خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین چگونه است؟

قبل از اینکه شما بتوانید به خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین یا از روش‌های دیگر مثل مراجعه حضوری یا تلفنی سهامی بپردازید، ابتدا باید کد سهامداری خود را دریافت کنید. برای دریافت کد سهامداری، می‌توانید به یکی از شرکتهای کارگزاری مراجعه کنید. لیست شرکتهای کارگزاری را با کلیک روی لینک زیر مشاهده کنید:

لیست کارگزاری ها

پس از دریافت کد سهامداری، شما از شرکت کارگزاری می‌خواهید که اطلاعات ورود به سامانه معاملات آنلاین را در اختیار شما قرار دهند. شرکت کارگزاری هم پس از تکمیل برگه‌های موردنیاز برای دریافت حساب آنلاین توسط شما، نام کاربری یا کلمه عبور را یا بصورت چاپ شده و یا از طریق آدرس ایمیل برای شما ارسال می‌کند.

توجه داشته باشید که شرکتهای کارگزاری معمولاً به دو شیوه مختلف برای خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین استفاده می‌کنند.

در شیوه اول که اصطلاحا به آن “الکترونیک” می گویند، معمولاً فقط برای ثبت سفارش های خرید و فروش شما از آن استفاده می‌شود. شما از این طریق به وب‌سایت مراجعه می کنید و می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز سفارش خرید یا فروش خود را ثبت کنید. کارکنان شرکت کارگزاری در اولین روز کاری بورس سفارشهای شما را به ترتیب اولویت زمانی در سامانه آنلاین بورس ثبت می‌کنند.

اما شیوه اصلی، معاملات آنلاین است که شما در بخش معاملات آنلاین وب سایت کارگزاری فقط در ساعات انجام معاملات در بورس ( ۹ تا ۱۲:۳۰) می توانید سفارش های خود را ثبت کنید و اگر برای مثال در ساعت ۱۷ قصد داشتید سفارش خرید جدیدی ارائه کنید، باید این سفارش خرید را در سامانه الکترونیک یا سامانه دریافت سفارشهای خرید و فروش ثبت کنید.

سایر امکاناتی که با ثبت نام در وب‌سایت خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌گیرد، عبارت‌اند از:

  • مشاهده مشخصات، کد سهامداری، مانده حساب کل، قابل برداشت و بلوکه شده
  • مشاهده اطلاعیه‌هایی که سازمان بورس منتشر می‌کند
  • واریز آنلاین پول به حساب شرکت کارگزاری و تقاضای دریافت وجه
  • مشاهده کلیه سهام موجود در پرتفوی خود بصورت یکجا
  • مشاهده وضعیت سهام بصورت تکی تکی
  • مشاهده وضعیت پرتفوی سپرده گذاری سهام خود
  • مشاهده سابقه معاملات، لیست خرید و فروش ها و سفارش های باز
  • درخواست وجه

 نکاتی پیرامون خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین

اگرچه خرید و فروش آنلاین سهام امکانات متعددی را در اختیار شما قرار داده و بسیاری از دردسرهای قبلی را از بین برده است، اما سرعت ثبت و اجرای سفارش می‌تواند تا حدودی پر ریسک باشد. در این مورد اخبار نادرست، تحلیل های بی پایه و اساس و سیگنالهای خرید و فروش دروغین می‌تواند شما را بلافاصله ترغیب به خرید یا فروش سهام کند. شما هم با ورود به حساب کاربری آنلاین خود بلافاصله سفارش خود را ثبت کنید و دستور شما توسط کارگزاری اجرا می‌شود. معمولاً اشتباهات این‌چنینی و خرید و فروش های عجولانه بلافاصله مشخص می‌شوند و پشیمانی به سراغ شما می‌آید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر خبر یا تحلیلی به شما رسید که از صحت آن مطمئن نیستید یا فرد تحلیلگر را به خوبی نمی‌شناسید حتماً خودتان تحقیق کنید و بعد اقدام به خرید یا فروش کنید. توجه کنید که ثبت سفارش خرید یا فروش در سامانه آنلاین کارگزاری ها آخرین کاری است که شما باید در پروسه سرمایه گذاری انجام دهید. گام‌های زیاد دیگری هم هستند که قبل از آن باید انجام دهید و در گام آخر سفارش خود را ثبت کنید. پس عجله نکنید و معقولانه رفتار کنید.

همین‌طور به‌واسطه فراهم شدن این امکان برای خرید و فروش بدون واسطه در بورس، نباید مدام دستور خرید یا فروش دهید. چراکه کارمزدهای خرید و فروش کل سود شما را از بین می‌برند.

پیشنهادهای آموزشی مدیرمالی در مورد خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین

اگر نمی‌دانید شرکت کارگزاری خود را چگونه انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “کارگزاری بورس چیست و کارگزارتان چه کمکی به شما می‌کند؟” را مطالعه کنید. ما در این مقاله معیارهای انتخاب و نکات آموزشی دیگری را برای شما شرح دادیم که به شما در انتخاب کارگزارتان کمک می‌کند. همین‌طور برای اطلاع از هزینه هایی که باید به کارگزاری ها پرداخت کنید می‌توانید مقاله “آیا از هزینه خدمات کارگزاری ها خبر دارید؟” را مطالعه کنید.

قبل از اینکه سفارش جدیدی به کارگزار خود بدهید لازم است آموزش “سفارش های خرید و فروش خود را هوشمندانه ثبت کنید!” با دقت زیاد بخوانید و سعی کنید آن را به طور کامل درک کنید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا از زیانهای احتمالی هنگام ثبت سفارش جلوگیری کنید.

همینطور “حیله‌ گران دنیای سرمایه گذاری را بشناسید!” را بشناسید و یاد بگیرید “چگونه از اشتباهات سرمایه گذاری دوری کنید“.

لطفاً‍ اگر این مطلب آموزشی برای شما مفید بود، لینک این آموزش را برای دوستان خود بفرستید.

منبع:  مدیرمالی

 

3 در مورد “نحوه خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین چگونه است؟”

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.