چگونه می توانیم به مقابله با تورم بپردازیم؟

سرمایه گذاران برای محافظت خود در برابر افزایش قیمت ها و مقابله با تورم چندین انتخاب پیش روی خود دارند؛ اما قبل از ارائه آن پیشنهادها بهتر است سری به مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده بزنیم. این مطالعه به بررسی بازارهای مالی و نرخ رشد هریک از این بازارها بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ پرداخته است. نتایج حاصل از آن در نمودار زیر نشان داده شده است:

مقابل تورم

همان‌طور که در نمودار فوق می‌بینید، از سال ۸۰ تا ۹۰، سکه طلا، بازار بورس و دلار نرخ رشد بیشتری نسبت به شاخص قیمت ها یا تورم داشته‌اند؛ بنابراین با مطالعه گذشته، برخی اقداماتی را که شما برای غلبه بر تورم و پیشی گرفتن از آن می‌توانید انجام دهید، مطرح می‌کنیم:

  1. در بورس سرمایه گذاری کنید:

بازار بورس این امکان را به شما می‌دهد که با حداقل سرمایه وارد آن شوید و با سرمایه گذاری در شرکت‌ها علاوه بر مشارکت فعال در اقتصاد کشور، سود مناسبی را هم به دست آورید. بخشی از سودی که در بورس به دست می‌آورید شامل سود نقدی است که سالانه توسط شرکت‌ها به سهامدارانشان پرداخت می‌شود. بخشی دیگر نیز درنتیجه افزایش قیمت سهام شرکت عاید شما می‌شود. تاریخچه بازار بورس در همه کشورها نشان داده است که شاخص‌های بورسی با اختلاف بسیار توانسته‌اند شاخص قیمت و تورم را در آن کشور شکست دهند. (اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه احتیاج دارید می‌توانید به دوره آموزشی ورود به بازار سهام رجوع کنید)

  1. سکه طلا بخرید:

بازار سکه نیز در کشور ما همیشه داغ بوده است. افزایش قیمت سکه در سال‌های اخیر دو دلیل اصلی دارد. یکی افزایش قیمت جهانی طلا است و دیگری افزایش قیمت دلار. این دو باعث شده که قیمت سکه با نرخ رشد سریع‌تری نسبت به سایر رقبا، افزایش بیابد. یکی از نقاط ضعف سرمایه گذاری در سکه نسبت به بورس این است که شما با خرید سکه هیچ سود ماهیانه یا سالیانه‌ای دریافت نمی‌کنید و تنها با فروش سکه‌های خود می‌توانید به پول نقد برسید.

  1. دلار بخرید:

تورم بالا باعث کاهش قدرت خرید پول ملی می‌شود. برای مثال اگر میانگین تورم در کشور ۲۰ درصد باشد، این بدان معنا است که ارزش واقعی ۱۰۰۰ تومان امروز در سال آینده چیزی در حدود ۸۰۰ تومان خواهد بود. حال اگر نرخ تورم کشور ۲ درصد بود چه اتفاقی می‌افتاد؟ در آن صورت ارزش واقعی ۱۰۰۰ تومان امروز در سال آینده ۹۸۰ تومان می‌شد. اختلاف بین ۸۰۰ تومان و ۹۸۰ تومان نشان‌دهنده تورم است؛ بنابراین اگر شما پس‌انداز ریال خود را تبدیل به دلار کنید، می‌توانید تا حدودی ارزش پس‌انداز خود را حفظ کنید. چراکه نرخ تورم در ایران بیشتر از ۲۰ درصد، اما در کشور آمریکا چیزی در حدود ۳ درصد است.

بنابراین شما با به کارگیری این آمار و ارقام می‌توانید به مقابله با تورم بپردازید و احتمالاً آن را شکست دهید.

جمع‌بندی دوره آموزشی

مقابله با تورم

تورم هیچ‌گاه بهترین دوست شما باقی نخواهد ماند؛ اما همان‌گونه که در این فصل هم دیدیم چندین راه وجود دارد تا شما بتوانید از تورم بهره لازم را ببرید. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از نرخ تورم رسمی کشور مطلع شوید. به خاطر داشته باشید که ارزش سرمایه گذاری خود را به‌صورت دوره‌ای محاسبه کنید و با نرخ تورم در همان دوره مقایسه کنید. چنانچه بتوانید عملکردی بهتری از نرخ رشد تورم داشته باشید و با خرید دارایی‌هایی که پیش‌تر ذکر شد از ارزش سرمایه خود محافظت کنید، مطمئناً دوران خوبی را در زمان بازنشستگی سپری خواهید کرد.

(پایان درس پنجم و پایانی دوره آموزشی تورم چیست)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری درباره مقابله با تورم دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

6 در مورد “مقابله با تورم: چگونه از تورم پیشی بگیریم و آن را شکست دهیم؟”

  1. سلام آقای انوری گرامی
    بله. هر دارایی فیزیکی غیر از پول نقد به ریال میتوانید ارزش سرمایه شما را حفظ کند. ملک و زمین هم با توجه به اینکه ارزش آنها با توجه به تورم تعدیل میشود، گزینه های خوبی برای حفظ ارزش پول هستند.
    موفق باشید

  2. سلام باسپاس از شما به نظر شما از نظر اقتصادی خرید زمین یا آپارنتمان هم با توجه به افزایش قیمت میتونه گزینه مناسبی برای حفظ ارزش سرمایه باشه یا نه لطفا توضیح کامل بفرمایید

  3. خیلی ممنون از توضیح گویا و روانتون
    ‍بهتر که ارزیابی سرمایه گذاری واسه چه دوره هایی باشه؟؟ماهیانه سالیانه یا هفتگی؟

  4. سلام
    فرض کنید شما پولتان را در بانک سپرده گذاری کرده اید و بانک به شما ۲۰ درصد سود به صورت سالیانه پرداخت میکند. در طی همین دوره، نرخ تورم ۲۵ درصد است. در این صورت عملکرد شما منفی بوده و سرمایه شما افت کرده است. لذا فقط نباید به نرخ رشد سرمایه گذاری توجه کنید. بلکه آن را با نرخ تورم مقایسه کنید و ببینید آیا عملکرد شما مثبت بوده یا خیر

  5. به خاطر داشته باشید که ارزش سرمایه گذاری خود را به‌صورت دوره‌ای محاسبه کنید و با نرخ تورم در همان دوره مقایسه کنید.
    مدیر مالی محترم خواهش میکنم در مورد این جمله کمی بیشتر توضیح بدهید

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.