از اصول تأییدشده سرمایه گذاری موفق پیروی کنید و به استقلال مالی برسید.

بازار بورس جای جذابی است و سرمایه گذاری موفق در آن جذابتر. شما می‌توانید سهام شرکت‌های مختلف ازجمله شرکت‌های حاضر در صنایع غذایی، خودرو، سیمان و … را خریداری کنید و در این بازار حق انتخاب واقعاً با سرمایه گذاران است. باوجوداینکه بورس اوراق بهادار تهران نسبت به سایر بورس‌های مطرح جهانی تعداد بسیار کمتری از شرکت‌ها را در دل خود جای داده است، اما بااین‌حال به علت فرصت‌های بی‌انتهایی که بازار ارائه می‌کند و جریان مستمری از اطلاعات و اخباری که درباره شرکت‌ها و صنایع منتشر می‌شود گاهی فعالیت در این بازار برای سرمایه گذاران سخت و طاقت‌فرسا می‌شود. (اگر تجربه حضور در بازار بورس را ندارید، ابتدا آموزش بورس را مطالعه کنید).

بااین‌وجود جنبه مثبت بورس آن است که شما می‌توانید با دنبال کردن اصول و قواعد مشخصی حداقل تا حد زیادی شانس خود را برای گرفتن تصمیمات سرمایه گذاری بهتر و همچنین رسیدن به استقلال مالی افزایش دهید و ریسک خود را در این مسیر کمتر کنید.

بیایید با هم پنج قاعده‌ای را که سرمایه گذاران موفق در بورس از آن‌ها تبعیت می‌کنند، بررسی کنیم:

اول. تنها در جایی سرمایه گذاری کنید که آن را به‌خوبی می‌شناسید

وارن بافت توصیه می‌کند تنها در شرکت‌هایی سرمایه گذاری کنید که فهم عمیقی از آن‌ها دارید. منطقی به نظر می‌رسد، نه؟ بااین‌وجود هنوز هم سرمایه گذاران بسیاری هستند که پولشان را در شرکت‌هایی سرمایه گذاری می‌کنند که محصولاتی نامشخص و پیچیده دارند و شرایط صنعتشان نیز کاملاً مشخص نیست.

سرمایه گذاری شما تنها زمانی جواب می‌دهد که شما بتوانید پیچیدگی‌های این صنایع را بفهمید، اما بهترین راهکار آن است که در شرکت‌هایی سرمایه گذاری کنید که محصولاتشان را می‌شناسید و احتمالاً از آن‌ها استفاده می‌کنید. همان‌طور که وارن بافت می‌گوید سعی کنید از دایره شایستگی‌های خود خارج نشوید، در این صورت سرمایه گذاری موفق محقق خواهد شد.

دوم. سهام شرکت‌های باکیفیت و پیشرو در بازار را بخرید

این هم یکی دیگر از سبک‌های سرمایه گذاری وارن بافت است که نیاز به فکر زیادی ندارد. فقط شرکت‌هایی را بخرید که سابقه عملکردشان بسیار عالی است، مثلاً اینکه به شکل مستمر درآمدهایشان افزایش می‌یابد و در دوران رکود بازار عملکردهای خوبی از خود به نمایش گذاشته‌اند.

بافت همواره به خرید سهام شرکت‌های پیشرو در بازار که تاریخ عملیاتی طولانی و مناسبی دارند، اقدام می‌کند. شرکت‌هایی همچون کوکاکولا و آی‌بی‌ام. او در سال ۲۰۱۳ مالکیت خود در هرکدام از این شرکت‌ها را افزایش داد و توانست از خرید مجدد سهام این شرکت‌ها سود خوبی به دست بیاورد. به‌طورکلی با سرمایه گذاری بلندمدت می‌توانید انتظار داشته باشید که از شرکت‌های پیشرو در بازار سود خوبی به دست آورید.

سوم. سرمایه گذار باشید نه نوسان‌گیر

این مسیر، مسیری مناسب و پراهمیت است. سرمایه گذاری نیازمند آن است که سرمایه گذاران تحقیق کنند، مزایا و معایب سرمایه گذاری را در درک کنند و تصمیمات آگاهانه‌ای برای سرمایه گذاری‌هایشان بگیرند.

از سوی دیگر، نوسان گیرها تلاش می‌کنند تا نوسانات و تحرک‌های قیمتی را پیش‌بینی کنند و به نحوی در بازار رفتار کنند تا بتوانند درصورتی‌که پیش‌بینی‌هایشان محقق شد سودی به دست بیاورند. نکته مهم اینجاست که تلاش در جهت زمان‌بندی کردن بازار و پیش‌بینی آن بیشتر شبیه به ‌شرط‌بندی است و هیچ ارتباطی با سرمایه گذاری ندارد.

چهارم. تنوع ببخشید

اگر شما تمام تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد قرار دهید و آن سبد از دستتان بیفتد، همه‌چیزتان را از دست خواهید داد. سرمایه خود را روی گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری کنید تا بتوانید خودتان را از اتفاقات نابهنگام حفظ کنید و ریسکتان را کاهش دهید.

پنجم. برای بازبینی‌های دوره‌ای پرتفوی‌تان زمان بگذارید

فراموش نکنید که شما باید حداقل سالی دو بار سبد سهام خود را بازبینی کنید تا متوجه شوید که آیا هنوز سرمایه گذاری‌های شما معنادار هست یا نه؛ آیا این سرمایه گذاری‌ها هنوز برای اهداف بلندمدت شما مناسب هستند؟

اهمیتی ندارد که شما سرمایه گذاری کوچک هستید یا سرمایه گذاری بزرگ. بازبینی و مراقبت از عملکردهای سرمایه گذاری گامی ضروری برای هر سرمایه گذار است تا سرمایه گذاری موفق باشد.

مخلص کلام به زبان ساده

زمانی که شما سفری را برای دستیابی به موفقیت پایدار در سرمایه گذاری آغاز می‌کنید، سعی کنید با وفاداری به برخی اصول مهم سرمایه گذاری، این کار را انجام دهید. اگر با این پیش‌فرض مسیرتان را آغاز کنید، خودتان را برای دستیابی به موفقیت‌های مالی و سرمایه گذاری آماده کرده‌اید.

Ξ دوره جامع آموزش سرمایه گذاری در بورس

منبع:  مدیرمالی

3 در مورد “پنج نکته کلیدی برای سرمایه گذاری موفق در بازار بورس”

  1. خرید اينترنتی

    عالی بود و من خوشحالم که شما توجهی ویژه و اختصاصی را نسبت به این موضوع داشته اید .. لطفا در این باب اطلاعات بیشتری را به اشترک بگذارید

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.