گام‌های ابتدایی برای سودآوری در بورس برای دوره زمانی طولانی

جان نویسنده وب‌سایت قواعد با صرفه است. زمانی که در مورد سودآوری در بورس جستجو می‌کردیم، با وب‌سایت او آشنا شدیم. او داستان جالبی را تعریف می‌کند:

آن تماس را در خاطرم هست، انگار همین دیروز بود. من داشتم به حرف‌های خانمی که به خاطر ضرر ۱۵۰۰۰ دلاری اخیرش در یک سهام خاص گریه و زاری می‌کرد و تصمیم گرفته بود ۱۰۰۰۰ دلار دیگر درهمان سهام سرمایه گذاری کند، گوش می‌کردم. نمی‌دانستم چه بگویم چون‌که همه‌چیز به خودش بستگی داشت، اما از او پرسیدم چرا می‌خواهد پول بیشتری در همان سهام بگذارد؟

پاسخش نگرش او را نسبت به بازار سهام آشکار کرد. او عقیده‌اش را این‌گونه بیان کرد که هیچ شانسی برای یک سرمایه گذار کوچک مثل او برای موفقیت در بازار سهام و سودآوری در بورس وجود ندارد و چاره‌ای جز دور انداختن پولی که با زحمت به دست آورده و شرط‌بندی روی سهام برایش باقی نمانده است. سبد سهامی که برای دوران بازنشستگی ایجاد کرده بود پر از حدس و گمان بود. در حقیقت کمبود یک‌چیز محکم و استوار در آن حس می‌شد.

تماس این خانم مرا به فکر فرو برد که چه تعداد سرمایه گذار معمولی دیگر احساسی شبیه به او دارند که سرمایه گذاری بسیار پیچیده است و هزینه ورودی برای سرمایه گذاران معمولی به‌قدر بالاست که هیچ‌وقت نمی‌توانند شاهد موفقیت و سودآوری در بورس باشند.

به خاطر داشته باشید: لازم نیست سرمایه گذاری در بورس سخت باشد

زمان زیادی لازم نبود تا بفهمیم که این سرمایه گذار شدیداً به عقیده خود در سرمایه گذاری در بورس پایبند بود. او به گفتن اینکه سرمایه گذاری بسیار مشکل است و یک سرمایه گذار “با زمان کم” مثل او، شانس سودآوری در بورس را ندارد، ادامه داد. مشکل در اینجاست: باور اینکه سرمایه گذاری مشکل است.

حقیقت باید گفته شود، چیزهای متعددی در قلمروی سرمایه گذاری وجود دارد که بسته به سطح دانش سرمایه گذاری شما مشکل هستند؛ اما سرمایه گذاری در بورس، در پایه‌ای‌ترین سطح، به‌هیچ‌وجه لازم نیست که سخت باشد. بیشتر اوقات، این احساس سختی می‌تواند با ساده‌تر کردن استراتژی و تمرکز بر روی شاخص های مالی یا سهامی که سود نقدی تقسیم می‌کنند، کاهش یابد.

احتمالاً تجربه‌ای که جان در بالا برای خوانندگان خود تعریف کرده است، برای شما آشناست. شما هم یا خود چنین تجربه‌ای را دارید یا کسی را می‌شناسید که این‌گونه سرمایه گذاری می‌کند: سرمایه گذاران بی‌هدفی که فکر می‌کنند در حال سرمایه گذاری پولشان هستند اما در حقیقت بیشتر دارند قمار می‌کنند. به هر دلیلی، آن‌ها در جدی گرفتن سرمایه گذاری شان شکست خوردند و نتیجه آن شد که به این احساس رسیدند که مدیریت اش برای آن‌ها بسیار سخت است. با این گفته، سرمایه گذاری چگونه می‌تواند ساده‌تر شود تا تقریباً هرکسی بتواند به مراحلی از موفقیت در آن برسد؟ جواب یک کلمه است: آموزش!!

قبل از اینکه یاد بگیرید بدوید، راه بروید…

جان می‌گوید من مثل بیشتر مردم به این جمله “با انجام دادن یاد می‌گیرم” معتقد هستم. من عاشق این هستم که با مشکل دست‌وپنجه نرم کنم و با روش خودم آن را حل کنم. سرمایه گذاری در بازار سهام هم فرق چندانی ندارد، پس انداز برای پولی که داریم.

درست است. شما باید دست‌به‌کار شوید. مشکل رایجی که در بسیاری از سرمایه گذاران معمولی وجود دارد، بی‌میلی آن‌ها برای استفاده از منابع موجود آموزشی درباره نحوه سرمایه گذاری در بورس بود. بهترین کاربرد اینترنت این است که منابع آموزشی متعددی درباره سرمایه گذاری در آن وجود دارد و بیشترشان هم رایگان هستند. محتوای موجود در وب‌سایت مدیرمالی یک نمونه از آن‌ها است. در مدیرمالی دوره‌های آنلاین زیادی درباره اصول سرمایه گذاری موجود است که به شکل قابل‌فهمی تهیه شده‌اند. فراتر از آن، تعداد زیادی از کارگزاری‌هایی وجود دارند که رده‌ها و دوره‌های حضوری رایگان ارائه می‌دهند.

همین‌طور آزمودن استراتژی‌تان قبل از ورود به میدان نیز راه نسبتاً بهتری برای سرمایه گذاری است و تالار مجازی بورس این اجازه را به شما می‌دهد.

هدف پشت بسیاری از این ابزارها و آموزش‌ها آن است که شما را به نقطه‌ای برسانند که یک‌جورهایی با سرمایه گذاری احساس راحتی کنید. احتمالاً شما چهار دست‌وپا رفتن بچه‌ها قبل از اینکه اولین قدم‌های لرزانشان را بردارند تماشا کرده‌اید و دیده‌اید که سرانجام توانسته‌اند راه بروند و بعدازآن مثل جوجه‌ها دوروبر خانه بدوند.

یادگیری سرمایه گذاری مثل یادگیری راه رفتن نیست، رسیدن به سطحی از راحتی در سرمایه گذاری زمان می‌برد و این کاری است که با آموزش دیدن می‌توانید انجام دهید. زیبایی این امر در اینجاست که کمی آموزش می‌تواند در احساس راحتی بیشتر شما با سرمایه گذاری کمک شایانی کند.

موفقیت ممکن است

حتی در دوره‌های سخت بازار بورس، در زمان رکود یا نوسانات قیمت بازهم می‌توانید در سرمایه گذاریتان موفق شوید. به‌محض اینکه شما شروع به آموزش خودتان کردید با انجام دادن یاد می‌گیرید که قدم بعدی برای موفقیت و سودآوری در بورس، تعیین اهداف سرمایه گذاری تان است.

  • برای چه سرمایه گذاری می‌کنید؟
  • آیا تلاش می‌کنید برای بازنشستگی پس انداز کنید، یا برای هزینه دانشگاه فرزندتان سرمایه گذاری می‌کنید؟

 پاسخ دادن به این سؤالات می‌تواند در شکل‌گیری روش و ساخت یک نقشه سرمایه گذاری برای هدایت شما در بورس کمک کند. اگر آموزش و تمرین چیزی است که بسیاری از سرمایه گذاران کوچه و تازه‌کار نادیده می‌گیرند، دانستن اینکه برای چه چیزی سرمایه گذاری می‌کنند هم با فاصله کمی در رده دوم قرار دارد. این دو با هم می‌توانند یا یک ترکیب ضعیف و یا یک‌چیز فوق‌العاده باشند.

نکته کلیدی دانستن هدف سرمایه گذاری، تلاش در جهت آن و انگیزه برای رسیدن به موفقیت است.

شما فکر می‌کنید برای موفق شدن در بازار سهام چه چیزی مهم است؟ شما چگونه شروع کردید؟

دوره پیشنهادی: آموزش بورس

منبع: مدیر مالی