چطور از این شش اشتباه مالی مهلک، جان سالم به در ببریم؟!

وضعیت مالی کنونی شما ترکیبی از تمام تصمیمات مالی است که شما تا به این لحظه گرفته‌اید. این تصمیمات مالی ناشی از چند اشتباه مالی است که شاید هیچ‌وقت به آن فکر نکنید. اگر شما مثل بیشتر مردم هستید و تابه‌حال هیچ مشاوره مالی نداشته‌اید یا مشاوره کمی داشته‌اید به‌احتمال‌زیاد از اشتباهاتتان بیشترین درس را خواهید گرفت. معمولاً همیشه اهداف و نیت‌های خوبی پشت تصمیمات و نتایج بدی که می‌گیریم وجود دارند، پس درک فرآیند تفکر و تصمیم‌گیری به ما کمک می‌کند که دقیقاً بفهمیم قصد انجام چه کاری داشتیم که آن نتیجه بد را گرفتیم و دفعه بعد چه کار متفاوتی باید انجام دهیم تا نتیجه بهتری بگیریم؟ به هم به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

اشتباه مالی اول: پرداخت بدهی از محل منابعی که باید صرف پس انداز برای دوران بازنشستگی کنید

آنچه شما فکر می‌کنید:

وامی که گرفته‌ام ۲۲ درصد بهره و کارمزد دارد و اندوخته بیمه عمر و بازنشستگی فقط ۱۵ درصد سود تضمینی پرداخت می‌کند، پس اول وامم را پرداخت می‌کنم سپس به سراغ سرمایه گذاری در بیمه عمر و بازنشستگی می‌روم.

چرا این فکر اشتباه است و راه‌حل آن چیست؟

تصمیم‌گیری برای پولی که قرار است منافع آن سی سال بعد به شما برسد کار آسانی نیست، اینکه هرماه مقداری از درآمد خود را دو دستی تقدیم شرکت‌های بیمه کنید و انتظار بکشید که در آینده دور چند برابر مبلغ پرداختی ماهیانه بیمه بازنشستگی دریافت کنید، آن‌هم در شرایط تورمی اقتصاد و با حضور اطرافیانی که مدام آیه یأس می‌خوانند، شاید به نظر معقول و منطقی نباشد. حال در نظر بگیرید در چنین شرایطی شما ملزم به پرداخت وام پنج‌ساله خرید خودرو نیز هستید؛ بنابراین احتمالاً شما قصد دارید که سرمایه گذاری در بیمه عمر و بازنشستگی را برای مدتی به تعویق بیندازید؛ اما این اشتباه است. شما در این شرایط صلاحیت لازم برای تصمیم‌گیری در مورد آینده خود را ندارید چراکه ممکن است اندکی نسبت به قبل در فشار مالی باشید و نتوانید درست فکر کنید.

ما به شما میگوییم که کمربند خود را قدری محکم‌تر ببندید. هزینه‌های غیرضروری خود را حذف کنید و همین امروز با یکی از شرکت‌های بیمه ای تماس بگیرید و با شرح وضعیت مالی خود برای متخصص بیمه عمر و بازنشستگی از او بخواهید که بهترین طرح خود را به شما پیشنهاد دهند.

اگر فکر می‌کنید فعلاً نمی‌توانید مبلغ ماهیانه زیادی پرداخت کنید، بهتر است از طرح‌های افزایشی استفاده کنید. مثلاً سال اول هرماه ۵۰۰۰۰ تومان پرداخت کنید و نرخ افزایش حق بیمه را ۲۰ درصد انتخاب کنید. با این کار هرسال ۲۰ درصد به مبلغ حق بیمه شما اضافه می‌شود.

اگر تصمیمی اشتباه بگیرید ۵ سال از پس اندازتان عقب می‌افتید اتفاقی که عواقب آن را در مقاله “هشت دروغ مالی که نباید در سی‌سالگی به خود بگویید” توضیح داده‌ایم.

اشتباه مالی دوم: نداشتن پس انداز برای مواقع اضطراری

آنچه شما فکر می‌کنید:

مگر قرار است چه اتفاقی بیفتد که من بخواهم به آن فکر کنم؟ اگر هم اتفاقی غیرمنتظره بیفتد حتماً دوستان و خانواده‌ام به من کمک خواهند کرد.

چرا این فکر اشتباه است و راه‌حل آن چیست؟

بیشتر کارمندان و به‌خصوص آن‌ها که اجاره نشینند از یک ماه‌به‌ماه بعدی روزگار می‌گذرانند و مشکلی پیش‌بینی‌نشده در مسیر زندگی آن‌ها به‌راحتی می‌تواند تبدیل به یک فاجعه شود.

ما در مدیرمالی و همه مشاوران مالی دلسوز دیگر حتماً به شما توصیه می‌کنند که به‌اندازه هزینه‌های شش ماه خود، پس اندازی را در یکی از حساب‌های بانکی نگه دارید تا در صورت نیاز بتوانید به‌سرعت به آن دسترسی پیدا کنید. از دست دادن شغل فعلی یا تغییراتی که ممکن است در شرایط اقتصادی کشور به وجود بیاید، می‌تواند روند عادی زندگی شما را مختل کند و شما را در چرخه‌ای قرار دهد که مدام مجبور باشید از دوستی قرض بگیرید تا قرض دوست دیگر را پرداخت کنید. یک پس انداز شش‌ماهه می‌تواند این فرصت را به شما بدهد که به‌جای فروختن ماشین یا گردنبند طلا، شغل جایگزینی پیدا کنید یا شرایط را به نفع خود برگردانید.

اما اگر نمی‌دانید چطور پس انداز را شروع کنید مقاله “روش پاکت نامه‌های پر از پول در حسابداری مخارج شخصی” را بخوانید.

اشتباه مالی سوم: بدون برنامه، بدون بودجه!

آنچه شما فکر می‌کنید:

دنبال کردن هزینه ها و درآمدهای ماهانه خیلی طول می‌کشد، خسته‌کننده است و من درهرصورت زیر بار قرض نمی‌روم. پس به دردم نمی‌خورد!

چرا این فکر اشتباه است و راه‌حل آن چیست؟

آینده مالی شما به آنچه در حال حاضر انجام می‌دهید بستگی دارد. مردم بیش از ۴۰ ساعت از زمان خود را در هفته به کامپیوتر، تماشای تلویزیون و حضور در شبکه‌های اجتماعی موبایلی می‌گذرانند، ولی دو ساعت وقت گذاشتن برای کارهای مالی شان جای هیچ سؤالی ندارد. شما باید بدانید که در کجا قرار دارید و به کجا می‌روید.

برای این کار مقاله “پس انداز ماهیانه با یک روش ساده“‌را بخوانید.

اشتباه مالی چهارم: باز هم نداشتن بیمه عمر

آنچه شما فکر می‌کنید:

هیچ مشکلی برای من اتفاق نخواهد افتاد و من نمی‌خواهم به خرید چیزی که نیاز ندارم ترغیب شوم.

چرا این فکر اشتباه است و راه‌حل آن چیست؟

وضعیت سلامتی و مرگ هیچ‌گاه قابل پیش‌بینی نیستند. هدف ابتدایی از شکل‌گیری بیمه عمر پشتیبانی از افرادی است که تکیه‌گاهشان فقط یک نفر و آن‌هم نان‌آور خانواده است. اگر شما به تنهایی زندگی می‌کنید، پس ممکن است به بیمه عمر احتیاج نداشته باشید، امّا اگر دارای خانواده‌ای هستید که روی درآمد شما حساب می‌کنند، پس باید جایی برای بیمه عمر در زندگی خود باز کنید.

اشتباه مالی پنجم: فرار از سرمایه گذاری

آنچه شما فکر می‌کنید:

نمی‌توان به دیگران اعتماد کرد و سرمایه گذاری در بورس مساوی با از دست دادن کل سرمایه‌ام است.

چرا این فکر اشتباه است و راه‌حل آن چیست؟

اگر شما پول اضافه خود را در بورس یا سایر فرصت‌های سودآور سرمایه گذاری نکنید، بعد از مدتی از تورم عقب می‌افتید و روز به روز ازلحاظ مالی ضعیف‌تر می‌شوید. اختصاص یک مقدار ماهانه برای بیمه بازنشستگی برای آینده‌ای آرام ضروری است؛ اما لازم است سرمایه اضافی فعلیتان را هم جوری مدیریت کنید که ارزش آن حفظ شود.

خوشبختانه ما در مدیرمالی آموزش‌های خوبی برای سرمایه گذاری عاقلانه در بورس داریم. برای مثال شاید علاقه‌مند باشید سری به دوره آموزشی ورود به دنیای بورس بزنید.

اشتباه مالی ششم: چشم‌پوشی کردن از فرصت‌های کسب درآمد بیشتر

آنچه شما فکر می‌کنید:

درآمد فعلی من کفاف هزینه‌هایم را می‌دهد و نیازی ندارم که بیشتر کار کنم!

چرا این فکر اشتباه است و راه‌حل آن چیست؟

هیچ‌چیزی تضمین‌شده نیست و همه‌چیزی ممکن است روزی پایان پیدا کند. چرا تا دقیقه نود صبر کنیم؟ دوران رکود یک روز به پایان می‌رسد و مشاغل جدیدی ایجاد می‌شود؛ اما اگر شما یک شغل با درآمد خوب دارید، از همه مهارت‌های خود استفاده کنید. وقتی کارفرمایتان به ازای مهارت‌های بیشترتان، پول بیشتری به شما پرداخت می‌کند، پس چرا به آن نه بگویید؟ به این فکر کنید که ممکن است فرد جدیدی حاضر باشد با هزینه کمتر همان کار را انجام دهد. پس تنبلی نکنید و کار کنید.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.

5 در مورد “چطور از این شش اشتباه مالی مهلک، جان سالم به در ببریم؟!”

  1. کامنت شما حاوی نظرات شخصی شما بود که ما قادر به رد یا تایید آنها نبودیم
    به همین دلیل مجبور شدیم بخشی از آن را حذف کنیم.
    از اینکه شرایط ما را درک میکنید، از شما ممنونیم

  2. عیبی نیست کلا به سانسور عادت کردیم
    تقریبا کل کامنت حذف شده است
    بازم خوب هست که پخش شده کلا سانسور نشده است

    شما ادمین هستید و حتما صلاح را در محافظه کاری دید یا هرچی.
    بازم مورد پنجمش خیلی مهم هست سپاس از نشر آن

    پیروز و موفق باشید.
    بدرود.

  3. سلام. از توضیحات شما سپاسگزاریم.
    در بخشهایی از توضیحات شما، مطالبی مطرح شد که ناگزیر از حذف آن بخش بودیم.
    از این بابت از شما صمیمانه عذرخواهی می‌کنیم

  4. سلام
    دانشجو ارشد مدیریت مالی
    حسابدار موسسه فرهنگی آموزشی امام حسین (ع)
    مقاله جالبی بود به غیر از بخش های مربوط به بیمه عمر […]

    اما از اینا بهتر بازار بورس اوراق بهادار است که مستلزم کمی تخصصی تر است و ریسک پذیر باید بود درصورت داشتن تخصص و علاقه مندی از سه مورد قبل در ارجع تر است

    و اما توصیه من به کارمندان مثل خودم بعدازظهر ها را ازدست ندهید ی کار پاره وقت خیلی عالیه و رمز پیروزیتان است حتی اگر ماهیانه ۵۰۰۰۰۰ریال برایتان سود داشته باشد و بدون شک در ماه های آتی به دنبال این هستید که چگونه ۵۰۰۰۰۰ریال را ۱۰۰۰۰۰۰ریال تبدیل کرد

    درصورتی که تنبل تشریف داشتید بانک ها بهترین گزینه هست
    […]
    و نکته خیلی مهم پس انداز ، پس انداز ، پس انداز است

    خیلی صحبت کردم جوری که دستم درد گرفت از بس موبایلمو نگه داشتم تایپیدم خخخخخ

    پیروز و موفق باشید.
    بدرود.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.