پنج اشتباه رایج سرمایه گذاری در بازار بورس که احتمالاً شما مرتکبش می‌شوید

فرقی نمی‌کند که شما یک سرمایه گذار تازه کار یا کارآزموده باشید، پنج اشتباه رایج سرمایه گذاری در بازار بورس وجود دارد که احتمالاً شما مرتکب آن می‌شوید. پس بدون مقدمه می‌رویم سر اصل مطلب:

یک. فروش زودهنگام سهام سود ده و فروش دیرهنگام سهم های زیان‌دیده – یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات سرمایه گذاری.

معمولاً همه انسان‌ها به صورت طبیعی گرایش‌هایی دارند که آن‌ها را به سمت چنین رفتاری سوق می‌دهد، امّا باید استراتژی سرمایه گذاری برای خود در نظر بگیرید تا ضررهای خود را هرچه سریع‌تر کاهش داده و به سهام برنده خود اجازه دهید تا به سوددهی ادامه دهند. یکی از استراتژی های کاربری ثبت سفارش های خرید و فروش هوشمندانه نظر کارگزارتان است. سفارش هایی که روزانه تعدیل شوند و از افزایش قیمت سهام شما حمایت کرده و جلوی زیان شما را بگیرد. اگر چیزی در مورد این نوع سفارش ها نمی‌دانید لطفاً مقاله “سفارش های خرید و فروش خود را هوشمندانه ثبت کنید!” را بخوانید.

دو. درگیر شدن بیش‌ازحد با قیمت‌های کوتاه مدت بازار، نوسانات و روندها

 درحالی‌که معامله گران روزانه بازار باید پیگیر نوسانات کوتاه مدت باشند، اکثر سرمایه گذاران نباید فکرشان را درگیر این موضوعات کنند. شما با این کار تمرکزتان را از روی سهام شرکت های مطمئن، متنوع سازی پرتفوی سهام و روند بلندمدت بازار از دست می‌دهید و این اتفاق عواقب ناخوشایندی برای شما خواهد داشت. (ما در مقاله‌ای جداگانه به تفاوت بین سرمایه گذاری و سفته بازی پرداخته‌ایم.)

سه. خرید و فروش بیش‌ازحد.

یکی دیگر از اشتباهات همه‌گیر سرمایه گذاری بورس معامله بیش‌ازحد سهام یک شرکت در بازار است. گرچه هیجان موجود در بازار همه را ترغیب به این کار می‌کند امّا شما باید به توصیه کارشناسان سرمایه گذاری توجه کرده و معاملات خود را فقط به آن‌هایی محدود نمایید که باعث پیشرفت استراتژی شما می‌شود.

چهار. صرف زمان اندک برای مدیریت سرمایه

اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس بر این موضوع تأکید دارد که مدیریت سرمایه (مدیریت دارایی های صندوق یا پرتفوی) برای ساخت یک پرتفوی سهام موفق در درازمدت، ضروری است. درواقع انتخاب و خرید سهام شرکت های موفق اصل اولیه برای موفقیت در بازار بورس است؛ اما اصل اساسی درواقع مدیریت سهام شرکت هایی است که صاحب آن هستید. (برای اطلاعات بیشتر مقاله “مثل بقیه نباشید و بازبینی سبد سهام را فراموش نکنید!” را بخوانید.)

Ξ دوره جامع آموزش سرمایه گذاری در بورس

پنج. مخالفت با این طرز فکر که «دنیا همیشه به کام شما است!»

بازار بورس همچون کهکشانی از معاملات، خلق‌وخوها و جذر و مد ها است. مثل بازی شطرنج، فوتبال یا حتی بازی‌های کامپیوتری، روزهایی وجود دارد که شما نباید بازی کنید. به همین سادگی… با این تمایل که: «من نباید عقب‌نشینی کنم و مأیوس شوم»، بجنگید. در این دوره‌ها، شما معمولاً فقط پول بیشتری از دست خواهید داد.

داشتن یک نقشه مشخص برای سرمایه گذاری امری حیاتی است. البته، نوشتن این قوانین به‌مراتب ساده‌تر از اجرای آن‌هاست. این اشتباه‌ها را حتی باتجربه‌های عرصه سرمایه گذاری نیز تقریباً به همان میزان سرمایه گذاران نوپا و تازه کار، مرتکب می‌شوند. گرچه، شکی نیست که افراد آگاه قادرند از این اشتباهات رایج مزیت بالاتری به دست آورند و احتمال بیشتری دارد که به اهداف مالی خود دست پیدا کنند.

منبع:  مدیرمالی

اگر سؤال یا نظری دارید درباره این پنج اشتباه رایج سرمایه گذاری داشتید، لطفاً در بخش نظرات مطرح کنید. همین‌طور با اشتراک‌گذاری این مقاله در شبکه‌های اجتماعی شما هم در توسعه دانش مالی و سرمایه گذاری شریک شوید.