید؟

اگر به دنبال تخفیف هستید، اپلیکیشن سایت‌های تخفیف گروهی را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنید. اگر به دنبال بودجه بندی هستید، اپلیکیشن های حسابداری شخصی را بر روی گوشی خود نصب کنید. با این کار هنگام خرید می‌توانید سری به تخفیف‌ها بزنید و حساب ریز دخل‌وخرج‌های خود را هم نگه می‌دارید.

#۸: از مراکز ارزان خرید کنید

به نظر شما آیا قیمت یک تی‌شرت در فروشگاهی ۱۰۰ متری در یک خیابان پرتردد با قیمت همان تی‌شرت در یک مغازه ۱۲ متری در طبقه چهارم یک بازارچه برابر است؟

آن فروشگاه یک صد متری حداقل ۵ برابر مغازه کوچک اجاره‌بها پرداخت می‌کند، طبیعی است که نباید آن تی‌شرت را به قیمت ارزانی به شما بفروشد. این یک واقعیت است؛ اما گاهی ما دچار هیجانات احساسی می‌شویم و با خرید از فروشگاه یک‌صد متری به دنبال اعتبار برای خود هستیم. پیشنهاد ما این است که اگر درآمد و پس انداز ناچیزی دارید این کار را نکنید.

#۹: از غذاهای خانگی بیشتر استفاده کنید

اگر کارمند هستید و معمولاً از بیرون ناهار می‌خرید، بهتر است بعضی روزها ناهار خود را از خانه بیاورید. همین‌طور اگر عادت به کافه گردی دارید، می‌توانید هرچند بار یک‌بار یک فلاکس چای از خانه بردارید و روی نیمکت‌های پارک‌های شهر با دوستانتان ملاقات کنید. این کار هزینه های خوردوخوراک شما را به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

چه دنبال راه‌هایی برای پس انداز خودکار باشید چه نباشید، استفاده از اینترنت برای پیدا کردن قیمت ها یا خریدهای هوشمندانه در این دوره محبوب شده است، به نظر ما راه‌های متعددی برای پس انداز  پول در جوانی و دهه سوم زندگی‌تان وجود دارد، کافی است همت کنید و آن‌ها را به کار بگیرید.

منبع:  مدیرمالی – پس انداز پول در جوانی

اگر سؤال یا نظری دارید درباره پس انداز پول در جوانی دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

2 در مورد “۹ راه غیر سنتی برای پس انداز پول در دهه سوم زندگی”

  1. سلام
    از اینکه مدیرمالی رو انتخاب کردید از شما سپاسگزاریم. برنامه ما برای انتشار محتوای آموزشی روند مشخصی رو طی میکنه، به این صورت که در دوره های آموزشی بیشتر به آموزش بورس و در مقالات بیشتر به آموزشی مدیریت سرمایه پرداخته میشه. در حال حاضر دوره های آموزشی اقتصادی در وب سایت قرار می گیرن که کاملاً مرتبط با بورس و سرمایه گذاری هستند.
    با این حال از روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت با دوره آموزشی آشنایی با ریسک و ریسک پذیری در خدمت شما هستیم.

  2. با سلام. مطالب کمی پیش پا افتاده شده اند. در گذشته مطالب بهتری را شاهد بودیم.
    آموزش بورس هم کاملا فراموش شده است. هدف بنده از بازدید این سایت یادگیری بورس بود، اما تا چند گام بیشتر پیش نرفتید و تنها نکات مقدماتی را ذکر کردید. امیدوارم در آینده مطالب بهتری را شاهد باشیم.
    با تشکر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.