مزایا و معایب عرضه اولیه برای سرمایه گذاران

خب… بهتر است از نقش خود به‌عنوان رئیس شرکت خصوصی خارج شوید و نقش یک سرمایه گذار را بازی کنید که قصد دارد سهام شرکت تازه‌وارد در عرضه اولیه را بخرد. به نظر شما مزایا و معایب عرضه اولیه برای سرمایه گذاران چیست؟

خیلی عالی است… برای خرید سهام شرکت های تازه‌وارد شما دو انتخاب دارید:

یا اینکه قبل از شروع عرضه اولیه اقدام کنید و سفارش خرید سهم در عرضه اولیه را به کارگزار خود بدهید.

یا صبر کنید سهام عرضه شود و عکس‌العمل سایر سرمایه گذاران نسبت به سهم را مشاهده کنید. درصورتی‌که عکس‌العمل مثبت بود، اقدام به خرید سهم کنید.

در اینجا به برخی مزایا و معایب عرضه اولیه برای سرمایه گذاران و خرید سهام در عرضه اولیه می‌پردازیم:

مزایا عرضه اولیه برای سرمایه گذاران

  • شما وارد زمین‌بازی با شرکت های جدیدی می‌شوید که اغلب چشم‌انداز رشد قوی دارند و با سرمایه گذاری در این شرکت ها می‌توانید سود بسیار خوبی به دست آورید. سهامداران آمریکایی میگویند اگر پدربزرگان ما در سال ۱۹۱۹ تنها به‌اندازه ۴۰ دلار سهام کوکاکولا می‌خریدند، سهامشان الآن تقریباً ۱۰ میلیون دلار ارزش داشت!
  • عرضه های اولیه به‌گونه‌ای قیمت‌گذاری می‌شوند که جذاب باشند و خریداران از سرمایه گذاری خود سود ببرند، به‌این‌ترتیب اغلب در روزهای اولیه عرضه، سهام با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شود. بر اساس تحقیقی که در سال ۹۲ در بورس اوراق بهادار تهران انجام شد، میانگین بازده بیست‌روزه عرضه های اولیه ۱۶ شرکت در ایران برابر با ۲۵/۶۸ درصد می‌باشد. به نظر این سود برای چند روز چندان بد نیست!

معایب عرضه اولیه برای سرمایه گذاران

  • در یک عرضه اولیه نمی‌توانید تعداد زیادی سهام بخرید، چراکه محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد.
  • سهام برخی شرکت ها در عرضه اولیه بیش‌ازحد گران می‌شوند. این سهام ممکن است روزهای اول روند صعودی داشته باشند اما در روزهای بعدی سقوط را تجربه کنند.
  • شما نمی‌توانید درباره سهامی که عرضه اولیه می‌شوند همچون سهامی که چندین سال در بورس فعالیت می‌کنند تحقیق کنید و اطلاعات به دست آورید.
  • برخی اوقات مالکان یا کارکنان شرکت از این فرصت استفاده می‌کنند تا سهام خود را بفروشند و به‌این‌ترتیب موجب کاهش یافتن قیمت می‌شوند.

مهم‌ترین نکته ‌اینجاست. همان تحقیق که در سال ۹۲ نشان داد میانگین بازده بیست‌روزه سهام شرکت های عرضه اولیه‌ای، ۲۵/۶۸ درصد است، به ما می‌گوید که بازده برخی سهام منفی بوده و قیمت آن‌ها بیشتر از ۳۰ درصد کاهش داشته است. پس حسابی مراقب باشید و همه جوانب را مدنظر قرار دهید.

برای دانلود منبع گفته شده در بالا اینجا کلیک کنید.

(پایان درس چهارم دوره آموزشی آشنایی با عرضه عمومی اولیه)منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.