با خوردن بستنی هم می‌شود سود کرد!

فرض کنید که شما به‌شدت عاشق بستنی هستید و هرروز یک عدد بستنی از شرکت فرضی آیسی می‌خرید. برای آنکه بتوانید بستنی موردنظرتان را تهیه کنید شما به پول نیاز دارید؛ اما نمی‌خواهید پول خرید بستنی را از درآمد ماهیانه‌تان پرداخت کنید. با خود فکر می‌کنید که ای‌ کاش درآمد دیگری داشتم تا بتوانم به‌راحتی پول بستنی را پرداخت کنم. اگر می‌توانستید هرروز یک خبر در مورد بستنی بنویسید و به ازای آن یک بستنی بگیرید، چقدر خوب می‌شد، اما افسوس که در دنیای واقعی چنین اتفاقی به‌سختی امکان‌پذیر است. راه بهتر سرمایه گذاری در بورس است. به همین جهت تصمیم می‌گیرید که با سرمایه گذاری در بازار سهام، درآمد بیشتری به دست بیاورید.

از طرفی صاحبان شرکت آیسی می‌دانند که شما و هزاران نفر دیگر در سراسر ایران هرروز یک عدد بستنی می‌خورید. به همین دلیل برای آنکه بتوانند به تقاضای در حال رشد شما پاسخ دهند نیاز دارند که کسب‌وکارشان را توسعه دهند؛ آن‌ها برای این کار به پول نیاز دارند. شرکت باید شیر بیشتری بخرد، کارکنان بیشتری استخدام کند، ماشین‌های حمل بستنی بیشتری کرایه کند و بسیاری کارهای هزینه‌بر دیگری را انجام دهد. خب، آن‌ها برای آنکه این‌همه هزینه را تأمین کنند، دو راه دارند. یا به سراغ بانک‌ها بروند و وام بگیرند، یا سهام خود را در بازار بورس به سرمایه گذاران عرضه کنند و سرمایه جدید جذب کنند. عرضه سهام به این معنی است که مدیران، شرکت آیسی را به میلیون‌ها قسمت تقسیم می‌کنند و هر بخش از شرکت را که بانام سهم شناخته می‌شود به سرمایه گذاران می‌فروشند.

ازآنجایی‌که شما عاشق بستنی شرکت آیسی هستید، امیدوارید که شرکت آیسی بتواند به‌خوبی رشد کند و تقاضای افراد بیشتری را پاسخ دهد. شما همین‌طور پیش‌بینی می‌کنیم که شرکت آیسی شیر تازه خواهد خرید، نیروی کار ماهر استخدام خواهد کرد و مغازه‌های جدید و زیبایی افتتاح می‌کند. به‌این‌ترتیب تصمیم می‌گیرید که سهام آن را بخرید و به عبارتی مالک بخش کوچکی از شرکت شوید. اگر شرکت آیسی رشد کند و پول بیشتری به دست بیاورد، ثروت شما هم در کنار آن رشد خواهد کرد. همچنین بخشی از سود سالیانه شرکت به شما می‌رسد. با این کار شما هم بستنی می‌خورید و هم پولی را که بابت خرید بستنی به شرکت آیسی پرداخت می‌کنیم، درنهایت در قالب سود سهام به شما بازمی‌گردد.

اکنون بگذارید نگاهی به‌جایی داشته باشیم که روزانه میلیون‌ها مبادله سهم در آن اتفاق می‌افتد: منظورمان بازار بورس است.

(پایان درس چهارم دوره آموزشی ورود به بازار بورس)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همینطور با اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.