بنجامین گراهام کیست؟

بنجامین گراهام (Benjamin Graham) به عنوان یک مدیر سرمایه گذاری و آموزگار مالی سرآمد شناخته می‌شود و او را در جهان به پدر دو اصل سرمایه گذاری بنیادین (تجزیه و تحلیل اوراق بهادار و سرمایه گذاری ارزشی) می‌شناسند. گراهام دو اثر کلاسیک سرمایه گذاری بی‌نظیر را تألیف کرده است. دو کتاب اصلی او به نام‌های “تجزیه و تحلیل اوراق بهادار” (۱۹۳۴) که با دیوید داد نوشت و “سرمایه گذار هوشمند” (۱۹۴۹) هستند. به عقیده بیشتر حرفه‌ای‌های عرصه سرمایه گذاری این دو کتاب به عنوان بهترین کتاب‌هایی که تابه‌حال در حوزه سرمایه گذاری در بورس نوشته شده، شناخته می‌شوند. هر دوی این کتاب‌ها هنوز از چاپ‌های مجدد خارج نشده و هنوز هم به عنوان یک منبع دانشگاهی برای سرمایه گذاری مورداستفاده قرار می‌گیرند.

جان ترِین (John Train)، در کتاب سرمایه گذاری کلاسیک خود با نام “اربابان پول” (۱۹۸۰) این‌گونه به درخشندگی و اثرگذاری گراهام اشاره می‌کند: «بنجامین گراهام مهم‌ترین متفکر سرمایه گذاری در پرتفوی به صورت کاربردی در این قرن (و شاید در طول تاریخ) است که بر اساس برداشت‌ها، اطلاعات داخلی و استعداد، آن را از یک هنر به یک علم اولیه و نظامی قانونمند تبدیل کرد. او ذکاوت، تجربه‌اندوزی و ریزه‌کاری‌های بی‌پایانی را به رشته‌ای پر از خرافات، پندها و حدسیات غیردقیق تحمیل و وارد کرد. رشته‌ای که در آن اکثر افرادی که حرفی برای گفتن داشتند انگیزه‌ای هم برای فریب شنوندگان خود داشتند.»

او همچنین به عنوان معلم و مربی وارن بافت و خیلی از سرمایه گذاران مشهور، شناخته می‌شود. گفتنی است او در سال ۱۸۹۴ در لندن به دنیا آمد و سال ۱۹۷۶ درگذشت.

زندگی شخصی بنجامین گراهام

خانواده گراهام وقتی یک سال داشت، یعنی در سال ۱۸۹۵ از انگلستان به ایالات‌متحده مهاجرت کردند. او در منهتن و بروکلین نیویورک بزرگ شد. وقتی او ۹ ساله بود، پدرش از دنیا رفت و دوران سخت خانواده از نظر اقتصادی، گراهام را به دنیایی از مشغله‌های ذهنی در مورد دستیابی به امنیت مالی هدایت کرد.

او در سال ۱۹۱۴ از دانشگاه کلمبیا فارغ‌التحصیل شد و بلافاصله بعدازآن در شرکت Newburger Henderson & Loeb در وال‌استریت به عنوان پیام‌رسان مشغول به کار شد. در سال ۱۹۲۰ او تبدیل به یکی از شرکای شرکت شد.

در سال ۱۹۲۶، گراهام یک شرکت سرمایه گذاری با جروم نیومن (Jerome Newman) راه انداخت و شروع به سخنرانی در دانشگاه کلمبیا با موضوعات مرتبط با امور مالی کرد، سخنرانی‌هایی که تا بازنشستگی او در سال ۱۹۵۶ ادامه داشت. گزارش شده که گراهام در سقوط بازار بورس آمریکا در سال ۱۹۲۹ شخصاً با شکست مواجه شد، اما شرکت سرمایه گذاری او نجات پیدا کرد و آرام‌آرام به جایگاه سابق خودش دست‌یافت.

بنجامین گراهام درس‌های ارزشمندی از این شکست تجربه کرد و در سال ۱۹۳۴ در تألیف کتاب بزرگی تحت عنوان “تجزیه و تحلیل اوراق بهادار” با دیوید داد (David Dodd) همکاری کرد. کتابی که به عنوان یک اثر کلاسیک سرمایه گذاری از آن یاد می‌شود. شرکت سرمایه گذاری گراهام-نیومن رشد کرد و به متوسط سود سالیانه ۱۷ درصدی تا قبل از منحل شدن شرکت در سال ۱۹۵۶ دست پیدا کرد.

روش سرمایه گذاری بنجامین گراهام

کلاس‌های تعاملی آنلاین مؤسسه مورنینگ‌استار (Morningstar) به این حکایت که نتیجه روش‌های سرمایه گذاری گراهام است اشاره می‌کند:

«در سال ۱۹۸۴، وارن بافت به کلمبیا بازگشت تا به مناسبت پنجاهمین سالگرد انتشار “تجزیه و تحلیل اوراق بهادار” سخنرانی کند. در طول سخنرانی، او رکوردهای سرمایه گذاری خود در کنار Ruane، Knapp و Schloss (سایر مدیران سرمایه گذاری موفق که دانش جویان گراهام در کلمبیا بودند) را نمایش داد. به طور خلاصه، نتایج سرمایه گذاری هرکدام از این افراد به مراتب از بازده کل بازار بهتر بود. بافت اشاره کرد که هر کدام از پرتفوی‌ها از نظر تعداد و نوع سهام تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داشتند، اما چیزی که تفاوت نداشت تبعیت همه این مدیران از “اصول سرمایه گذاری گراهام” بود.»

جمع‌وجور کردن جملات گراهام در چند جمله یا پاراگراف کار دشواری است. ما به خواننده‌های خود شدیداً توصیه می‌کنیم تا به کتاب “سرمایه گذار هوشمند” مراجعه کنند تا درک جامع‌تری از اصول سرمایه گذاری او به دست آورند. همچنین می‌توانند خلاصه این کتاب ارزشمند را از مدیرمالی دانلود کنند و با سرفصل‌های این کتاب بیشتر آشنا شوند.

به طور خلاصه، شاکله اصلی سرمایه گذاری ارزشی گراهام این است که سرمایه گذاری (برای مثال سهام شرکت الف) باید به طور اساسی بیشتر از چیزی که سرمایه گذار برای آن می‌پردازد، ارزش داشته باشد. او به یک تحلیل جامع عقیده داشت، چیزی که ما آن را تحلیل بنیادی می‌نامیم. او به دنبال شرکت‌هایی با ترازنامه قوی، بدهی کم با حاشیه سود بیشتر از میانگین و جریان پول نقد زیاد بود.

او عبارت “حاشیه امنیت” را برای توضیح فرمول شهودی به کار می‌برد؛ فرمولی که به دنبال شرکت هایی است که کمتر از میزان واقعی ارزش گذاری شده‌اند و قیمت سهامشان موقتاً پایین است، اما این شرکت ها در درازمدت، سالم و استوار خواهند بود. پس درواقع حاشیه امنیت هر سرمایه گذاری تفاوت بین قیمت خرید و ارزش ذاتی آن است. هرچقدر این تفاوت بیشتر باشد (قیمت خرید کمتر از ارزش ذاتی) سرمایه گذاری جذاب‌تر خواهد بود (هم از نظر امنیت و هم سود بازگشتی). جامعه سرمایه گذاری معمولاً چنین شرایطی را با جستجوی شرکت های که نسبت های مالی اساسی پایین (P/E، P/B، P/S) دارند، جستجو می‌کنند.

گراهام همچنین عقیده داشت که ارزیابی های بازار (قیمت سهام) اغلب اشتباه هستند. او از اصطلاح معروف “آقای بازار” استفاده می‌کرد تا این حقیقت ساده را برجسته کند که: قیمت سهام به شکل قابل ملاحظه‌ای نوسان ارزش خواهد داشت. فلسفه او این بود که این ویژگی بازار به سرمایه گذاران هوشمند فرصتی را برای خرید یا فروش هوشمندانه سهام می‌دهد تا زمانی که قیمت ها با افت خیز تندوتیزی مواجه می‌شوند، سود موردنظر خود را به دست آورند.

برخی کتاب‌های بنجامین گراهام عبارت‌اند از:

  • «تجزیه و تحلیل اوراق بهادار» نوشته بنجامین گراهام و دیوید داد (۱۹۳۴)
  • «سرمایه گذار هوشمند» نوشته بنجامین گراهام (۱۹۴۹)
  • «بنجامین گراهام: خاطرات ریش‌سفید وال‌استریت» نوشته بنجامین گراهام و سیمور چتمن (۱۹۹۶)
  • «بنجامین گراهام و سرمایه گذاری ارزشی: درس‌هایی از ریش‌سفید وال‌استریت» نوشته جنت لوو (۱۹۹۹)

نقل‌قول‌های مهم بنجامین گراهام

رسیدن به نتایج رضایت‌بخش در سرمایه گذاری از چیزی که بیشتر مردم فکر می‌کنند آسان‌تر است؛ اما رسیدن به نتایج فوق‌العاده، سخت‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد.

بیشتر اوقات قیمت سهام در نتیجه گرایش ریشه‌دار بیشتر مردم به قمار و سفته بازی، برای باز کردن راهی به سوی امید و رهایی از ترس و طمع در معرض نوسانات قیمت غیرمعقول و بیش‌ازحد قرار می‌گیرند.

حتی سرمایه گذار هوشمند هم ممکن است به نیروی اراده بسیار قوی برای جدا ماندن و پیروی نکردن از انبوه مردم نیاز داشته باشد.

خیلی مضحک است که فکر کنیم عموم مردم می‌توانند با پیش‌بینی بازار به سود برسند.

به‌ندرت اتفاق می‌افتد که بنیان‌گذار یک اصل، جانشینانش را هر چند کوتاه تحت‌الشعاع کار خود قرار دهد؛ اما پس از گذشت ۴۰ سال از انتشار کتاب “تجزیه و تحلیل اوراق بهادار” که ساختار و منطق را به فعالیتی بی‌نظم و آشفته هدیه کرد، فکر کردن درباره نامزدهایی حتی برای کسب مقام دوم در زمینه تجزیه و تحلیل اوراق بهادار مشکل است. (وارن بافت)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.