کارل ایکان: جنگجوی خستگی‌ناپذیر دنیای بورس

“پیشرفت و ترقی ایکان”… این عبارت در وال‌استریت زمانی به کار می‌رود که قیمت یک سهام به‌این‌علت افزایش می‌یابد که کارل ایکان (Carl Icahn) شروع به خرید سهام آن شرکت کرده است و عقیده دارد که شرکت از مدیریت ضعیف رنج می‌برد و باید اصلاحات اساسی در ساختار مدیریت آن صورت گیرد.

از اواسط دهه ۸۰ میلادی، ایکان جنگ‌های بزرگی با بسیاری از شرکت های آمریکایی داشته که بیشتر وقت‌ها منجر به کسب سود سرمایه قابل‌توجهی برای سهامداران این شرکت ها شده و البته ایکان را تبدیل به مولتی میلیاردری کرده که مجله فوربس (Forbes) او را به‌عنوان چهل و ششمین فرد ثروتمند سال ۲۰۰۸ معرفی می‌کند. ایکان یا به‌عنوان یکی از ظالم‌ترین مهاجمان به شرکت ها یا به‌عنوان یک نیروی مثبت برای افزایش فعالیت سهامداران شناخته می‌شود که سعی دارد سوءاستفاده‌های مدیریت شرکت های حریص و نالایق را اصلاح کند.

کارل ایکان در سال ۱۹۳۶ در شهر نیویورک آمریکا به دنیا آمد.

زندگی شخصی کارل ایکان

ایکان در یک خانواده از طبقه متوسط شهری در محله Far Rockaway واقع در کویینز در شهر نیویورک بزرگ شد. او با بورس تحصیلی به دانشگاه پرینستون رفت و در سال ۱۹۵۷ با مدرک فلسفه از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او به مدرسه پزشکی نیویورک رفت اما قبل از فارغ‌التحصیلی ترک تحصیل کرد. گفته‌ها حاکی از آن است که ایکان علاقه‌ای به اجساد مردگان نداشت.

او نخستین شغل خود را به‌عنوان معامله گر سهام در نیویورک و در شرکت Dreyfus & Company در سال ۱۹۶۱ به دست آورد. هفت سال بعد، او موقعیتی در بازار بورس سهام نیویورک به دست آورد و مسیر شغلی خود در حوزه مالی را آغاز کرد که بیشتر معامله اوراق قرضه بود؛ اما مدت‌زمان زیادی طول نکشید تا کارل ایکان به یک سرمایه گذار فعال و جنگجو تبدیل شود و شروع به استفاده از جایگاه مالکیت خود در شرکت های عمومی کند تا با اعمال تغییراتی در شرکت ها، ارزش سهام خود را افزایش دهد.

ایکان فعالیت‌های شرکتی خود را با جدیت در اواخر دهه ۷۰ آغاز کرد و با به دست گرفتن کنترل TWA در ۱۹۸۵ شرکت های بزرگ را هدف قرارداد. او کم‌کم به‌عنوان یک معامله گر سرسخت و استراتژیستی باهوش شناخته شد که شخصیت و سماجتش اغلب حریفان را پریشان می‌کرد.

کارل ایکان به خاطر موفقیت قابل‌توجهش تبدیل به یک انسان بشر دوست شد (خصوصاً با اهدائیاتش به دانشگاه خود یعنی پرینستون). بر این اساس، او تعداد زیادی از جوایز مدنی برای فعالیت‌ها و سهم اش در سلامت عمومی، تحقیقات پزشکی و خیریه‌های آموزشی را در منطقه نیویورک از آن خود کرد.

با این اوصاف، ایکان هنوز یک سرمایه گذار فعال است. مجله Time در تولد ۷۱ سالگی ایکان در فوریه ۲۰۰۷ مصاحبه‌ای با او انجام داد. وقتی از او راجع به بازنشستگی پرسیدند او پاسخ داد: «خب، تعداد زیادی از مدیرعاملان پیشنهاد میزبانی جشن بازنشستگی من را داده‌اند؛ اما من یک آدم رقابت‌طلب هستم که در کویینز بزرگ شدم. نمی‌توانم خودم را ببینم که بقیه عمرم را در فلوریدا در حال گلف بازی کردن هستم.»

گزارش شده که ایکان یک تیم بیست نفری تشکیل داده تا به او کمک کنند اهدافش را پیدا کند و به جنگ صلیبی با شرکت ها ادامه دهد و احتمالاً فعالیت‌های سرمایه گذاری خود را نیز دنبال کند.

روش سرمایه گذاری کارل ایکان

سرمایه گذار مشهور ویلبور راس (Wilbur Ross)، دوست قدیمی و رقیب معمول ایکان، در ماه می ۲۰۰۷ و در مقاله‌ای در مجله فورچن (Fortune) به ایکان این‌گونه اشاره می‌کند: «رقابت‌طلب‌ترین انسانی که من می‌شناسم… او به‌طور خاصی در ترساندن مردم و وادار کردن آن‌ها به عقب‌نشینی مهارت دارد.» برای بسیاری از مدیران اجرایی شرکت ها، این گفته به‌طور خلاصه‌ای سبک سرمایه گذاری و تجارت کارل ایکان را نمایش می‌دهد.

استراتژی ایکان شامل هدف قرار دادن شرکت‌هایی است که فکر می‌کند به شکل ضعیفی اداره می‌شوند و قیمت سهامشان زیر ارزش واقعی‌اش در حال معامله است. هنگامی‌که بازار با افت مواجه است، ایکان پیشرفت می‌کند و کسب‌وکارش سکه می‌شود؛ وقتی همه می‌فروشند، او شروع به خریدن می‌کند. او مالکیت کافی برای خود جمع می‌کند تا برای رسیدن به جایگاهی در هیئت مدیره بتواند لابی کند. معمولاً اولین تقاضای او عزل مدیرعامل و اغلب تقسیم شرکت به بخش‌های جدا و فروش آن‌هاست. حرفه‌ای‌های وال‌استریت می‌گویند بیشتر اوقات او موفق است، چون در دنیای بورس فردی مرعوب‌کننده و بی‌رحم است. او چنان به‌عنوان فردی پول‌ساز شناخته می‌شود که معمولاً مدیران سرمایه گذاری شروع به خرید سهام شرکتی می‌کنند که (چه ایکان موفق باشد یا نباشد) ایکان سهام آن را به قیمت سالمی رسانده و آن را ترک کرده است.

یک مثال کلاسیک این قضیه اصرار ایکان در سال ۲۰۰۶ برای برکناری مدیرعامل ریچارد پارسونز (Richard Parsons) و جدا کردن شرکت تایم وارنر (Time Warner) بود. ولی همه‌چیز آن‌طور که باید پیش نرفت. زمانی که در سال ۲۰۰۷ در مجله تایم از ایکان درباره شکست این تلاشش پرسیده شد، او گفت:«…دیک پارسونز موافقت کرد تا کاری که ما می‌خواستیم انجام دهد، بازخرید ۲۰ میلیارد دلار سهام. او به قولش عمل کرد و سهام ۳۰% رشد کرد. این اتفاق به سهامداران کمک کرد. صندوق پوشش ریسک ۲۵۰ میلیون دلار درآمد داشت. این راه خوبی برای شکست به‌حساب می‌آید.»

سبک سرمایه گذاری ایکان چگونه جواب داده است؟ یک گزارش مجله فورچون در سال ۲۰۰۷ گزارش کرد که: «در طول کمتر از سه سال حضور، صندوق پوشش ریسک شرکای ایکان درآمد سالیانه ۴۰ درصدی را گزارش داده است و بعد از کسر هزینه ها، سرمایه گذاران ۲۸ درصد سود به جیب زدند. این ۴۰ درصد بسیار بیشتر از بازده حدود ۱۳ درصدی شاخص S&P 500 و همچنین بازده ۱۲ درصد همه صندوق های پوشش ریسک دیگر را که توسط شرکت پژوهشی HedgeFund.net محاسبه شده است، شکست می‌دهد.»

برخی کتاب‌های کارل ایکان عبارت‌اند از:

«ایکانِ پادشاه» نوشته مارک استیونز (۱۹۹۳)

نقل‌قول‌های مهم کارل ایکان

من پول در می‌آورم. این کار هیچ ایرادی ندارد. این کاری است که می‌خواهم انجام دهم. این کاری است که به خاطرش اینجا هستم. چیزی که از آن لذت می‌برم.

مدیرعامل‌ها برای کارهای افتضاحشان حقوق می‌گیرند. اگر سیستم این‌قدر خراب نبود، افرادی مثل من این‌گونه پول در نمی‌آوردند.

وقتی بیشتر سرمایه گذار ها، شامل حرفه‌ای‌ها، همه بر روی چیزی به توافق می‌رسند، معمولاً در اشتباه هستند.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

3 در مورد “کارل ایکان: جنگجوی خستگی‌ناپذیر دنیای بورس”

  1. عبدالرضا علي پور

    بله کاملا درسته و با گفته شما موافق هستم ما هم در سرمایه گذاری شرکتهای با بنیاد قوی را به روش تکنیکال پس از اصلاح کامل ورود میکنیم ممنون

  2. سلام عبدالرضای عزیز
    با توجه به اینکه اقتصاد ایران تا حد زیادی دولتی است و نیروهای بازار سهم کمی در اداره اقتصاد دارند، تا به حال شاهد رشد نهادهای مالی نظیر بانکها و بورس نبوده ایم و عملکردهای مثبت کوتاه مدت معمولاً با تغییر دولتها و برنامه های اقتصادی آنها دچار نوسان می شود.
    ولی به این نکته توجه کنید: روشها و تصمیمات سرمایه گذاری درست، در هر اقتصادی نتیجه موفقیت آمیزی خواهند داشت. اینکه در بورس، بانک و یا مسکن سرمایه گذاری کنید چندان اهمیتی ندارد، مهم دیدگاه و برنامه ریزی بلندمدت شما برای بهره گیری هر چه بیشتر از دارایی های مالی خود است.
    با آرزوی موفقیت برای شما

  3. عبدالرضا علي پور

    سلام
    روش های سرمایه گذاری بلند مدت در اقتصاد های سالم با بهره کم بله خیلی خوب جواب میده در اقتصادی که بهره بانکی ۱ در صد و یا کمتر در سال دارند سود ۶ در صدی هم با سرمایه بالا عالیست ولی ایا ما نیز چنین اقتصادی داریم؟
    خیر اقتصادی که با بهره بانکی ۱۸ درصد و ۲۴ در صد اداره میشود و سود سهام شرکتهای ۱ تا ۱۰ در صد در سال چنین استراتژی های سرمایه گذاری را بر نمیتابد انهایی هم که چند برابر میشوند به دلیل تقاضای بالا هست که به صورت حبابی رشد میکنند

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.