بازه روزانه – بازه سالانه : هر یک به چه معنا هستند؟

در ادامه ما به دو بازه زمانی برای اطلاعات سهام نگاهی خواهیم انداخت. بازه روزانه و بازه سالانه به ما کمک می‌کنند تا نوسانات قیمت سهم در کوتاه‌مدت و بلندمدت را بفهمیم. بگذارید نگاهی بیندازیم:

بازه قیمت روزانه

بازه روزانه

بازه روزانه دو عدد را نشان می‌دهد. اولین عدد برابر است با ۲۳۸۶ ریال، کمترین قیمتی است که سهم شرکت در آن روز معامله ‌شده است. همین‌طور دومین عدد نشانگر بیشترین قیمتی است که سهم در آن به فروش رسیده است و در اینجا برابر است با ۲۴۵۰ ریال. درواقع بازه زمانی روزانه نشان می‌دهد که چقدر نوسان در بازار امروز وجود داشته است. البته باید به این نکته توجه کنید که حد نوسان قیمت در بورس اوراق بهادار تهران ۵ درصد است و هیچ سهمی نمی‌تواند روزانه بیشتر از ۵ درصد نوسان قیمت داشته باشد.

نکته: اگر بازه روزانه بیشتر از حد طبیعی است، معمولاً نشان‌دهنده آن است که امری غیرعادی در حال وقوع است. درنتیجه تحقیق بیشتری نیاز دارد.

بازه سالانه

این بازه تا حد زیادی شبیه با بازه روزانه است. عدد اول نشانگر کمترین میزانی است که سهام شرکت در ۵۲ هفته گذشته مبادله شده است و دومین عدد بیانگر بیشترین قیمتی است که این سهم در آن خریدوفروش شده است. با مطابقت دادن قیمت امروز با بازه سالاانه سهم، می‌توانید به‌خوبی درک کنید که قیمت سهام چه سمت و سویی دارد.

نکته: اگر قیمت شرکت به بالاترین سطح خود در سال گذشته رسیده است باید مراقب باشید. این اتفاق می‌تواند به این معنی باشد که روند قیمت‌ها ممکن است همچنان صعودی باشد، یا به‌احتمال‌زیاد ممکن است روندی معکوس در همین نزدیکی در حال وقوع باشد. شما باید تحقیقات جدی‌تری انجام دهید تا اشراف کامل به قیمت سهامتان پیدا کنید.

(پایان درس چهارم دوره آموزشی آشنایی با اطلاعات نمادها)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.