چگونه برنامه ریزی و بودجه بندی مالی داشته باشیم؟

بودجه بندی مالی به ساده ترین شکل یک نقشه با جزئیات برای درآمد و مخارج ماهانه شماست. در یک سطح بزرگتر، بودجه بندی مالی نقشه اجرایی شما برای به دست گرفتن کنترل آینده مالی تان است. بودجه بندی راهی است برای دنبال کردن عادات خرج کردن و شکل جریان نقدی شما تا بتوانید به اهداف مالی خود برسید. یک بودجه مالی که به خوبی برنامه ریزی شده، مخارج شما را به هزینه های ثابت (چیزهایی که شما باید به صورت ماهانه پرداخت کنید، مثل اجاره یا حق بیمه) و هزینه های متغیر (هزینه هایی که تغییر می‌کنند، مثل سرگرمی یا مسافرت) تقسیم می‌کند.

چرا بودجه بندی مالی اهمیت دارد؟

ساخت یک بودجه بندی مالی به شما اجازه می‌دهد تا ببینید پولتان از کجا می‌آید و به کجا می‌رود. با ساخت یک برنامه بودجه بندی شما آگاهی بیشتری از عادات خرج کردن خود خواهید داشت و احتمالا به شما کمک خواهد کرد تا راه هایی برای کاهش مخارج و پس انداز بیشتر بیابید. همچنین قادر خواهید بود تا پیشرفت خود در جهت رسیدن به اهداف مالی تان را زیر نظر بگیرید و خیالتان نیز آسوده باشد.

بودجه بندی مالی چگونه انجام می‌شود؟

ساخت یک بودجه فرآیند نسبتا آسانی است؛ اما پایبند بودن به بودجه قسمت سخت قضیه است. فی مابین تغییرات زندگی (شغل جدید، جابجایی منزل، بچه دار شدن) و رویدادهای غیرمنتظره (سوختن گوشی موبایل، تعمیر ماشین، بیماری)، پیروی از یک برنامه قانونمند می‌تواند کار سختی باشد. با این حال، شما با ایجاد یک بودجه اولین گام را برای داشتن کنترل بر امور مالی خود برمی‌دارید. نکته کلیدی این است که به آن پایبند مانده و پیشرفت خود را کنترل کنید و از هر نقصی آگاه باشید. اگر در همان گام اول به اهدافتان نرسیدید، ناامید نشوید. از نتایج خود برای بهبود بودجه بندی خود و تغییر عادت خرج کردن بهره ببرید. آن‌قدر نشانه بگیرید تا هدف را بزنید. این تمرینی نیست که یک‌بار انجام دهید و تمام شود، در طول زمان شما مجبور خواهید بود تا با تغییرات ایجاد شده در زندگی، در بودجه خود تجدید نظر کنید. به خاطر بسپارید، یک بودجه مالی دستورالعمل شما برای پیشرفت مالی تان است.

برای ایجاد بودجه بندی مالی، با جمع آوری رسیدها و صورتحساب های ماهانه آغاز کرده و آنها را در یک فایل اکسل وارد کنید. خواهید دید که مخارج شما به دو بخش هزینه های ثابت و متغیر تقسیم خواهند شد. حالا اگر بعد از محاسبه جریانات نقدی خود، به جریان نقدی منفی رسیدید، ابتدا به هزینه های متغیر خود نگاه کنید تا راه هایی برای کاهش این هزینه ها بیابید.

راه های پس انداز پول را که در درس قبالی توضیح دادیم مجدد بخوانید تا نکاتی راجع به پس انداز بیاموزید. اگر جریان نقدی مثبت دارید، پول اضافی خود را به اهداف مالی تان اختصاص دهید. مقاله آشنایی با بودجه بندی هم به شما کمک خواهد کرد تا دانش بیشتری در مورد بودجه بندی به دست آورید.

(پایان درس سوم دوره آموزشی مفاهیم سرمایه گذاری)

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

3 در مورد “بودجه بندی مالی:‌ برنامه ریزی و بودجه بندی مالی”

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.