در بورس همه‌چیز تغییر می‌کند، شما هم همگام با تغییرات بورس، تغییر کنید!

همه‌چیز تغییر می‌کند؛ طبیعت، مردم، دولت‌ها، افکار و عقاید و حتی سرمایه گذاری‌ها. سهامی که شما ۲ سال پیش خریدید شاید دیگر در استراتژی سرمایه گذاری امروز شما جایی نداشته باشد. قهرمانان دیروز شاید بازندگان امروز باشند! حواستان هست؟ شما باید حداقل یک‌بار در سال احساسات و عواطف خود را کنار بگذارید و با عقل و منطق مروری عمیق نسبت به سبد سهامتان داشته باشید.

یک قاعده کلی آن است که از خودتان این سؤال را بپرسید: «اگر قرار بود دوباره این سهم را بخرم، آیا با شرایط فعلی امروز بازهم حاضر به خرید آن بودم؟» اگر پاسخ مثبت است… خوش به حالتان! این سهم را نگه دارید؛ اما اگر پاسخ منفی است… بهتر است درباره فروش این سهم و خرید سهمی که جذابیت بیشتری دارد، جدی‌تر فکر کنید، یا حداقل می‌توانید با خرید سهام شرکت‌های دیگر نسبت این سهم در پرتفوی‌تان را کاهش دهید.

آیا آماده ورود به بازار سهام شده‌اید؟

خب، ما مروری بر مقدمات سهام داشتیم و اکنون می‌دانیم که سهام چیست. برخی از مواردی که راجع به آن‌ها صحبت کردیم در زیر آمده است:

  • سهم نشان‌دهنده مالکیت صاحب آن در شرکت است.
  • خرید سهم یک شرکت باعث می‌شود که شما مالک بخشی از آن شرکت شوید.
  • شما از دو طریق می‌توانید با استفاده از سهام کسب درآمد کنید: افزایش قیمت سهم و دریافت سود نقدی سالیانه از شرکت.
  • یک پرتفوی متنوع می‌تواند ریسک سرمایه گذاری شما را کاهش دهد.

خب مرحله بعد چیست؟

اکنون شما مجهز به دانش اولیه لازم برای آغاز به کار در بازار بورس هستید. حالا باید جزئیات بیشتری را دراین‌باره بیاموزید. گام بعدی شیرجه زدن در استخری از سهام است. اگر ندانید که عمق این استخر چقدر است ممکن است سرتان با کف سنگی‌اش برخورد کند و حسابی درد بگیرد. در دوره های آموزشی دیگر مدیرمالی به شما یاد می‌دهیم چطور ابتدا عمق را تخمین بزنید و سپس شیرجه بروید.

با ما همراه باشید.

(پایان درس یازدهم و پایانی دوره آموزشی آشنایی با سهام)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همینطور با اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.