چرا بازار سرمایه شکل گرفت؟

چرا بازار سرمایه شکل گرفته است؟ از مبادله کالا، فلزات و طلا گرفته تا اسکناس‌های کاغذی و کارت‌های بانکی، پول اگرچه در شکل‌های مختلف اما همیشه وجود داشته و مورد استفاده قرار گرفته است. پول به خاطر نیاز به مبادله محصولات و خدمات بین انسان‌ها به وجود آمد. مردم همیشه نیازهایی دارند. آن‌ها برای خوراکشان به غذا، برای پوشششان به لباس، برای شیک بودن به ماشین‌های متنوع و مدل‌بالا نیاز دارند. برخی از این نیازها در اولویت بالاتری هستند و برخی دیگر در اولویت پایین‌تر قرار دارند. به بیانی نیازهای نظیر نیاز به خوراک، پوشاک و مسکن نیازهایی واقعی و مابقی بیشتر شبیه «خواسته یا آرزوی» ما هستند که در صورت فراهم شدن امکانات به دنبال دسترسی به آن‌ها می‌رویم. به هر جهت مردم به دنبال راه‌هایی برای ارضای نیازهایشان هستند.

درگذشته‌های دور، مردم برای ارضای نیازهایشان، آنچه را که داشتند با آنچه موردنیازشان بود، مبادله کالا به کالا می‌کردند. بگذارید این‌گونه بگوییم که مثلاً شما یک بزغاله را در ازای یک گالن شیر با همسایه خود معاوضه می‌کردید؛ اما هر محصول یا خدمتی قابل مبادله نبود. برای مثال، شما نمی‌توانستید گندم تولیدی خود را درازای دریافت برق با کسی معاوضه کنید که به گندم احتیاجی نداشت. به همین جهت ما به سمت استفاده از پول گرایش یافتیم.

پول در حکم واسطه است و درواقع بین فروشندگان و خریداران اعتماد ایجاد می‌کند و از مبادله بین آن‌ها محافظت می‌کند.

همزمان با توسعه دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، معنا و هدف پول نیز از همین رویه پیروی کرده و توسعه یافت. ما دیگر در دنیایی زندگی نمی‌کنیم که در آن چوپانان گوسفندانشان را معامله می‌کنند. امروزه ما شرکت‌های چندملیتی داریم که میلیاردها دلار در اختیارشان قرار دارد. برای آنکه بتوانیم مسیر تکاملی پول را کنترل کنیم، نیازمند آن هستیم که آن را سازمان‌دهی کنیم و این سازمان‌دهی در صنعت مالی اتفاق می‌افتد.

به صنعت مالی خوش‌آمدید…

۰۱۸-managing-money-growth

به‌طور خلاصه، صنعت مالی به دنبال مدیریت پول است: اینکه چطور سرمایه گذاری کنیم تا ثروتمان رشد کند و بتوانیم بخشی از آن را برای نیازهای پیش‌بینی‌نشده کنار بگذاریم و پس‌انداز کنیم و درنهایت چطور خرجش کنیم.

بازار سرمایه در مرکزیت تمامی این عوامل قرار دارد، جایی که سرمایه گذاران و کسب‌وکارها به‌منظور مبادله ثروت حاضر می‌شوند و به ترتیبی که ذکر شد پولشان را مدیریت می‌کنند.

(پایان درس دوم دوره آموزشی ورود به بازار بورس – چرا بازار سرمایه شکل گرفت)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همینطور با اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

1 در مورد “چرا بازار سرمایه شکل گرفت؟”

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.