جان باگل کیست؟

جان باگل صندوق سرمایه گذاری مشترک گروه ونگارد را در سال ۱۹۴۷ بنیان نهاد و آن را به یکی از بزرگ‌ترین و محترم‌ترین صندوق‌ها تبدیل کرد. باگل رهبری صندوق‌های سرمایه گذاری بدون کارمزد را بر عهده داشت و قهرمان میلیون‌ها سرمایه گذار با استراتژی کم‌هزینه سرمایه گذاری در شاخص بود. او با معرفی صندوق ونگارد ۵۰۰ در سال ۱۹۷۶ اولین صندوق سرمایه گذاری در شاخص را ابداع و به جهانیان معرفی کرد. در سال ۱۹۹۹، مجله فورچون، باگل را به‌عنوان یکی از چهار «غول سرمایه گذاری» قرن بیستم معرفی کرد. جان باگل متولد سال ۱۹۲۹ در ایالت نیوجرسی آمریکاست.

زندگی شخصی جان باگل

جان باگل در سال ۱۹۵۱، با درجه عالی و با مدرک اقتصاد از دانشگاه پرینستون فارغ‌التحصیل شد. او در طول دوران تحصیل مطالعه عمیقی بر روی صندوق‌های سرمایه گذاری انجام داد و با کمک اطلاعات و دانشی که برای نگارش پایان‌نامه‌اش جمع‌آوری کرده بود اصول اولیه صندوق سرمایه گذاری در شاخص را بنا نهاد.

او حرفه مدیریت سرمایه گذاری را با کار در شرکت مشاوره مالی و مدیریت ولینگتون مابین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۷۴ آموخت، یک سال بعد ونگارد را بنیان نهاده و تا قبل از بازنشستگی خود در سال ۱۹۹۹، مدیرعامل آن بود.

او به‌عنوان رئیس بخش مرکز تحقیقات بازار مالی باگل در شرکت ونگارد همچنان به نویسندگی و سخنرانی در مجامع مختلف ادامه می‌دهد و متخصصان او را به‌عنوان «جان و جوهر» صنعت صندوق‌های سرمایه گذاری می‌شناسند.

در کتاب «آزمایش ونگارد: تلاش جان باگل برای تغییر صنعت صندوق‌های سرمایه گذاری» (۱۹۶۶)، رابرت اسلاتر زندگی باگل را «انقلابی، سنّت شکنانه و متعهّد به اصول بنیادی توصیف کرد» اصول بنیادی که رابرت اسلاتر به آن اشاره می‌کند مبنی بر اولویت دادن به سود و منفعت سرمایه گذار و انتقاد از صنعت سرمایه گذاری برای اعمالی است که باعث نتیجه معکوس می‌شود.

روش سرمایه گذاری باگل

به زبان ساده، فلسفه سرمایه گذاری جان باگل، کسب سود در بازار از طریق سرمایه گذاری در صندوق‌هایی است که با عناوینی چون صندوق‌های سرمایه گذاری در شاخص، بدون کارمزد، ارزان یا صندوق‌هایی با گردش موجودی پایین و مدیریت منفعل شناخته می‌شوند.

او همواره سرمایه گذاران را به تمرکز بر روی موضوعات زیر توصیه کرده است:

  • اهمیت سادگی سرمایه گذاری
  • کم کردن هزینه‌های مربوط به سرمایه گذاری
  • تکیه بر تحلیل‌های معقول و دوری از احساسات در فرآیند تصمیم‌گیری برای سرمایه گذاری
  • عمومیت سرمایه گذاری در شاخص به‌عنوان یک استراتژی مناسب برای سرمایه گذاران حقیقی

یکی از شناخته‌شده‌ترین معامله گران سهام در بورس آمریکا به نام جیم کرامِر به شدّت از روش سرمایه گذاری باگل تعریف می‌کند و چنین می‌گوید: «بعد از یک عمر سهام داری، باید اعتراف کنم که استدلال باگل در مورد صندوق‌های سرمایه گذاری در شاخص باعث شد که به‌جای مخالفت با این استراتژی، به باگل بپیوندم و من هم از این استراتژی پیروی کنم.»

کتاب‌های جان باگل

  • «جستارهای باگل درباره صندوق‌های سرمایه گذاری» نوشته جان باگل (۱۹۹۴)
  • «نکات سرانگشتی در صندوق‌های سرمایه گذاری: الزامات جدید برای سرمایه گذاران باهوش» نوشته جان باگل (۱۹۹۹)
  • «جستارهای باگل درباره سرمایه گذاری: ۵۰ سال نخست» نوشته جان باگل (۲۰۰۰)
  • «کتابچه نکات سرانگشتی سرمایه گذاری: تنها راه برای ضمانت سهم عادلانه شما از بازده بورس» نوشته جان باگل (۲۰۰۷)
  • «آزمایش ونگارد: تلاش جان باگل برای تغییر صنعت صندوق‌های سرمایه گذاری» نوشته رابرت اسلاتر (۱۹۹۶)

نقل‌قول‌های مهم

  • زمان دوست شماست، عجله دشمنتان.
  • اگر تصوّر ضرر ۲۰ درصدی در بازار سهام را ندارید، نباید وارد این کار شوید.
  • اگر پاداش بر روی قلّه باشد، ریسک در نزدیکی شماست.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

1 در مورد “جان باگل: اسطوره صندوق‌های سرمایه گذاری”

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.