کشش قیمت در اقتصاد به چه معناست؟

کشش قیمت مفهوم مهم دیگری از اقتصاد خرد است. کشش به بررسی حساسیت قیمت ها می‌پردازد. (این مفهوم هیچ ربطی به کش‌های پلاستیکی ظروف ماست قدیمی ندارد!)

منظور از حساسیت چیست؟ مگر قیمت ها هم حساس می‌شوند؟ بگذارید کمی بیشتر توضیح دهیم.

تا اینجا ما فقط یاد گرفته‌ایم که عرضه یا تقاضا تغییر می‌کند و موجب کاهش یا افزایش قیمت ها می‌شود، اما هنوز چیزی در مورد اینکه قیمت ها چقدر افزایش یا کاهش پیدا می‌کنند، چیزی نگفته‌ایم. آیا شما چیزی در این مورد میدانید؟

درواقع کشش قیمت به این سؤال پاسخ می‌دهد که با تغییر قیمت یک محصول، تقاضا برای آن چقدر تغییر می‌کند؟ محصولاتی که ضروری هستند به تغییرات قیمت حساسیت کمتری دارد. خب… دلیل آن‌هم واضح است، چون ما به آن‌ها نیاز واجب داریم. برای مثال، اگر قیمت آب به‌یک‌باره دو برابر شود، مقدار تقاضا و مصرف ما آن‌چنان تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد، چراکه ما برای ادامه حیاتمان به آب نیاز داریم. در عوض اگر قیمت عضویت یک‌ماهه باشگاه بدن‌سازی دو برابر شود، به‌احتمال‌زیاد تقاضا برای عضویت در باشگاه کاهش می‌یابد و شما به این فکر می‌کنید که برای تمرین یا به باشگاه دیگری بروید و یا از دستگاه‌هایی که شهرداری در پارک‌ها نصب کرده است، استفاده کنید! چراکه شما به باشگاه بدن‌سازی نیاز آن‌چنانی ندارید (مگر آنکه شما یک بدن‌ساز حرفه‌ای مثل آرنولد شوارتزنگر باشید!).

به‌این‌ترتیب کشش، مقیاس سنجش حساسیت (عدم حساسیت) قیمت است. محصولاتی که با توجه به قیمتشان نوسانات زیادی را در میزان تقاضا برای آن‌ها تجربه می‌کنند (مانند باشگاه‌های بدن‌سازی) با کشش هستند، از سویی دیگر، محصولاتی که با تغییر قیمتشان تغییر چندانی در تقاضایشان ایجاد نمی‌شود (مانند آب) و مردم همچنان به مصرفشان ادامه می‌دهند، کالاهای بی کشش گفته می‌شود. تصاویر زیر به شما کمک می‌کند تا تفاوت بین تقاضای با کشش و تقاضای بی کشش را بهتر درک کنید.

تقاضای با کشش

تقاضای بی کشش

خب همه این حرف‌ها چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد؟

سؤال بسیار خوب و به‌جایی است. باید توجه داشته باشیم که با قوی‌تر شدن اقتصاد و افزایش درآمد مردم، محصولات بی کشش بیش‌تر می‌شوند چراکه افراد تمایل دارند بیشتر خرج کنند. دقیقاً عکس این موضوع برای یک اقتصاد انقباضی و تحت‌فشار صدق می‌کند. زمانی که اقتصاد حال‌وروز خوبی ندارد و افراد درآمد کمتری دارند، تمایل کمتری به خرید دارند؛ بنابراین محصولات بیشتری باکشش می‌شوند و تنها اقلام ضروری بی کشش هستند.

این موضوع کاربرد مهمی در بازار سهام دارد. شرکتی که اقلام ضروری مانند شیر، شامپو و دارو می‌فروشد، نسبت به شرکتی که لوازم الکترونیکی می‌فروشد، کمتر از رکودهای اقتصادی صدمه می‌بیند؛ بنابراین شرکت‌هایی که کالاهای بی کشش می‌فروشند، سهامی امن‌تر برای سرمایه گذاران ریسک گریز هستند.

(پایان درس ششم دوره آموزشی اقتصاد چیست)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.