سرمایه گذاری در بورس با ماهی ۱۰۰ هزار تومان برای ۲۰ سال

با در نظر گرفتن چشم‌انداز ۲۰ ساله سرمایه گذاری در بورس، شما یک سرمایه گذار بلندمدت به‌حساب می‌آیید. درصورتی‌که پول خود را به‌صورت مستقیم یا از طریق صندوق های سرمایه گذاری در بورس سرمایه گذاری کنید، ارزش سرمایه گذاری شما ممکن است در دوره‌های زمانی کوتاه دچار نوسان شود، امّا در یک بازه زمانی طولانی‌تر، بازده متوسّط شما از آنچه توسط گزینه‌های دیگر نظیر بانک و مسکن عایدتان می‌شود، بالاتر خواهد بود. (اگر مطمئن نیستید درس سوم دوره آموزشی آشنایی با سهام را بخوانید)

سهام یا سرمایه گذاری شما در صندوق ممکن است یک سال تا ۴۵% رشد کند، سال بعد تا ۱۰% افت کند و سپس دوباره رشد کرده و به ۲۵% برسد و این روند همین‌طور ادامه داشته باشد. پس سرمایه گذاری در بورس مانند حساب پس انداز یا گواهی سپرده بانکی، ساده نخواهد بود. امّا، وقتی شما ۲۰ سال از حضور در دنیای بورس را گذرانده باشید، احتمال می‌رود که در پایان با یک گنج واقعی روبرو شوید. تنها به شرطی که اندکی ریسک پذیر باشید و ماهیانه مقداری از درآمد خود را به سرمایه گذاری در بورس اختصاص دهید.

چرا سرمایه گذاری در بورس به صورت ماهیانه مهم است؟

چون شما ماهیانه ۱۰۰ تومان سرمایه گذاری می‌کنید، بنابراین هم در زمان‌های خوب و هم در زمان‌های بد سهام می‌خرید. در زمان‌های خوب ارزش سهام شما افزایش می‌یابد. به‌طور مثال، فرض کنید شروع به خرید سهمی می‌کنید که قیمت آن ۲۰ تومان است. شما مجموعاً پنج سهم با قیمت ۱۰۰ تومان می‌خرید. در سال اول، عملکرد سهم شما خوب بوده و قیمت هر سهم به ۲۵ تومان افزایش می‌یابد. در ابتدای سال دوم تنها می‌توانید ۴ سهم با همان سرمایه گذاری ۱۰۰ تومانی بخرید، امّا به‌هرحال خوشحال هستید. پنج سهم شما افزایش ارزش داشته و ارزش فعلی آن‌ها ۱۲۵ تومان است، یعنی شما درآمد ۲۵ تومانی کسب کرده‌اید.

به‌این‌ترتیب اگرچه شما با همان میزان سرمایه گذاری، سهام کمتری می‌خرید، اما همین افزایش ارزش باعث خوشحالی شما می‌شود. پس اگرچه در زمان‌های خوب، شما می‌توانید صاحب سهام کمتری شوید و این می‌تواند پتانسیل سود در آینده را کاهش دهد، اما از سوی دیگر شما یک درآمد عالی روی مجموع سرمایه گذاری‌تان نیز به دست می‌آورید؛ اما داستان در اینجا خلاصه نمی‌شود. شما قرار است ماهیانه ۱۰۰ تومان سرمایه گذاری کنید. پس بیایید به جزئیات بیشتر سرمایه گذاری شما بپردازیم. پس به جدول زیر توجه کنید:

سود یا زیان کلجمع کل سهامتعداد سهام خریداری‌شده در ماهقیمت سهممیزان سرمایه گذاری در بورسماه
۰۵۵۲۰ تومان۱۰۰ توماناول
۵-۱۰٫۲۶۵٫۲۶۱۹ تومان۱۰۰ توماندوم
۴۶-۱۶٫۹۳۶٫۶۷۱۵ تومان۱۰۰ تومانسوم
۴۶-۲۳٫۶۶٫۶۷۱۵ تومان۱۰۰ تومانچهارم
۲۲٫۴-۲۹٫۸۵۶٫۲۵۱۶ تومان۱۰۰ تومانپنجم
۳۷٫۲۳۵٫۴۵٫۵۵۱۸ تومان۱۰۰ تومانششم
۱۰۸۴۰٫۴۵۲۰ تومان۱۰۰ تومانهفتم
۱۰۸۴۵٫۴۵۲۰ تومان۱۰۰ تومانهشتم
۱۵۳٫۳۶۵۰٫۱۶۴٫۷۶۲۱ تومان۱۰۰ توماننهم
۳۰۳٫۹۲۵۴٫۳۳۴٫۱۷۲۴ تومان۱۰۰ توماندهم
۲۴۹٫۶۴۵۸٫۶۸۴٫۳۵۲۳ تومان۱۰۰ تومانیازدهم
۳۶۷۶۲٫۶۸۴۲۵ تومان۱۰۰ توماندوازدهم

حالا فرض کنید قیمت هر سهم از ۲۰ تومان به ۱۹ تومان در ماه اوّل کاهش پیدا کند. شما یک ضرر ۵ تومانی از سرمایه گذاری ماه اوّلتان داشته‌اید. ماه دوّم شما سهام را با قیمت ۱۹ تومان خریدید، یعنی ۵٫۲۶ سهم. ماه سوم قیمت هر سهم به ۱۵ تومان می‌رسد مجموع زیان شما تا پایان ماه دوم ۴۶ تومان است و شما همچنان به سرمایه گذاری در بورس ادامه می‌دهید و در این ماه ۶٫۶۷ سهم دیگر می‌خرید. این روند ادامه پیدا می‌کند و همراه با کاهش یا افزایش قیمت سهام، سرمایه گذاری شما همچنان ادامه پیدا می‌کند و مجموع سود یا زیان شما هم در نوسان است.

اگر شما خونسردی خود را حفظ کنید و در شرایط افت بازار هم به برنامه خود پایبند باشید، سهام بیشتری در قبال پولتان می‌خرید و وقتی بازار به جایگاه اولیه خود بازمی‌گردد این سهام اضافی مجموع سود سرمایه گذاری شما را تقویت می‌کند. به همین دلیل بازار بورس برای کسانی که می‌خواهند به‌طور مرتب سرمایه گذاری کنند، سود درازمدت بیشتری نسبت به سایر بازارها خواهد داشت.

با سود نقدی دریافتی از سهام چه کنیم؟

بسیاری از شرکت‌ها درصدی از سود ناشی از فعالیت‌های خود را به‌صورت نقدی بین سهامداران تقسیم می‌کنند. حال شما می‌توانید با سرمایه گذاری مجدد سودهای دریافتی در سهام شرکت موقعیت خود را تقویت کنید و بیشتر سود کنید. با این کار شما می‌توانید مکانیزم بهره مرکب را برای سهام موجود در سبد سهام خود ایجاد کنید.

مکانیزم بهره مرکب چطور باعث رشد بیشتر سرمایه گذاری می‌شود؟

در دنیای مالی دو نوع بهره وجود دارد. یکی بهره ساده و دیگری بهره مرکب.

وقتی در یک سپرده بانکی یک میلیون تومانی با سود سالانه ۲۴ درصدی سرمایه گذاری می‌کنید، شما فقط سود اصل سپرده خود را دریافت می‌کنید. به این معنی که سپرده شما در حسابی جداگانه ذخیره می‌شود ولی سود حاصل از سپرده به‌حساب دیگری واریز می‌شود و بهره‌ای به سود سپرده شما تعلق نمی‌گیرد. این قاعده به علت پیروی از اصول بانکداری اسلامی شکل گرفته است.

در بهره مرکب سود سپرده در پایان ماه اول به همان حسابی که اصل سپرده قرار دارد واریز می‌شود و چنانچه شما سود ماه اول را برداشت نکنید، بهره‌ای که در ماه دوم به شما تعلق می‌گیرد شامل اصل سپرده و سود ماه اول است. به این صورت رشد سرمایه گذاری شما به‌صورت تصاعدی در خواهد آمد. حال بیایید با تشریح مثال بالا دو حالت فوق را با هم مقایسه کنیم:

یک. سود سپرده را مجدداً سرمایه گذاری نکنید:

در این صورت شما یک میلیون تومان سرمایه گذاری می‌کنید و ماهیانه مبلغ ۲۰۰۰۰ تومان سود دریافت می‌کنید (نرخ بهره ماهیانه ۲ درصد است). با این اوصاف در پایان هر ماه به شما ۲۰۰۰۰ تومان تعلق می‌گیرد. مثلاً در پایان ماه سوم شما صاحب ۱۰۶۰۰۰۰ تومان هستید.

دو: سود سپرده را با همان نرخ مجدداً سرمایه گذاری کنید:

در این صورت در پایان ماه اول شما صاحب ۱۰۲۰۰۰۰ تومان هستید. چنانچه این مبلغ را دوباره با نرخ سالانه ۲۴ درصد سرمایه گذاری کنید این بار سود ۲ درصدی به کل اندوخته شما یعنی ۱۰۲۰۰۰۰ تومان تعلق می‌گیرد و در پایان ماه دوم کل سرمایه شما به ۱۰۴۰۴۰۰ تومان می‌رسد. به همین ترتیب در پایان ماه سوم سرمایه شما ۱۰۶۱۲۰۸ تومان می‌شود و این یعنی ۱۲۰۸ تومان بیشتر از حالت بهره ساده!

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم قاعده بهره مرکب به علت ماهیت ربوی بودن آن در بانکداری اسلامی مورد پذیرش نیست؛ اما در دنیای بورس شما می‌توانید سود نقدی ناشی از سرمایه گذاری در سهام را مجدداً در سهام شرکت سرمایه گذاری کنید و به‌این‌ترتیب منافع بیشتری کسب کنید.

سایر عوامل

ممکن است در واقعیت نتیجه کار آن‌طور که محاسبات نشان می‌دهند، دقیق از آب درنیایند. به‌هرحال سرمایه گذاری در بورس هزینه‌هایی خواهد داشت. هزینه کارمزد کارگزاری یا صندوق های سرمایه گذاری تأثیر اندکی بر محاسبات خواهد گذاشت. همین‌طور امکان سرمایه گذاری مجدد سود دریافتی به سرعت و بدون فوت زمان امکان‌پذیر نیست. قطعاً تقسیم سهم به‌صورت اعشاری هم امری غیرممکن است و شما ناچار هستید یک ماه کمتر و ماه دیگر بیشتر سرمایه گذاری کنید.

در عمل ممکن است شما نتوانید با مبالغ کمی نظیر صد هزار تومان در ماه، در صندوق ها سرمایه گذاری کنید. چراکه واحدهای صندوق ها معمولاً گران هستند و این باعث می‌شود شما چند ماه پس انداز کنید و سپس با مجموع مبلغ پس انداز شده یک واحد از صندوق موردنظر خود را بخرید.

پیشنهاد مدیر مالی به شما این است که یک برنامه‌ریزی دقیق برای سرمایه گذاری در بورس داشته باشید. ماهانه مبلغی را به سرمایه گذاری اختصاص دهید و خود را ملزم به اجرای برنامه‌تان کنید. نترسید… آموزش ببینید و سرمایه گذاری کنید.(نگاهی به مجموعه مقالات آموزش بورس بیاندازید). مطمئناً ریسکی که با هدف باشد پاداش شیرینی برای شما به ارمغان خواهد داشت.

منبع:  مدیرمالی

13 در مورد “سرمایه گذاری در بورس با ماهی ۱۰۰ هزار تومان برای ۲۰ سال”

  1. سلام. چنین گزاره ای صحیح نیست و اینطور نیست که شما اگر در سهام شرکتهای بزرگی مثل ایرانخودرو یا بانک ملت سرمایه گذاری کنید حتما سهامتان رشد میکند و سود میکنید. بهتر است بگوییم در بلندمدت سهامی که از نظر بنیادی در شرایط خوبی هستند و به طور مستمر سود آوری شان افزایش پیدا میکند و عملکرد خوبی دارند، گزینه های خوبی برای سرمایه گذاری بلندمدت هستند. ضمن اینکه اگر میخواهید بلندمدت در بازار بورس حضور داشته باشید بهتر است در صندوقهای سرمایه گذاری در سهام سرمایه گذاری کنید که عملکرد خوبی دارند.
    موفق باشید

  2. سلام اینکه میگویند برای سرمایه گذاری بلند مدت در شرکتهای بزرگ سرمایه گذاری کنید درسته ؟مثلا لیست ده شرکت برتر بورس رو ببینیم و در یکی از اونها سرمایه گذاری کنیم؟

  3. سلام مهرداد عزیز
    ممنون که سوالات خودتون رو از ما میپرسید
    معمولا برای ارزشگذاری شرکت ها از صورتهای مالی و گزارشهای فروش و پیش بینی سود استفاده میشه
    مثلا در شرکتهای پتروشیمی نرخ خوراک و نرخ محضولات با توجه به روند قیمتی دلار و مواد خام مصرفی محاسبه میشه
    و با روشهای مثلا روش سود به پیش بینی قیمت سهام اتفاق میوفته و اگر پیش بینی بالاتر از قیمت فعلی باشه گزینه مناسبی
    برای خرید هستش.
    در مورد عرضه اولیه ها همین اتفاق میوفته اما باتوجه به سطح پایین شفافیت اطلاعاتی معمولا پیش بینی ها با خطایی همراه هستش

    موفق باشید

  4. سلام
    برای شناسایی شرکت هایی با نرخ رشد به چه مواردی باید توجه کرد؟ مثلا شرکت مخابرات ایران مشخص هست که شرکتی سودده هست و خرید سهام این شرکت هرچند با افت و خیز همراه هست ولی سود تضمین شده ای داره . اما مثلا شرکت های بیمه ای مثلا آسیا از کجا باید متوجه بشیم که آیا در دراز مدت این شرکت باز هم سوددهی خواهد داشت یا خیر ؟ همینطور برای شرکت هایی همچون پتروشیمی و استخراج معادن و ….

    سوال دیگرم هم در خصوص شرکت های نوپا و عرضه اولیه هاست چه معیاری برای سنجش چنین شرکت هایی وجود داره ؟ پشتوانه ی این شرکت هارو از کجا میشه به درستی شناخت ؟همچنین اگر شرکتی نوپا با برنامه قوی و به روز عرضه اولیه ارایه داد آیا باز هم میتوان در طول زمان از چنین شرکت هایی سهام خرید یا خیر؟

    ببخشید طولانی شد . سبز و مانا باشید

  5. سلام
    بهتره سرمایه گذاری و تحلیل سهام را یاد بگیرید و به رویکرد بلند مدت در سهامی که پتانسیل رشد بالایی دارند سرمایه گذاری کنید
    موفق باشید

  6. ~سلام.. من میخوام ده ساله سرمایه گذاری کنم.. با مبلغ ۵۰ میلیون.. چه سهمی بخرم خوبه؟؟

  7. سلام شاهین عزیز
    شما ابتدا به یک کارگزاری مراجعه میکنید. اونجا کد بورسی میگیرید، اگر کارگزاری بزرگی باشه کارهای مربوط به سجام رو هم همونجا انجام میدید و بعد کارگزاری پسورد و یوزرنیم برای دسترسی به بخش معاملات آنلاین رو در اختیارتون قرار میده.
    با وارد شدن به حساب آنلاین شما ابتدا حسابتون رو به مقداری که میخواید شارژ میکنید و بعد دستور خرید میدید.
    برای خرید و فروش فقط بایستی از طریق کارگزاری ها اقدام کنید نه سایت بورس یا سایتهای دیگه.
    موفق باشید

  8. سلام لطفا بفرمایید بعد از دریافت کد بورسی و ثبت سامانه سجام چطور باید سهام بخریم دقیقا به صورت اینترنتی چکار باید بکنیم ؟باید بریم تو سایتهای کارگزاریها یا بریم توی سایت بورس یا کجا باید بریم دقیقا؟
    ممنونم

  9. سلام به نظر من توی ارز های دیجیتال سرمایه گذاری کنید مثل بازار بورس روی عرضه و تقاضا هست و طی ۵ سال آینده با همین ۱۰۰ هزار تومن میزان سودش از بورس سهام خیلی بالاتره

  10. سلام و وقت بخیر
    کارگزاری ها مثل بانک هستند و صرفا امکان خرید و فروش سهام رو برای شما فراهم میکنن
    و شما خودتون بایستی دستور خرید و فروش سهام رو بدید و کارگزاری ها برای شما خرید نمیکنند.
    میتونید با شرایطی که دارید در صندوقها سرمایه گذاری کنید. در وب سایت جستجو کنید و آموزشهای لازم رو مطالعه کنید
    با آرزوی موفقیت برای شما

  11. سلام، وقت بخیر. من شرایط مالی خوبی ندارم. اما میخوام ماهی ۱۰۰ هزار تومن رو به بورس اختصاص بدم. برای دراز مدت، مثلا پنج تا ده سال.
    آیا کارگزاری پیدا میشه که بتونم برای سرمایه اندکم به او.کار بسپرم و البته اعتماد کنم؟ سپاس از وقتی که میذارید

  12. سلام امین عزیز
    سرمایه گذاری در بورس مانند سپرده گذاری در بانک نیست و سود تضمین شده ای به صورت ماهیانه یا سالیانه ندارد.
    پیشنهاد میکنیم تحقیق بیشتری کنید و سرمایه خود بدون داشتن اطلاعات پایه ای، در اختیار هیچ فردی قرار ندهید.
    با آرزوی موفقیت برای شما

  13. باسلام و عرض و ادب و احترام ؛
    میخواستم بدونم فردی هست که ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه جهت خرید و فروش سهام با کدبورسی بنده انجام بده و با توافق قبلی و قرارداد سود ماهانه را تقسیم نمائیم ؟ درصورت امکان شرایط را با جزئیات کامل برای بنده ایمیل نمائید
    باتشکر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.