عملکرد شرکت وارن بافت در برابر شاخص S&P – مطالعه موردی

آیا چیزی در مورد عملکرد شرکت وارن بافت می دانید؟ سرمایه گذار مشهور وارن بافت به‌هیچ‌وجه درباره عملکرد خود در قیاس با شاخص ها اظهار شرم نمی‌کند. او هرساله نامه‌ای به سرمایه گذاران شرکتش می‌نویسد و در این نامه همیشه بازده شرکت خود را با بازده شاخص S&P 500 مقایسه می‌کند. به دلایل موثق تا سال ۲۰۱۳، بازده شرکت او در ۲۰ سال گذشته ۴ برابر بهتر از بازده شاخص S&P بوده است.

آیا فکر می‌کنید بازده خوبی بوده است و اگر امکانش را داشتید سهام این شرکت را می‌خریدید؟ حتماً!

تمام کاری که باید انجام بدهید آن است که سهام این شرکت به ارزش هر سهم ۲۰۹۰۰۰ دلار (اشتباه تایپی نیست می‌توانید در گوگل جستجو کنید) را بخرید. (در تاریخ ۲۶ ژوئن سال ۲۰۱۵)

در اینجا می‌خواهیم نگاهی به اختلاف بازده به‌دست‌آمده توسط شرکت آقای بافت به نام Berkshire Hathaway و شاخص S&P 500 در بازه ۲۰ ساله بیندازیم.

 شرکت آقای بافت به نام Berkshire Hathaway

توجه داشته باشید که در سال ۱۹۹۹ شاخص S&P با اختلافی ۲۰ درصدی شرکت وارن بافت را شکست داده است. سال بعد درحالی‌که شاخص سقوط ۹٫۱ درصدی را تجربه می‌کرد، شرکت وارن بافت سود خیلی خوبی به دست آورد. این سقوط می‌تواند با ترکیدن حباب فنّاورانه در سال ۲۰۰۰ ارتباط داشته باشد. درواقع شاخص S&P در سال ۱۹۹۹ نشانگر حباب بازار فنّاورانه بود. این حباب بر روی شرکت Berkshire Hathaway تأثیر نگذاشت، چراکه بافت همیشه بیان می‌کرد که در سهام شرکت های فنّاورانه سرمایه گذاری نخواهد کرد. با مطالعه مقاله “آیا می‌دانید وارن بافت چگونه ثروتمند شد؟” اطلاعات بیشتری در مورد او و روش سرمایه گذاری اش به دست آورید.

نکته مهم

ما در مثال فوق، از نمونه خارجی استفاده کردیم تا کاربرد شاخص را به‌وضوح درک کنید. به این صورت نگاه کردن به روند شاخص کل می‌تواند به شما کمک کند تا تأثیر اخبار بر بازار را بهتر بفهمید. در مثال بالا، شما می‌توانید گودال‌های عمیق به وجود آمده در شاخص S&P 500 را در سال‌های ۲۰۰۰ (ترکیدن حباب شرکت های فنّاورانه) و ۲۰۰۸ (سال بحران بزرگ مالی در آمریکا) مشاهده کنید.

شاخص S&P

جمع بندی: چند نکته بسیار مهم شاخص ها

تمام آنچه برای شروع لازم بود در مورد شاخص ها بدانید، یاد گرفتید، عملکرد شرکت وارن بافت هم کمک کرد تا درک عمیق تری نسبت به شاخص ها پیدا کنید؛ اما قبل از اینکه پرونده این دوره آموزشی  را ببندیم، بهتر است نکات مهم زیر را باهم مرور کنیم.

  1. شاخص ها نشان‌دهنده میانگین تغییرات سهام هستند. چنانچه شاخصی ۱۰ درصد رشد داشته باشد، به این معنی نیست که همه شرکت های موجود در شاخص باید ۱۰ درصد رشد داشته باشند. بلکه ممکن است برخی سهام رشد بیشتر، برخی رشد کمتر و برخی نیاز زیان کرده باشند؛ اما میانگین همه آن‌ها ۱۰ درصد است.
  2. شاخص ها معیاری برای سنجش عملکرد شما هستند. فرقی نمی‌کند که شما چه استراتژی برای سرمایه گذاری خود دارید. شاخص ها کار خودشان را می‌کنند اما فراموش نکنید که دیدتان بلندمدت باشد. عملکرد شرکت وارن بافت برخی مهروموم‌ها بسیار ضعیف‌تر از رشد شاخص بود؛ اما درنهایت توانست شاخص را شکست دهد!
  3. وقتی می‌شنوید که گفته می‌شود بازار ۲% رشد داشت، این جمله به یکی از شاخص های سنجش عملکرد بازار اشاره دارد.
  4. شما می‌توانید اطلاعات موردنیاز در مورد همه شاخص ها را در وب‌سایت بورس اوراق بهادار تهران به آدرس irbourse.com به دست آورید.
  5. هیچ‌وقت از یک شاخص برای تصمیم‌گیری در مورد یک سرمایه گذاری استفاده نکنید. معیارهای دیگری هم هستند که باید آن‌ها را مدنظر قرار دهید.

حالا دیگر مطمئن هستیم که شما همه نکات ضروری در مورد شاخص ها و کاربردهای آن را می‌دانید.

موفق باشید و به آموزش خود ادامه دهید.

(پایان درس ششم و پایانی دوره آموزشی آشنایی با شاخص ها)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

2 در مورد “عملکرد شرکت وارن بافت در برابر شاخص S&P – مطالعه موردی (درس آخر)”

  1. مطلب بسیار خوبی رو به اشتراک گذاشتید، از شما به خاطر این مطلب تشکر می کنم.
    این مطلب بسیار کاربردی بوده و اهمیت دارد.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.