چرا حجم معاملات سهم مهم است؟

آخرین موردی که ما در ارتباطات با اطلاعات سهام بحث خواهیم کرد، حجم معاملات است. حجم معاملات نشان‌دهنده میزان توجه و علاقه سرمایه‌گذاران به سهام شرکت است. چنانچه حجم معاملات بالا باشد، به این معنی است که سهام مدام خریدوفروش می‌شود و نقدشوندگی بالایی دارد. بهتر است نگاهی به آمار شرکت موردبررسی‌مان بیندازیم.

آیا گرفتن سود شرکت شما را خوشحال میکند؟

حجم معاملات امروز سهم در حدود ۲۲ میلیون سهم و میانگین ماهانه حجم معاملات در حدود ۱۰ میلیون سهم است. همان‌طور که می‌بینید مقایسه این دو عدد، این پیغام را می‌رساند که اقبال عمومی بازار نسبت به سهام شرکت بیشتر شده و احتمال افزایش قیمت در روزهای آتی وجود دارد.

نکته: توجه کنید که هیچ‌گاه با مشاهده یک یا دو عدد نسبت به خرید یا فروش سهم تصمیم نگیرید. تحلیل شما باید جامع و کامل باشد.

جمع بندی: حالا نوبت شماست!

• آمار مربوط به سهام می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی درباره عملکرد هر سهم به شما بدهد.

به شما تبریک می‌گوییم! اکنون شما می‌توانید فهم صحیحی از اطلاعات سهام داشته باشید. در اینجا به برخی از مواردی که در این دوره آموزشی به آن‌ها اشاره کردیم، می‌پردازیم:

نکات

  • آمار مربوط به سهام می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی درباره عملکرد هر سهم به شما بدهد.
  • قیمت پایانی، قیمت آغازین و قیمت پایانی دیروز، قیمت‌هایی را نشان می‌دهند که سهام در ۲۴ ساعت گذشته در آن‌ها معامله‌شده است.
  • بازه‌های زمانی روزانه و سالانه به شما نشان می‌دهند که قیمت سهام در کوتاه‌مدت و بلندمدت چقدر نوسان داشته است.
  • ارزش بازار عبارت است از قیمت سهم ضرب در تعداد سهام شرکت.
  • نسبت P/E مقیاسی نسبی برای سنجش میزان گران بودن یا ارزان بودن سهام است.
  • سود تقسیمی عبارت است از میزان سود سهام شرکت که به شکل نقدی به سهامداران داده می‌شود.
  • حجم معاملات هم نشان‌دهنده قدرت نقدشوندگی سهام است.

 با آرزوی موفقیت برای شما

(پایان درس هفتم و پایانی دوره آموزشی آشنایی با اطلاعات نمادها)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

6 در مورد “حجم معاملات سهم چرا مهم است؟”

  1. سلام
    بسیار سپاسگزارم ازاطلاع رسانی جامع وکاملتان درعین ساده بودن متن برای فهم ویادگیری همه اقشار

  2. سلام رکسانا عزیز
    وقتی حجم معاملات سهم را در قیمت آن ضرب کنیم، حجم ریالی معاملات به دست می آید، که در واقع حجم ریالی معاملات گفته نمیشود بلکه به آن ارزش معاملات میگویند.
    با ارزوی موفقیت برای شما

  3. سلام
    ممنون از توضیحاتتون
    حجم ریالی معاملات هم میشه تعریف کنین لطفا ؟

  4. سلام سپهر عزیز
    تصمیم خیلی خوبی گرفتید و امیدواریم بتونیم با تهیه آموزشهای متنوع و کاربردی نیاز شما و سایر کاربران گرامی مدیرمالی رو اونطور که شایسته شما باشه پاسخ بدیم.
    ممنون که ایراد موجود رو به ما گزارش دادید. ما لینک موجود در اون صفحه رو اصلاح کردیم.

  5. سپهر آقاحسینی

    بسیار متشکریم از زحمات بی دریغ شما. من که برای خودم برنامه ریزی کرده ام هر روز به سایت شما سر بزنم و بجای وقت گذاری و وب گردی از مطالب ارزشمند شما استفاده کنم تا بتونم سرمایه گذاری هوشمندانه ای آغاز کنم که برای من بعنوان یک جوان تازه فارغ التحصیل ضروری است.

    لازم به ذکر است که لینک گام ششم: سود شرکت و نسبت قیمت به سهام: دو مؤلفه مهم انتخاب مشکل دارد و به صفحه اول دوره ارجاع داده می شود. هرچند قبلا مقالات شما را در این زمینه مطالعه کردم اما خواستم اطلاع داده باشم تا نسبت به ویرایش آن اقدام نمایید. تشکر فراوان

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.