چطور درآمد و ثروت خود را افزایش دهید؟

امیدواریم که تا اینجای کار پر انرژی به تکالیف خود ادامه داده باشید و امروز که ما مجدد با شما هستیم، گام های نخست را برای محاسبه درآمدها و هزینه های روزانه و ماهانه و همینطور میزان دارایی ها و بدهی های خود برداشته باشید.

همانطور که در جلسات قبلی توضیح دادیم، شما میتوانید با نصب یک اپلیکیشن حسابداری شخصی بر روی گوشی تلفن همراه خود، هر روز و هر لحظه که هزینه یا درآمدی اتفاق افتاد، آن را ثبت کنید و هر موقع که خواستید گزارش گیری کنید. این کار دید روشنی در مورد وضعیت مالی فعلی به شما می دهد.

در درس قبلی ما در مورد ثروت خالص صحبت کردیم. آیا به خاطر می آورید که چگونه می توانید ثروت خالص خود را حساب کنید؟

درست است… کافیست همه بدهی و قرض های خود به دوستان و آشنایان را از همه دارایی های خود کم کنید تا ثروت خالص شما به دست بیاید. (اگر فراموش کردید یا هنوز وقت نکردید درس قبلی را مطالعه کنید می توانید اینجا، با نحوه محاسبه ثروت خالص آشنا شوید.)

محاسبه ثروت یا ارزش خالص به شما اطلاعات زیادی می دهد که واقعاً صاحب چه چیزهایی هستید و آیا امروز در بازه مثبت ثروت قرار دارید یا بازه منفی آن!

اگر به تازگی دانشگاه یا سربازی را به اتمام رسانده اید، احتمالاً ارزش خالص شما چیزی در حدود صفر است و باید تلاش کنید سال به سال دارایی های خود را بیشتر کنید و بدهی های خود را افزایش ندهید.

اگر به تازگی ازدواج کرده اید، احتمالاً مجبور شده اید برای تقبل هزینه های عروسی و همینطور تأمین مسکن زیر بار انواع وام ها و بدهی ها بروید. بنابراین ارزش خالص شما منفی است… پس باید تلاش کنید با کاهش بدهی ها، خود را به محدوده سفید برسانید.

همانطور که در دو مثال فوق دیدید ثروت خالص از دو راه افزایش می یابد، یکی افزایش دارایی ها و دیگری کاهش بدهی ها… اگر فرد متعهدی باشید احتمالاً کاهش قرض و بدهی برایتان از اولویت بالاتری نسبت به افزایش دارایی ها برخوردار است.

پس ما هم نخست به سراغ کاهش بدهی ها می رویم. در مقاله ای که به همین منظور برای شما آماده کرده ایم، توضیحات بیشتری در مورد ارزش خالص به شما ارائه می کنیم و راه حل هایی را برای کاهش بدهی ها و حداکثر کردن ارزش خود ارائه میکنیم.

لطفا این مقاله کاهش بدهی ها را مطالعه کنید و در قسمت نظرات، برای ما از تجربیات خود در این باره بگویید.

همزمان با کاهش بدهی ها باید فکری برای افزایش درآمد خود نیز کنید. اگر درآمد کمی دارید، نباید دست روی دست بگذارید و به شرایط فعلی عادت کنید. بلکه باید تلاش کنید تا درآمدتان افزایش پیدا کند. به‌طورکلی سه راهکار اصلی برای افزایش درآمد و عایدی وجود دارد.

اولین راهکار را قبلاً به شما توضیح دادیم. همین‌که شما بتوانید هزینه‌های خود را کاهش دهید و پول بیشتری پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنید، سود بیشتری به دست می‌آورید و عایدی بیشتری هم خواهید داشت.

استفاده از همین روش‌های ساده به شما کمک می‌کند که حداقل در ماه صد هزار تومان کمتر خرج کنید. حالا اگر این صد هزار تومان را جایی مثل بیمه عمر پس‌انداز کنید بعد از ۱۰ یا ۱۵ سال چه سرمایه بزرگی خواهید داشت…

دومین راهکار، سرمایه‌گذاری پولهایی است که جمع می کنید. ما فعلاً قصد نداریم در این مورد چیزی بگوییم و سومین راهکار که به‌صورت مستقیم به افزایش درآمد اشاره دارد، تولید درآمد اضافی است؛ اما چطور؟

نخستین کاری که شما لازم است انجام دهید این است که سری به وب سایت پونیشا بزنید. پونیشا یک بازار کار آنلاین است که افراد با مهارت، پروژه‌های دیگران را انجام می‌دهند و درآمد کسب می‌کنند.

شما حتماً مهارتی دارید که دیگران ندارند. پس چرا در اوقات فراغت و بیکاری این مهارت را تبدیل به درآمد نمی‌کنید؟ پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به پروژه‌های پونیشا بیندازید و ببینید کارفرمایان به چه افرادی نیاز دارند. اگر شما می‌توانید پروژه آن‌ها را انجام دهید، پیشنهاد خود را ثبت کنید. انجام یکی دو پروژه در ماه می‌تواند درآمد حداقل ۲۰۰ هزار تومانی برای شما داشته باشد. پس چرا باید وقت خود را بیهوده تلف کنید و درآمدی نداشته باشید؟

برخی از شما هم شاید به این فکر کنید که مهارت خود را تبدیل به یک کسب‌وکار جانبی کنید و با راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید (شاید آنلاین) درآمد بیشتری داشته باشید. فکر بسیار خوبی است…

راه دیگر افزایش درآمد هم این است که اگر احساس می‌کنید حقوق کمی دریافت می‌کنید، احساس خود را با کارفرمایتان در میان بگذارید و تقاضای افزایش حقوق کنید. البته تنها احساس کردن کافی نیست. بلکه باید قبل از مطرح کردن موضوع با کارفرما، قدری تحقیق کنید و ببینید افرادی که هم‌رده شما در سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند به‌طور متوسط چقدر حقوق می‌گیرند.

اگر حقوق شما تفاوت چشم‌گیری با آن‌ها دارد، موضوع را به‌طور دقیق با کارفرمای خود بررسی کنید. البته برای این کار باید نکاتی را هم رعایت کنید. ما در مقاله آموزشی هفت گام ساده مذاکره برای تقاضای افزایش حقوق این نکات را توضیح دادیم و دو منبع بسیار عالی برای بررسی میانگین درآمد افراد در مشاغل مختلف را معرفی کردیم. لطفاً با کلیک بر روی نوشته زیر این مقاله را به‌طور کامل بخوانید.

هفت گام ساده مذاکره برای تقاضای افزایش حقوق

با آرزوی بهترینها برای شما